Programplaner og emneplaner - Student
ØABED2300 The Economics of Banking Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Economics of Banking
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonOslo Business School, Exchange Programme
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten må ha gjennomført og bestått eksamen i VEIC7100 og VEIC7200 eller tilsvarende for å kunne avlegge eksamen i VEIC7300.
Anbefalte forkunnskaper
ØASØK1000 Microeconomics I
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
- kunnskap om veiledning og coaching som metode i konflikthåndtering
- kunnskap om kompetanseutvikling i team
- kunnskap om suksessfaktorer i endrings- og utviklingsprosesser
- kunnskap om makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
- kunnskap om teoretisk, metodisk og forskningsbasert fundament for utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten har:
- ferdigheter i å håndtere prosesser i grupper og team
- ferdigheter i forankrings- og nettverksarbeid
- anvende sin handlingskompetanse som veileder og coach i endrings- og utviklingsprosesser
- analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach
Generell kompetanse
Studenten kan:
- bidra til kompetanseutvikling på organisasjonsnivå
- tilrettelegge for myndiggjøring/empowerment og mestring
- reflektere over etiske forhold i endring- og utviklingsarbeid
- anvende og vurdere relevant teori og forskningslitteratur
Læringsutbytte
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1. Studenten skal utarbeide 3-4 utviklingsmål. Disse justeres i forhold til mål fra VEIC7200. Studentene reflekterer og deler dette med basisgruppa. Omfang: 500 ord +/- 10 %
2. Gjennomføre en veiledning/coachingsekvens. Sekvensen skal filmes og presenteres for tilbakemelding i basisgruppa. Omfang etter avtale med fagansvarlig.
3. Framlegge et utkast av prosjektoppgaven i gruppe, for medstudenter for tilbakemelding. Omfang 20-40 minutter
4. Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle tilgjengelige.
Vurdering og eksamen
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
- veiledning og coaching som kompetanseutvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, på ulike arenaer og med ulike målgrupper
- myndiggjøring, makt, mestring og empowerment
- den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
- veiledning og coaching i endrings- og utviklingsprosesser
- suksessfaktorer i endrings- og utviklingsarbeid
- kontekstuelle og kulturelle forhold i endrings- og utviklingsprosesser
- makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
- forankrings- og nettverksarbeid
- vitenskapsteori, forskningsmetode knyttet opp mot utviklingsarbeid
Vurderingsuttrykk
Grades are on a scale from A to E for passing grades and F for fail.
Sensorordning
An external grader will grade the exam together with the internal grader.
In the written exam, a selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.