EPN-V2

BAL2200 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods in the Social Sciences
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Enkeltemner innenfor administrasjon og ledelse, og velferdsfag
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler grunnleggende kunnskap som er nødvendig for å lese, forstå og forholde seg kritisk til samfunnsvitenskapelig forskning. Det omfatter basiskunnskaper i vitenskapsteori, kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode. Samfunnsvitenskapelig metode er grunnleggende kunnskap som gjør det lettere å lese og forstå forskning og kilder i studiets emner. Emnet gir ferdigheter som er spesielt relevant for arbeidet med bacheloroppgaven.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om grunnleggende vitenskapsteori og vitenskapsteoretiske tradisjoner
  • kjennskap til ulike kvantitative og kvalitative forskningsdesign
  • kunnskap om forholdet mellom kvalitative og kvantitative metoder
  • innsikt i hvordan samfunnsvitenskapelige undersøkelser gjennomføres fra valg av tema, problemstilling og teori til innsamling, analyse og rapportering av data
  • kunnskap om populasjon og data, beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for og forstå grunnleggende metoder for analyse av kvalitative og kvantitative data
  • velge egnet analysemetode utfra problemstilling og data
  • bruke aktuelle dataverktøy og til å gjennomføre analysene
  • tolke resultatene og presentere disse i en skriftlig rapport
  • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
  • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • oversikt over regler som styrer oppgavefordelingen mellom stat og kommune og organiseringen av statlig forvaltning
  • inngående juridisk kunnskap om kommunens organisering
  • inngående juridisk kunnskap om delegasjon og annen kompetansetildeling
  • oversikt over rettsreglene som styrer økonomiforvaltningen i kommunal virksomhet
  • kunnskap om egenkontroll og statlig kontroll med kommunal virksomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • drøfte og ta stilling til praktiske og teoretiske kommunalrettslige problemstillinger
  • identifisere og bruke relevante rettskilder herunder oppdatere sin kildebruk ved regelendringer
  • forstå de rettslige sidene ved forholdet mellom stat og kommune med vekt på klage- og tilsynsregler

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap og forståelse for organisasjonsrettslige problemstillinger
  • kan strukturere juridisk fagstoff, herunder skille det vesentlige fra det mindre viktige
  • har forståelse av typiske etiske krav til offentlig virksomhet

Vurdering og eksamen

Arbeids- og undervisningsformer i emnet består av individuelt arbeid i tillegg til undervisning i plenum og grupper. Oppgaveløsning står sentralt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Vurderingsuttrykk

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på fem timer.

Sensorordning

Følgende hjelpemidler er tillatt: Eksamensversjonen av Lovdata Pro, utskrifter og særtrykk av lover og forskrifter.

Emneansvarlig

Gradert skala A - F