EPN-V2

BALV3800 Helse- og velferdspolitikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Health and Welfare Policy
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Valgemnet i helse- og velferdspolitikk skal gi kunnskap om og innsikt i helse- og velferdspolitikken og dens konsekvenser for organisering av forvaltningen og for iverksettelse innenfor de ulike tjenestene. Emnet vil omhandle helse- og omsorgstjenestene, offentlig inntektssikring og inkludering av personer som står utenfor arbeidslivet. Sentrale temaer er utviklingen av helse- og velferdspolitikken, endringer i organisering, samhandling mellom forvaltningsnivåene, arbeidsdeling og samarbeid mellom offentlige og private leverandører, samt forholdet mellom brukere og tjenesteapparatet.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om:

    • Senere års reformer innenfor helse- og velferdspolitikken og drivkrefter som har påvirket disse
    • Teorier for ansvarsdeling og samarbeid mellom forvaltningsnivåer og offentlig og privat sektor, samt teorier om bruker- og profesjonsroller
    • Faktorer som påvirker forholdet mellom politikk, forvaltning og profesjoner
    • Kjennetegn mellom brukere, interesseorganisasjoner og myndighetene
    • Betydningen av digitalisering for utviklingen innenfor helse- og velferdsforvaltningen

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • redegjøre for grunntrekkene i organisering og styring innenfor helse- og velferdspolitikken.
    • gjøre faglige vurderinger av utfordringer innenfor helse- og velferdspolitikken og hvordan disse kan løses.
    • utforme en egen problemstilling og drøfte denne innenfor et av områdene som emnet omfatter.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder.
    • kan arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer, inkludert seminarer med forskere og praktikere fra sektoren.

    Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjent arbeidskrav:

    Arbeidskrav 1: Et gruppearbeid av 2-3 studenter med påfølgende 20-30 minutters muntlig presentasjon og diskusjon. Gruppearbeidet skal bestå av en presentasjon av en aktuell selvvalgt case fra mediabildet/ samfunnsdebatten innenfor helse- og velferdspolitikken.

    Formålet med arbeidskravet er å utvikle studentenes evne til å se sammenhengen mellom teori, forskningsbasert anvendt kunnskap og de utfordringene som diskuteres innenfor helse- og velferdspolitikken.

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en skoleeksamen på fem timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A - F

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Ann-Helèn Bay