EPN-V2

BALV3800 Helse- og velferdspolitikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Health and Welfare Policy
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Valgemnet i helse- og velferdspolitikk skal gi kunnskap om og innsikt i helse- og velferdspolitikken og dens konsekvenser for organisering av forvaltningen og for iverksettelse innenfor de ulike tjenestene. Emnet vil omhandle helse- og omsorgstjenestene, offentlig inntektssikring og inkludering av personer som står utenfor arbeidslivet. Sentrale temaer er utviklingen av helse- og velferdspolitikken, endringer i organisering, samhandling mellom forvaltningsnivåene, arbeidsdeling og samarbeid mellom offentlige og private leverandører, samt forholdet mellom brukere og tjenesteapparatet.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • Senere års reformer innenfor helse- og velferdspolitikken og drivkrefter som har påvirket disse
  • Teorier for ansvarsdeling og samarbeid mellom forvaltningsnivåer og offentlig og privat sektor, samt teorier om bruker- og profesjonsroller
  • Faktorer som påvirker forholdet mellom politikk, forvaltning og profesjoner
  • Kjennetegn mellom brukere, interesseorganisasjoner og myndighetene
  • Betydningen av digitalisering for utviklingen innenfor helse- og velferdsforvaltningen

Ferdigheter

Studenten kan:

  • redegjøre for grunntrekkene i organisering og styring innenfor helse- og velferdspolitikken.
  • gjøre faglige vurderinger av utfordringer innenfor helse- og velferdspolitikken og hvordan disse kan løses.
  • utforme en egen problemstilling og drøfte denne innenfor et av områdene som emnet omfatter.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder.
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer, inkludert seminarer med forskere og praktikere fra sektoren.

Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjent arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Et gruppearbeid av 2-3 studenter med påfølgende 20-30 minutters muntlig presentasjon og diskusjon. Gruppearbeidet skal bestå av en presentasjon av en aktuell selvvalgt case fra mediabildet/ samfunnsdebatten innenfor helse- og velferdspolitikken.

Formålet med arbeidskravet er å utvikle studentenes evne til å se sammenhengen mellom teori, forskningsbasert anvendt kunnskap og de utfordringene som diskuteres innenfor helse- og velferdspolitikken.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på fem timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Ann-Helèn Bay