EPN-V2

ØAMET2000 Mathematics II Course description

Course name in Norwegian
Matematikk II
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
Curriculum
FALL 2017
Schedule
  • Introduction

    Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • læringsteorier og perspektiver på læring
    • elevmangfoldet i skolen
    • læring og utvikling i ulike kulturelle og språklige kontekster
    • tilpasset opplæring i fellesskapet
    • kjønn - likestilling og likeverd, identitetsutvikling og roller
    • sosialiseringsfaktorer i barns oppvekst
    • barn og unges fysiske og psykiske helse
    • læreplaner og ulike kartleggingsverktøy for tospråklige elever
    • hvordan barne- og ungdomslitteratur kan brukes i opplæringen

    Ferdigheter

    Studenten har ferdigheter i

    • begrunnelser, refleksjon og handling om barns læringsprosesser
    • å planlegge, gjennomføre og vurdere tilpasset opplæring
    • å bruke ulike vurderingsformer i vurderingen av elevers ferdigheter i skriftlig og muntlig språk

    Generell kompetanse

    Studenten har generell kompetanse i

    • å reflektere over mangfoldet av familiemønstre og barns oppvekstforhold
    • å reflektere over elevers læring og utvikling knyttet til ulike læringsteoretiske perspektiver
  • Recommended preliminary courses

    Tema i emne 3

    Elevenes læring og utvikling:

    • Teoretiske perspektiver på læring og sosialisering.
    • Læring i fellesskapet.
    • Oppvekst - nasjonalt og globalt.
    • Motivasjon, selvoppfatning og identitet.
    • Kjønn - likestilling, identitetsutvikling.

    Mangfold og inkludering:

    • Innvandrings- og utdanningspolitiske rammer.
    • Skolen som organisasjon - lokale, nasjonale og globale perspektiver.
    • Tilpasset og likeverdig opplæring.
    • Spesialundervisning og spesialpedagogisk arbeid.
    • Barns fysiske og psykiske helse.

    Hjem - skolesamarbeid:

    • Rammer og lovverk.
    • Makt og tillit.
    • Relasjons- og kommunikasjonskompetanse.
    • Samarbeid på individ-, klasse- og skolenivå.
    • Profesjonsetiske utfordringer.

    Språkdidaktikk:

    • Læreplaner og kartleggingsverktøy for elever med norsk som andrespråk.
    • Vurdering av muntlige og skriftlige ferdigheter.
    • Bruk av barne- og ungdomslitteratur i undervisningen.
  • Required preliminary courses

    Se fagplanen

  • Learning outcomes

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    Arbeidskrav 1: Språkkompetanse og kartlegging

    1a: kartlegging av en elev

    Dette er et individuelt arbeidskrav hvor studenten skal ta utgangspunkt i utvalgt kartleggingsmateriell. Med hjelp av verktøyet skal det foretas en avgrenset kartlegging av en elevs språkkompetanse knyttet til hovedområdet Lese og skrive i læreplanen.

    1b: muntlig presentasjon

    Studentene skal individuelt presentere resultater og drøfting av kartleggingen som er gjort i 1a. Presentasjonen skal foregå gjøres i studentgruppen og ha et omfang på 5-10 minutter. Formålet med arbeidskravet er å bli kjent med læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og kartleggingsmateriellet som er utarbeidet i tilknytning til denne.

    Arbeidskrav 2: Tilpasset opplæring

    2a: gjennomføring av undervisningsopplegg

    En gruppeoppgave hvor studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg med fokus på tilpasset opplæring. Studentgruppen skal bestå av 4-6 studenter. Undervisningsopplegget skal gjennomføres i en gruppe med studenter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få erfaringer med tilpasset opplæring.

    2b: refleksjonsnotat

    I etterkant av arbeidskrav 2a skal det leveres et individuelt didaktisk refleksjonsnotat med omfang 1000 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få reflektert over fagbegrepet tilpasset opplæring.

    Arbeidskrav 3: Profesjonsetikk

    Studentene skal, i grupper identifisere profesjonsetiske dilemmaer fra praksisfeltet og analysere disse ved hjelp av teori og modeller.. Omfang 1600 ord +/- 10 %. Gruppen skal også presentere notatet muntlig. Formål med arbeidskravet er at studenter skal få øvelse i å forholde seg aktivt til etiske verdivalg i læreres hverdag.

    Arbeidskrav 4: Skole-hjemsamarbeid

    4a: Intervju av foreldre

    Studentene skal intervjue foreldre med barn i skolen, med utgangspunkt i temaer fra skole-hjem-samarbeid. I forkant av intervjuet skal det utarbeides en intervjuguide, under veiledning av faglærer.

    4b: Refleksjonsnotat

    Den enkelte student skal, ved med utgangspunkt i svarene fra intervjuet og relevant teori, skrive et individuelt fagnotat på 800 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskrav 4a og 4b er at studenten skal reflektere over hjem-skolesamarbeidet.

    Arbeidskrav 5: Identitetsutvikling

    Studentene skal skrive et individuelt fagnotat om barn og unges identitetsutvikling i en mangfoldig og pluralistisk skole, omfang 1000 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er å bidra til studentens faglige bevissthet rundt temaet.

  • Teaching and learning methods

    Avsluttende vurdering består av en individuell skriftlig eksamen under tilsyn på fire timer.

    Ny/ utsatt eksamen

    Ny/ utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

  • Course requirements

    Ingen hjelpemidler.

  • Assessment

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på fire timer i slutten av semesteret.

  • Permitted exam materials and equipment

    Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

  • Grading scale

    To interne sensorer benyttes. Emnet er underlagt tilsynssensur.

  • Examiners

    Ekstern sensor godkjenner eksamensoppgavene og vil sammen med intern sensor sensurere eksamensbesvarelsene.

  • Course contact person

    Bjørnar Larssen