Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK3200 Økonomisk tenkning og økonomisk historie Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Economic thought and economic history
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom innsikt i historiske kontekster og historiske utviklingstrekk kan man bedre beskrive, forstå og analysere viktige sider ved samfunnets økonomi, herunder strukturelle endringer. Emnet gir en breddeinnsikt i samfunnsøkonomifaget, bl.a. når det gjelder ulike tilnærminger til samfunnsøkonomisk analyse, metodologiske aspekter, og koplinger til andre samfunnsvitenskapelige disipliner.
Dette emnet utvikler studentenes evne til å sette økonomifaget i perspektiv både som vitenskap og som redskap, og utvikler studentens evne til å anvende samfunnsøkonomisk «tenkning».
Emnet bygger på kunnskap om grunnleggende mikroøkonomi og makroøkonomisk politikk. Slike innsikter tjener som referanse, men emnet er ingen videreføring i standard mikro-/makroøkonomisk teori.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales forkunnskaper i ØASØK1000 Mikroøkonomi og ØASØK1100 Makroøkonomi (eller tilsvarende).
Forkunnskapskrav
Alle studenter skal i grupper foreta en presentasjon av et tema for resten av klassen. Presentasjonen, som skal være muntlig med bidrag fra alle gruppemedlemmer, skal være på ca 15 minutter og må være godkjent for at studentene kan få gå opp til eksamen. Dersom presentasjonen ikke blir godkjent, gis det mulighet for én ny presentasjon. Faglærer gir beskjed om tidspunkter.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
· kunnskap om: historiske og idéhistoriske tilnærminger til samfunnsøkonomisk analyse - grunnlagsspørsmål i den samfunnsøkonomiske vitenskap - samfunnsøkonomisk metodologi - samfunnsøkonomi og tverrfaglig analyse
· innsikt i økonomiske systemer og hvordan et økonomisk system og en historisk kontekst er avgjørende for utviklingen i økonomi og samfunn
· kunnskap om kapitalismen, herunder dens karakteristika, opprinnelse, utvikling og forskjellige former
· kunnskap om hvordan økonomisk ulikhet skapes samt utfordringer knyttet til økonomisk ulikhet
Ferdigheter
Studenten evner å
· gjøre bruk av historiske og idéhistoriske kilder for å beskrive utviklingstrekk og utføre faglig analyse
· sette økonomiske forhold inn i en historisk kontekst, herunder å gjøre enkle analyser av hvordan grunnleggende samfunnsøkonomiske strukturer og mekanismer påvirker samfunnsutviklingen på lang sikt, og av hvordan en historisk kontekst påvirker det økonomiske systemet
Generell kompetanse
Studenten
· oppøver evnen til en historiebasert forståelse av økonomi og samfunn
· oppøver evnen til kritisk akademisk tenkning
· bevisstgjøres betydningen av tverrfaglige og flerfaglige tilnærminger, samt bevisstgjøres at økonomifaget kan styrke sin relevans i samspill med annen samfunnsvitenskapelig
Innhold
· Økonomisk forståelse og analyse av samfunnet, og grunnlagsproblemer i den sammenheng
· Kapitalismen - sentrale mekanismer, historiske utviklingstrekk, forholdet kapitalisme/markedsøkonomi
· Historiske og teoretiske perspektiv på ulikhet (spesielt med hensyn på inntekt og formue). Mulige tiltak for å oppnå redusert ulikhet
· En fordypning som velges enten i økonomisk idéhistorie (om markedsøkonomi, forbrukersamfunnet, velferdssamfunnet, det moderne arbeidsliv) eller i økonomisk historie (norsk økonomi og økonomisk politikk)
Arbeids- og undervisningsformer
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F.
Vurdering og eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Hjelpemidler ved eksamen
Det forutsettes forkunnskaper i organisasjonsteori og organisasjonspsykologi.
Vurderingsuttrykk
Skala med gradering A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Dag Flater Hwang