Programplaner og emneplaner - Student
ØABED6000 Business Economics and Excel Course description
- Course name in Norwegian
- Bedriftsøkonomi 1 med Excel
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
-
-
Introduction
Gjennom dette emnet oppøver studentene kunnskaper og evner innenfor finansregnskap og IT slik at de selv kan føre et enkelt regnskap. Etter fullført emne skal de videre kunne gjøre rede for finansregnskapets innhold, regnskapsprinsipper og vurderingsregler, og de skal kunne analysere og vurdere en bedrifts økonomiske resultat og stilling. De skal også ha noe kjennskap til kalkulasjon og budsjettering.
-
Required preliminary courses
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har:
- kjennskap til hvorfor regnskap er nødvendig
- kjennskap til bilagsføring og regnskapsavslutning
- grunnleggende kjennskap til relevant lovverk og forskrifter i forbindelse med regnskapsføring
- kjennskap til standard kontoplan
- kjennskap til behovet for regnskapsanalyse og hvordan dette gjøres
- kjennskap til innholdet i en kontantstrømanalyse
- kjennskap til elektronisk tekstbehandling
- kjennskap til nytten økonomer har ved bruk av regneark
- kjennskap til presentasjonsverktøy
- kjennskap til kalkulasjon
- kjennskap til budsjettering
Ferdigheter
Studenten kan
- foreta enkel bilagsføring og avslutte et regnskap
- komme fram til endelig saldobalanse for vanlige kontoer med standard kontonummer, og med den som utgangspunkt sette opp et resultatregnskap og en balanse.
- lese og forstå innholdet i en kontantstrømanalyse
- bokføre de mest vanlige transaksjoner
- foreta periodiseringsposteringer i forbindelse med en periodeavslutning
- forklare sammenhenger mellom transaksjoner og deres påvirkning på resultat og balanse
- foreta årsoppgjør med enkle årsoppgjørsposteringer og disponering av overskudd i aksjeselskaper
- stille opp gruppert resultat og balanse i samsvar med regnskapslovens bestemmelser
- behandle sentrale regnskapsmessige måle- og vurderingsproblemer
- analysere en kontantstrømoppstilling
- gjennomføre tilrettelegging og korrigering av regnskapstall for analyseformål
- beregne sentrale nøkkeltall i forbindelse med en regnskapsanalyse og gjøre en vurdering av en bedrifts lønnsomhet, likviditet, finansiering og soliditet
- sette opp enkle kalkulasjoner
- lage enkle budsjetter
Generellkompetanse
Studenten kan
- formidle fagstoff skriftlig i tråd med gjeldende krav til bruk av topptekst, bunntekst, sidenummerering, samt innkopiering av bilder og elementer fra regneark, og bruk av stiler
-
Teaching and learning methods
The exam papers are graded by one internal and one external examiner. The supervisor cannot be an examiner. If the student appeals against the grade, a new committee will be appointed and the master's thesis will be re-assessed. If the assessment is changed, a new oral exam will be held.
-
Course requirements
Requirements for the master's thesis
Requirements to academic delimitations: The master's degree thesis should be an independent and analytical work with relevance to the subject areas in the field of family therapy. The students must choose a topic that will be highlighted through systematic use of qualitative and/or quantitative methodologies. The research question can be either of a theoretical or an empirical nature.
The master's thesis must follow the Faculty of Social Sciences' template for writing assignments.
Please note in particular the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet Section 7-5, regarding cheating. See also the Appeal Board's website regarding cheating on the university's website regarding exams. A total of 10 hours of supervision are offered, which can take place both individually and in groups.
Monograph:
Individual theses in monograph form are expected to have a scope of 50 pages +/- 10 % (excluding the table of contents, introduction, summary, references and appendices), written in 12-point Times New Roman with 1.5 line spacing.
Up to two students can co-write a joint master's thesis. The programme coordinator, or the person the programme coordinator has delegated the task to, must approve the project. The students must sign a co-writing contract. A note must accompany the submission of the thesis, stating the parts of the thesis that each student has had main responsibility for. Monograph theses written by two students are expected to have a scope of around 75 pages. The scope of the thesis can be adjusted by up to +/- 10%. Fifteen supervision sessions are allotted when co-writing if the students have a joint supervisor.
Article manuscript
Individual assignments in article form must consist of one ready to submit article manuscript intended for a peer reviewed journal (level one or two).
Theses in article form written by two students should consist of at least two such article manuscripts. When several article manuscripts are submitted as master's theses, they must be thematically linked.
A reflection note/introduction ("kappe") of approx. 15 pages must be handed in together with the article manuscripts/the manuscripts. Among other things, the methodology and the theoretical points of departure should be expanded upon here, in addition to topics that are not sufficiently covered in the articles. In cases where the master's thesis consists of several article manuscripts, the connections between the articles should be pointed out in the note. Submission of the master's thesis in the form of an article manuscript does not necessitate that the manuscript is submitted or accepted for publication. In collaboration with the supervisor, however, the student is advised to write with a relevant journal in mind, and with the journal's guidelines for publication.
-
Assessment
Det avholdes individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 4 timer i slutten av semesteret. Eksamen gjennomføres på skolen ved bruk av PC.
-
Permitted exam materials and equipment
Tillatte hjelpemidler vil fremgå av hjelpemiddellisten som utarbeides og publiseres i god tid før den enkelte eksamensperiode. Følgende regler gjelder for bruk av kalkulator der dette er tillatt hjelpemiddel ved eksamen:
- Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
- Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
- Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
- Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
- Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se høgskolens regler om fusk/forsøk på fusk.
-
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. (jfr. Universitets- og høgskoleloven § 3-9, 6. ledd).
-
Examiners
Ekstern sensor vil delta i utformingen av eksamensoppgaven. Besvarelsene blir sensurert av to interne sensorer og en eksternsensor.