EPN-V2

ARKROM6100 Architecture and Space Course description

Course name in Norwegian
Arkitektur og rom
Study programme
Architecture
Further education for teachers in design, arts and crafts
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Arkitektur og rom skal belyse hvordan man kan bruke sine omgivelser for å utvikle en tredimensjonal forståelse og styrke bevissthet om arkitektur, rom og interiør. Fokus vil også være å utvikle forståelse for de prosesser som ligger i utviklingen av bygninger i det offentlige rom.

Studiet består av følgende to deler:

Del 1 Arkitektur og rom (10 studiepoeng)

Omhandler ulike problemstillinger knyttet til arkitektur som fagområde og metoder for arbeid med arkitektur og rom.

Del 2 Fagdidaktikk (5 studiepoeng)

Omhandler ulike problemstillinger knyttet til arkitektur og rom som undervisningsområde i skolen.

Required preliminary courses

Bestått lærerutdanning (grunnskole-, fag- eller barnehagelærerutdanning), eller bachelorgrad i visuelle kunstfag, design, arkitektur eller tilsvarende. Annen relevant bachelorgrad med til sammen 60 studiepoeng innen kunstfaglige emner, kan gi grunnlag for opptak etter nærmere vurdering

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale emner, problemstillinger, verktøy og prosesser innen arkitektur og rom
  • kjenner til idé- og planleggingsprosessen innen arkitektur og rom
  • har kunnskaper om arkitektur, rom og byggeskikk
  • har kunnskap om og kan analysere kompetansemål for arkitektur i gjeldende læreplaner

Ferdighet

Studenten

  • kan formidle sentrale emner og problemstillinger innen arkitektur og rom
  • har ferdigheter innen ulike tegne- og presentasjonsteknikker og kan bruke digitale verktøy til visualisering av prosjekt og konstruksjon
  • kan planlegge og utvikle idéer frem til ferdig produkt - med arbeidstegninger og modeller av hus, interiør, uterom og miljø i målestokk
  • kan analysere og utvikle eget undervisningsmateriell innen arkitektur og rom

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til ulike problemstillinger knyttet til arkitektur, rom og byggeskikk
  • kan utveksle synspunkter og bidra til problematisering av arkitektur og rom knyttet til etikk, miljø og kultur i skole og samfunn
  • har videreutviklet egen fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i fagområdet arkitektur og rom, blant annet med bruk av skolens nærmiljø i undervisningen
  • kjenner til demokrati og brukermedvirkning i stedsutvikling
  • har bevissthet om uterom, omgivelser og kulturlandskap relatert til skole, nærmiljø og samfunn

Teaching and learning methods

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studentene tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.

Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 3-5 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 80 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.

Course requirements

The course covers basic subjects in environmental engineering. The goal is to teach the students basic knowledge and skills in the planning, design, operation and maintenance of water and wastewater installations.

The course also provides a broad introduction to planning, design, analysis, modeling and assessment of sustainable water management and relevant water treatment solutions.

The course requires mandatory participation in laboratory teaching in the use of suitable software such as for example GIS (Mike Urban), PCSWMM, HEC-RAS and participation in inspections and excursions.

Assessment

No requirements over and above the admission requirements.

Permitted exam materials and equipment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is familiar with:

  • analyses, design, construction, operation and maintenance of water, wastewater and waste management infrastructure
  • waterworks hydrology, the quality of various sources of drinking water, water quality terminology and methods for water treatment
  • the impact of pollution on different recipients and methods for cleaning wastewater and dealing with sludge
  • regulations and standards for the establishment, operation and maintenance of water, wastewater and waste management plants
  • concepts, metrics, analysis methods and interpretation of water quality data measured in drinking water, wastewater, surface water and recipients in relation to official requirements

Skills

The student:

  • is capable of basic planning and design of distribution networks, pump stations and mechanical treatment facilities for water, sewage and surface water
  • is familiar with the principles for sustainable handling of residual products (waste)
  • masters important terminology in the field

General competence

The student is capable of:

  • reflecting on the choice of solutions for water, sewage, surface water and waste management in relation to safety and the surroundings
  • disseminating measurement data and their consequences

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.