Programplaner og emneplaner - Student
BAL2200 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods in the Social Sciences
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhetEnkeltemner innenfor administrasjon og ledelse, og velferdsfagÅrsstudium i organisasjon og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler grunnleggende kunnskap som er nødvendig for å lese, forstå og forholde seg kritisk til samfunnsvitenskapelig forskning. Det omfatter basiskunnskaper i vitenskapsteori, kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode. Samfunnsvitenskapelig metode er grunnleggende kunnskap som gjør det lettere å lese og forstå forskning og kilder i studiets emner. Emnet gir ferdigheter som er spesielt relevant for arbeidet med bacheloroppgaven.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om grunnleggende vitenskapsteori og vitenskapsteoretiske tradisjoner
- kjennskap til ulike kvantitative og kvalitative forskningsdesign
- kunnskap om forholdet mellom kvalitative og kvantitative metoder
- innsikt i hvordan samfunnsvitenskapelige undersøkelser gjennomføres fra valg av tema, problemstilling og teori til innsamling, analyse og rapportering av data
- kunnskap om populasjon og data, beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for og forstå grunnleggende metoder for analyse av kvalitative og kvantitative data
- velge egnet analysemetode utfra problemstilling og data
- bruke aktuelle dataverktøy og til å gjennomføre analysene
- tolke resultatene og presentere disse i en skriftlig rapport
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
- grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen forkunnskapskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- oversikt over regler som styrer oppgavefordelingen mellom stat og kommune og organiseringen av statlig forvaltning
- inngående juridisk kunnskap om kommunens organisering
- inngående juridisk kunnskap om delegasjon og annen kompetansetildeling
- oversikt over rettsreglene som styrer økonomiforvaltningen i kommunal virksomhet
- kunnskap om egenkontroll og statlig kontroll med kommunal virksomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- drøfte og ta stilling til praktiske og teoretiske kommunalrettslige problemstillinger
- identifisere og bruke relevante rettskilder herunder oppdatere sin kildebruk ved regelendringer
- forstå de rettslige sidene ved forholdet mellom stat og kommune med vekt på klage- og tilsynsregler
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap og forståelse for organisasjonsrettslige problemstillinger
- kan strukturere juridisk fagstoff, herunder skille det vesentlige fra det mindre viktige
- har forståelse av typiske etiske krav til offentlig virksomhet
Vurdering og eksamen
Arbeids- og undervisningsformer i emnet består av individuelt arbeid i tillegg til undervisning i plenum og grupper. Oppgaveløsning står sentralt.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Vurderingsuttrykk
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på fem timer.
Sensorordning
Følgende hjelpemidler er tillatt: Eksamensversjonen av Lovdata Pro, utskrifter og særtrykk av lover og forskrifter.
Emneansvarlig
Gradert skala A - F