Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK2000 Microeconomics II Course description
- Course name in Norwegian
- Mikroøkonomi II
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and EconomicsOslo Business School, Exchange Programme
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Retten til å gå opp til eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før mappeeksamen kan avlegges:
- Levere utkast til to refleksjonsnotater for veiledning innen bestemte frister. Notatene skal da være på 3000-4000 ord. Utkast til notatene leveres på universitetets digitale læringsplattform.
Alle arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeiskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeiskrav innen fristene, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeiskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Faglige aktiviteter med krav om tilstedeværelse
Det kreves et bestemt minimum av deltakelse i de organiserte læringsaktivitetene - det vil si tilstedeværelse og deltakelse i 75 prosent av den totale samlingstiden og deltakelse i 75 prosent av tiden på universitetets digitale læringsplattform. En vesentlig grunn til kravet om deltakelse er at den enkelte studentens bidrag med erfaringer og refleksjoner regnes som en viktig læringsressurs i studiet.
Recommended preliminary courses
Mappen vurderes av intern og ekstern sensor. Ekstern sensor leser et uttrekk av mappene og samhandler med intern sensor på en slik måte at ekstern sensur kommer alle studentene i gruppen til gode.
Required preliminary courses
Emnet bygger på Finansregnskap med IKT og delvis også på Investering og finansiering. Det er nødvendig å ha gode kunnskaper i elementær regnskapsføring/avslutning for å kunne følge undervisningen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i forskning på mangfold.
- har kunnskap om ulike perspektiver på migrasjon, etnisitet og rasisme.
- har kunnskap om yrkes- og profesjonsutøvelse i en mangfoldig kontekst.
- har kunnskap om maktforhold blant annet knyttet til sosial klasse, kjønn og funksjonalitet.
- har kunnskap om utfordringer og utviklingstrekk som angår samhandling, tilhørighet og identitet i et mangfoldig samfunns- og arbeidsliv.
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte og vurdere bruk av sentrale begreper for forståelse av mangfold i samfunnet.
- kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på mangfold, mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse.
- kan analysere problemstillinger og gjennomføre reflekterte vurderinger knyttet til mangfoldsproblematikk i yrkes- og profesjonsutøvelse.
- kan reflektere over egen praksis i lys av et utvidet mangfoldsbegrep, med vekt på samspillet mellom ulikhetsfaktorer.
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere ulike teoretiske og vitenskapelige tilnærminger til forståelse av mangfold i samfunnet.
- kan relatere fagteori og fagbegreper til egen yrkespraksis eller samfunnsengasjement og kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre.
- kan gi skriftlige presentasjoner og vurderinger relatert til profesjonsutøvelse i det mangfoldige samfunnet.
- viser innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
- kan bruke og formidle kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse.
Content
Teaching and learning methods
Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått mappeeksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Vurderingskriterier
A: Fremragende
Viser fremragende kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.
B: Meget god
Viser meget gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.
C: God
Viser gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.
D: Nokså god
Viser begrensede kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.
E: Tilstrekkelig
Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.
F: Ikke bestått
Har utilstrekkelig kunnskaper, ferdigheter og har dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.
Course requirements
Mappen vurderes av intern og ekstern sensor. Ekstern sensor leser et uttrekk av mappene og samhandler med intern sensor på en slik måte at ekstern sensur kommer alle studentene i gruppen til gode.
Assessment
Studiet er preget av tverrfaglighet, der teori og empiri, det generelle og det fagspesifikke er integrert til en helhetlig forståelse av mangfoldsproblematikk. Siden det er et hovedmål å fremme mangfoldskompetanse for profesjonsutøvelse, vil det bli lagt betydelig vekt på studentenes arbeid og deres personlige og yrkesmessige erfaring. Studiet legges opp etter prinsippet om problemorientert læring, både fordi handlingselementet er så sentralt i studiet og fordi denne tilnærmingsmåten vil stimulere studentene til å finne gode handlingsalternativer som kan omsettes i forbedret yrkespraksis.
