Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM6100 Marketing and Entrepreneurship Course description
- Course name in Norwegian
- Markedsføring og entreprenørskap
- Study programme
-
Economics and Business Administration, 1-year ProgrammeEconomics and Business Administration, 1-year Programme - part time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Innovasjon og entreprenørskap er viktig for jobbskaping og økonomiske utviklingen i et samfunn. Formålet med kurset er å gi studenter en introduksjon til entreprenørskap og hvordan lykkes med å etablere en ny bedrift. Emnet tar for seg strategiske, taktiske og operative teknikker gründere kan benytte seg av for å nå ut til ønskede målgrupper. Emnet kombinerer teori og praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i entreprenørskap, innovasjon og markedsføring for å sikre at organisasjoner, og spesielt oppstartbedrifter kan lykkes og nå sine mål.
Undervisningsspråk er norsk
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse
- har grunnleggende kunnskap om hvordan lykkes som entreprenør (gründer)
- har grunnleggende forståelse for betydningen av og utvikling av forretningsmodell
- har grunnleggende kjennskap til finansiering, markedsplanlegging, strategi og bruk av ulike virkemidler relevant for oppstartsbedrifter
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan utvikle nye produkter eller tjenester og starte opp en virksomhet.og utvikle bedriften
- kjenner til hvordan utvikle en forretningsmodell og forretningsplan
- kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg relevant for en oppstartsbedrift
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hvordan lykkes med å etablere og drive en ny bedrift
- se sammenhengen mellom ulike deler av en virksomhet
- identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling for oppstartsbedrifter
Teaching and learning methods
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, gruppeoppgaver og diskusjoner i plenum. Studentene forventes å delta aktivt i diskusjoner.
Course requirements
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente:
- Arbeidskrav 1: Skriftlig innlevering som løses i grupper på tre studenter. Omfanget er 1000-1500 ord og omfatter beskrivelse av forretningsmodell og forretningsplan.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen på 5 timer.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillat så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A - F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Anita E. Tobiassen