EPN-V2

ØAADM6100 Markedsføring og entreprenørskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Marketing and Entrepreneurship
Studieprogram
Årsstudium i økonomi og ledelse
Årsstudium i økonomi og ledelse - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Emnet kombinerer teori og praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring, innovasjon og entreprenørskap for å sikre at organisasjoner, og spesielt nyetablerte foretak, kan nå sine mål.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse.
  • har grunnleggende forståelse for utvikling av forretningsmodell.
  • har grunnleggende kunnskap om "født-globale" bedrifter.
  • har kjennskap til rammeverk for markedsplanlegging og strategi i oppstartsbedrifter
  • har grunnleggende kunnskap om bruk av ulike taktiske virkemidler innen markedsføring

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye produkter eller tjenester og starte opp en virksomhet.
  • kan lage en realistisk forretnings- og markedsplan for en ny virksomhet.
  • kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet

Innhold

  • Entreprenørskap
  • Innovasjon
  • Start og etablering av ny virksomhet
  • Forretningsmodell og kundeforståelse
  • "Født globale" bedrifter
  • Forretnings- og markedsplan
  • Finansiering og prissetting
  • Produkt og tjenestebegrepet
  • Segmentering og posisjonering i markedet
  • Markedskommunikasjon i tradisjonelle kanaler og på nett

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjoner i plenum og gruppearbeid. Innlevering av studentarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

En skriftlig gruppeoppgave på mellom 6-10 sider. Hver gruppe skal bestå av ca 4 studenter. Oppgaven må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister for levering. Gruppens forslag til forretningside og forretningsplan skal presenteres og drøftes i plenum.

Vurdering og eksamen

Det avholdes individuell, skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer i slutten av semesteret.

Hjelpemidler ved eksamen

Tillatte hjelpemidler vil fremgå av hjelpemiddellisten som utarbeides og publiseres i god tid før den enkelte eksamensperiode. Følgende regler gjelder for bruk av kalkulator der dette er tillatt hjelpemiddel ved eksamen:

  • Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
  • Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
  • Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
  • Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
  • Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se høgskolens regler om fusk/forsøk på fusk.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.

Emneansvarlig

Anita E. Tobiassen