EPN-V2

ØAADM6100 Marketing and Entrepreneurship Course description

Course name in Norwegian
Markedsføring og entreprenørskap
Study programme
Economics and Business Administration, 1-year Programme
Economics and Business Administration, 1-year Programme - part time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Innovasjon og entreprenørskap er viktig for jobbskaping og økonomiske utviklingen i et samfunn. Formålet med kurset er å gi studenter en introduksjon til entreprenørskap og hvordan lykkes med å etablere en ny bedrift. Emnet tar for seg strategiske, taktiske og operative teknikker gründere kan benytte seg av for å nå ut til ønskede målgrupper. Emnet kombinerer teori og praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i entreprenørskap, innovasjon og markedsføring for å sikre at organisasjoner, og spesielt oppstartbedrifter kan lykkes og nå sine mål. 

Undervisningsspråk er norsk 

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. 

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse
  • har grunnleggende kunnskap om hvordan lykkes som entreprenør (gründer) 
  • har grunnleggende forståelse for betydningen av og utvikling av forretningsmodell
  • har grunnleggende kjennskap til finansiering, markedsplanlegging, strategi og bruk av ulike virkemidler relevant for oppstartsbedrifter 

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan utvikle nye produkter eller tjenester og starte opp en virksomhet.og utvikle bedriften 
  • kjenner til hvordan utvikle en forretningsmodell og forretningsplan 
  • kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg relevant for en oppstartsbedrift 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan lykkes med å etablere og drive en ny bedrift 
  • se sammenhengen mellom ulike deler av en virksomhet
  • identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling for oppstartsbedrifter 

Teaching and learning methods

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, gruppeoppgaver og diskusjoner i plenum. Studentene forventes å delta aktivt i diskusjoner. 

Course requirements

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente:

  • Arbeidskrav 1: Skriftlig innlevering som løses i grupper på tre studenter. Omfanget er 1000-1500 ord og omfatter beskrivelse av forretningsmodell og forretningsplan. 

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen på 5 timer.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillat så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Anita E. Tobiassen