Programplaner og emneplaner - Student
ARK1510 Administrasjon og dokumentasjonspraksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Administration and documentation practices
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav.
Forkunnskapskrav
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om HRMs rolle i arbeidslivet og personalfunksjonens rolle i virksomhetene
- oversikt over sentrale prosesser som rekruttering, belønning, opplæring, karriere og avgang
- grunnleggende kunnskaper om og oversikt over arbeidslivets spilleregler (herunder arbeidsmiljøloven, avtaleverk, forhandlinger, tvister, fagforeninger, varsling)
- kunnskap om personalplanlegging, fleksibilitet og arbeidsmarkedet
- kjennskap til bruk av praktiske verktøy i virksomhetenes personalarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- orientere seg i og vurdere virksomhetenes personalpolitikk og praktiske personalarbeid
- vurdere arbeidsrettslige sider ved personaltiltak, hendelser og situasjoner i virksomhetene
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske aspekter ved generell personalpolitikk og ved enkeltsaker
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- kunnskap om dokumentasjonens rolle og funksjon i et historisk perspektiv
- grunnleggende kjennskap til organisasjonsteori og organisasjonsformer
- kunnskap om informasjonsteknologiens utvikling og forskjellige perspektiver på dens virkninger
- god kunnskap om norsk forvaltningspraksis
Ferdigheter
- redegjøre for dokumentasjonens formål og funksjon i dag og i et historisk perspektiv
- identifisere grunnleggende organisasjonsformer
- analysere og beskrive grunnleggende dokumentasjonsprosesser og de sammenhengene de har oppstått i
- diskutere dagens administrative praksis og de utfordringer teknologiutviklingen innebærer
Generell kompetanse
- reflektere kritisk over utviklingen av informasjonsteknologi, organisasjon og arbeidsprosesser
- reflektere over hvordan teknologisk innovasjon og forvaltningens samfunnsoppdrag kan påvirke dokumentasjonspraksis
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det vil være et individuelt og et gruppearbeidskrav som må være godkjent for å kunne ta eksamen. Dersom arbeidskravene ikke blir godkjent, gis det anledning til å forbedre én gang før eksamen. Faglærer vil opplyse om innleveringsfrister.
Vurdering og eksamen
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema.Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Gøril Nordang goriln@oslomet.no