Programplaner og emneplaner - Student
ØABED1100 Bedriftsøkonomi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Managerial Accounting I
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i Facility ManagementBachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjonÅrsstudium i økonomi og ledelseÅrsstudium i økonomi og ledelse - deltid
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i hvordan kvantitative analyser kan brukes som verktøy for verdiskaping i en virksomhet. Vi analyserer flere forskjellige typer bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer ved hjelp av matematiske modeller og dataverktøy. Vi vil hele tiden vektlegge tolkning av analyseresultater, samt implikasjoner for økonomisk styring og planlegging.
Eksempler på typer beslutningsproblem:
*Hvordan sette opp en effektiv bemanningsplan når behovet for arbeidskraft varierer over tid?
*Hvordan utforme en optimal transportplan for en forsyningskjede?
*Hvordan velge lokalisering av produksjon og lager i en forsyningskjede?
*Hvordan sette opp en investeringsplan med krav til forventet avkastning og diversifisering?
*Hvordan lage etterspørselsprognoser basert på historiske data?
*Hvordan sesongjusterer vi en boligprisindeks?
*Hvordan kan vi bruke simulering for å bedre forstå variasjonen i et prosjekts kontantstrøm over forskjellige mulige scenario?
*Hvordan du kan bruke statistikkverktøy til å identifisere mønstre i store datamengder («Big Data»).
Anbefalte forkunnskaper
Matematikk, Statistikk, Bedriftsøkonomi, og Finansregnskap med IKT
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskaper om sentrale bedriftsøkonomiske begreper
- har kunnskaper om bedriftens mål og dens plass i det økonomiske systemet, og økonomifunksjonens rolle og plass i bedriften
- har kunnskaper om ulike kostnads- og inntektsbegreper, og om fornuftige pris- og kostnadsbeslutninger bedrifter bør ta på ulike markeder
- har kunnskaper om ulike prinsipper for produktkalkulasjon, enkle driftsregnskap, og enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
- har kunnskaper om kostnads-, resultat og volumanalyser
- har kunnskaper om hvordan man identifiserer beslutningsrelevante kostnader og inntekter og hvordan beslutningsproblemer løses
Ferdigheter
Studenten kan:
- forklare sentrale begreper og redegjøre for viktige verktøy som brukes i analyser av bedriftsøkonomiske problemstillinger
- stille kritiske spørsmål til sentrale forutsetninger og antagelser innen det bedriftsøkonomiske fagområdet, og reflektere over dette.
- fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
- gjøre rede for de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene ved de tradisjonelle kalkulasjonsmetodene
- gjøre rede for tankegangen ved normalkostkalkulasjon og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og utarbeide normalkostregnskap
- gjennomføre kostnads-, resultat- og volumanalyser
- foreta enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
- identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
- utvikle egne modeller i regneark for å løse bedriftsøkonomiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende tilegnede kunnskaper i analyser og diskusjoner av bedriftsøkonomiske problemstillinger, og skille mellom relevant og irrelevant informasjon
- gi skriftlige svar på spørsmål knyttet til bedriftsøkonomisk analyse som gjør at leserne forstår anvendt fremgangsmåte og svaret som fremkommer
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og øvinger i grupper. Det legges stor vekt på bruk av dataverktøy i undervisningen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav. Ingen obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er:
Skoleeksamen på 4 timer avholdes i slutten av semesteret.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor, danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.
Emneansvarlig
Knut Nygaard