EPN-V2

ARK1510 Administrasjon og dokumentasjonspraksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Administration and documentation practices
Studieprogram
Bachelorstudium i arkivvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen forkunnskapskrav.

Forkunnskapskrav

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om HRMs rolle i arbeidslivet og personalfunksjonens rolle i virksomhetene
  • oversikt over sentrale prosesser som rekruttering, belønning, opplæring, karriere og avgang
  • grunnleggende kunnskaper om og oversikt over arbeidslivets spilleregler (herunder arbeidsmiljøloven, avtaleverk, forhandlinger, tvister, fagforeninger, varsling)
  • kunnskap om personalplanlegging, fleksibilitet og arbeidsmarkedet
  • kjennskap til bruk av praktiske verktøy i virksomhetenes personalarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • orientere seg i og vurdere virksomhetenes personalpolitikk og praktiske personalarbeid
  • vurdere arbeidsrettslige sider ved personaltiltak, hendelser og situasjoner i virksomhetene

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske aspekter ved generell personalpolitikk og ved enkeltsaker

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • kunnskap om dokumentasjonens rolle og funksjon i et historisk perspektiv
  • grunnleggende kjennskap til organisasjonsteori og organisasjonsformer
  • kunnskap om informasjonsteknologiens utvikling og forskjellige perspektiver på dens virkninger
  • god kunnskap om norsk forvaltningspraksis

Ferdigheter

  • redegjøre for dokumentasjonens formål og funksjon i dag og i et historisk perspektiv
  • identifisere grunnleggende organisasjonsformer
  • analysere og beskrive grunnleggende dokumentasjonsprosesser og de sammenhengene de har oppstått i
  • diskutere dagens administrative praksis og de utfordringer teknologiutviklingen innebærer

Generell kompetanse

  • reflektere kritisk over utviklingen av informasjonsteknologi, organisasjon og arbeidsprosesser
  • reflektere over hvordan teknologisk innovasjon og forvaltningens samfunnsoppdrag kan påvirke dokumentasjonspraksis

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det vil være et individuelt og et gruppearbeidskrav som må være godkjent for å kunne ta eksamen. Dersom arbeidskravene ikke blir godkjent, gis det anledning til å forbedre én gang før eksamen. Faglærer vil opplyse om innleveringsfrister.

Vurdering og eksamen

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema.Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Gøril Nordang goriln@oslomet.no