Undervisningen baserer seg på variert metodebruk, med stor egenaktivitet fra studentenes side. Arbeidet med praktiske eksempler vil stå sentralt, både i undervisningen og i refleksjonsnotatene. Eksemplene kan hentes fra konkrete erfaringer som studentene tar med seg fra eget praksisfelt eller fra andre relevante erfaringer i eget liv.
Fordi deltidsstudenten i stor grad arbeider alene, har den enkelte et stort ansvar for egen læring, arbeidsinnsats og selvdisiplin. Sammen med forelesninger, gruppesamtaler og veiledning, skal pensumlitteratur og andre læremidler danne et allsidig grunnlag for studentens eget læringsarbeid. Forelesningene er ikke ment å skulle "dekke" pensum, men må snarere sees som supplementer, som går i dybden på enkelttemaer og kobler dem til det siste innen kunnskapsutviklingen på feltet og til aktuelle problemstillinger.
I studiet inngår fire konsentrerte undervisningssamlinger av varighet på tre dager. Samlingene foregår på virkedager.
Studiet er organisert på følgende måte:
- Selvstudier med bruk av pensumlitteratur, selvvalgt litteratur og ulike medier.
- Samlinger med forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner og presentasjoner. Utviklingen av en kullidentitet er en viktig læringsfaktor, ettersom den muliggjør en bredere og mer forpliktende tillitsbasert erfaringsutveksling og kontakt mellom faglærere, forelesere og studenter, samt studentene imellom. Noe undervisning vil kunne samkjøres med emnet FKFH6000 Mangfoldskompetanse i helsearbeid.
- Faglig forum på OsloMets digitale læringsplattform, der hver student i fire runder bidrar med minst ett selvstendig innlegg og minst to kommentarer til andres innlegg.
- Refleksjonsnotater. I løpet av studiet skal studentene skrive to individuelle refleksjonsnotater over selvvalgt tema. De to refleksjonsnotater leveres til veiledning innen oppgitte frister. På det første refleksjonsnotatet tilbys veiledning fra faglærer/fagperson, mens det legges opp til ‘hverandreveiledning’ i skrivegrupper på det andre refleksjonsnotatet. Hensikten med veiledningen er å hjelpe studentene til å utnytte og koordinere de ulike komponentene som inngår i studiet, slik at de får størst mulig utbytte av opplegget som helhet. Når det gjelder veiledning knyttet til refleksjonsnotatene, understrekes det at det er studentene selv som har det hele og fulle ansvar for utforming av innhold og ferdigstilling av notatet. Veileder(e) kan komme med ideer og forslag under arbeidet, men har ikke ansvar for resultatet.
- Skrivegrupper. I forbindelse med det andre refleksjonsnotatet skal studentene gi hverandre tilbakemeldinger. Det etableres skrivegrupper på OsloMets digitale læringsplattform og det organiseres ‘hverandreveiledning’ som aktivitet på én av samlingene. Gruppestørrelsen vil variere fra to til fire.
Permitted exam materials and equipment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Levere utkast til to refleksjonsnotater for veiledning innen bestemte frister. Notatene skal da være på 3000-4000 ord. Utkast til notatene leveres på universitetets digitale læringsplattform.
Alle arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Det kreves et bestemt minimum av deltakelse i de organiserte læringsaktivitetene - det vil si tilstedeværelse og deltakelse i 75 prosent av den totale samlingstiden og deltakelse i 75 prosent av tiden på universitetets digitale læringsplattform. En vesentlig grunn til kravet om deltakelse er at den enkelte studentens bidrag med erfaringer og refleksjoner regnes som en viktig læringsressurs i studiet.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge studenten følger god forskningspraksis mht. kildehenvisning.
Examiners
An external or internal examiner will be used to grade the exam.
In the written exam, a selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.
Course contact person
Tapas Kundu