EPN-V2

BAL1200 Ledelse, organisasjon og kommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership, Organization and Communication
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Gjennomført og bestått MAY4100, MAY4200, MAY4300 og MAY4400 eller tilsvarende før emnet påbegynnes.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans for yrkespedagogisk arbeid i skole og i arbeidsliv
  • behersker relevante forskningstilnærminger og metoder for det yrkespedagogiske fagfeltet
  • har fordypet kunnskap til å kunne analysere problemstillinger, forskningslitteratur og teori i nasjonalt og internasjonalt samfunnsperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et selvstendig forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan argumentere og redegjøre for faglige valg innenfor fag- og yrkesopplæringen både skriftlig og muntlig
  • kan skrive en lengre vitenskapelig fagtekst med korrekt og god språkføring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til nytenking og utvikling relatert til fag- og yrkesopplæringen
  • kan reflektere over egen forskerrolle
  • kan analysere og forholde seg kritisk til forskningsetiske problemstillinger

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • organisasjoners visjoner, mål og strategier
  • formell organisasjonsstruktur, organisasjonskultur og organisasjoners omgivelser
  • sammenhengen mellom de grunnleggende organisasjonsfaktorene og makt og atferd i organisasjoner
  • kjennetegn ved offentlige versus private organisasjoner
  • ledelse: trekk, ferdigheter og atferd
  • lederrollen, makt og innflytelse
  • ledelse som et samspill
  • ledelse og kjønn
  • kommunikasjonsteori
  • dialog som kommunikasjonsform
  • konflikthåndtering og etikk i praktisk arbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • nyttiggjøre seg relevante organisasjons- og ledelseskunnskaper
  • nyttiggjøre seg relevante kommunikative virkemidler
  • reflektere over makt og innflytelse i organisasjoner
  • bidra til konflikthåndtering i organisasjons- og arbeidsliv

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egne verdier, normer og ferdigheter
  • har innsikt i relevante faglige problemstillinger innenfor feltet organisasjon, ledelse og kommunikasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Individuelt arbeid med masteroppgaven og veiledning. Veksling mellom nettundervisning, forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretisk begrunne dette i en yrkespedagogisk praksis. Det er lagt opp til skriveseminar og noe felles undervisning i samlingsukene. Det er en forventning om at studentene selv innhenter nødvendig litteratur på bibliotek og databaser. Selvvalgt pensum skal godkjennes av veileder (1200 sider).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente obligatoriske aktiviteter:

  • Obligatorisk aktivitet: Fem gruppeoppgaver i kommunikasjon med innlevering av et tilhørende refleksjonsnotat med et omfang på inntil 2 sider hver. Maksimum gruppestørrelse er fem personer. Det kreves minst 80 prosent tilstedeværelse med aktiv deltagelse i gruppene. Ved manglende tilstedeværelse utover 20 prosent må det leveres et alternativt arbeidskrav. Manglende tilstedeværelse utover 40 prosent medfører tap av eksamensrett.

Formålet med den obligatoriske aktiviteten er at studentene skal få trening i å omsette teori til praksis i kommunikasjon.

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på fem timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Masteroppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe på to studenter. Dersom to studenter skriver masteroppgaven sammen, så skal hver students selvstendige arbeid synliggjøres i forordet i oppgaven. Oppgaven kan utformes som en monografi, se alternativ 1 nedenfor, eller i artikkelformat med overbyggende kappe, se alternativ 2 nedenfor.

Eksamen består av en vurdering av masteroppgaven med påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på inntil 40 minutter. Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.

Alternativ 1: Vitenskapelig monografi

  • Studenter kan skrive en vitenskapelig monografi.
  • Omfang 25.000 ord +/- 10%, ved samskriving 30.000 ord +/- 10%

Alternativ 2 - Artikkel med overbyggende kappe

  • Studenter kan skrive en vitenskapelig artikkel med overbyggende kappe. Omfang på artikkelen blir bestemt av forfatterveiledningen til det enkelte tidsskrift. Det er ikke krav om publisering.
  • Omfang på overbyggende kappe: 8.000 ord +/- 10%, ved samskriving 10.000 ord +/- 10% ord

Utdypende formelle krav til masteroppgaven er utarbeidet og ligger på OsloMets læringsplattform.

Ny/utsatt eksamen

  • det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Vurderingsuttrykk

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt, men det forventes at studentene benytter korrekt kildehenvisning og referanseteknikk.

Sensorordning

Gradert skala A til F

Emneansvarlig

Elin Berg