EPN-V2

ØAADM6100 Markedsføring og entreprenørskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Marketing and Entrepreneurship
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet kombinerer teori og praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring, innovasjon og entreprenørskap for å sikre at organisasjoner, og spesielt nyetablerte foretak, kan nå sine mål.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Studenten:

    • har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse.
    • har grunnleggende forståelse for utvikling av forretningsmodell.
    • har grunnleggende kunnskap om "født-globale" bedrifter.
    • har kjennskap til rammeverk for markedsplanlegging og strategi i oppstartsbedrifter
    • har grunnleggende kunnskap om bruk av ulike taktiske virkemidler innen markedsføring

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye produkter eller tjenester og starte opp en virksomhet.
    • kan lage en realistisk forretnings- og markedsplan for en ny virksomhet.
    • kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet
  • Innhold

    • Entreprenørskap
    • Innovasjon
    • Start og etablering av ny virksomhet
    • Forretningsmodell og kundeforståelse
    • "Født globale" bedrifter
    • Forretnings- og markedsplan
    • Finansiering og prissetting
    • Produkt og tjenestebegrepet
    • Segmentering og posisjonering i markedet
    • Markedskommunikasjon i tradisjonelle kanaler og på nett

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjoner i plenum og gruppearbeid. Innlevering av studentarbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    En skriftlig gruppeoppgave på mellom 6-10 sider. Hver gruppe skal bestå av ca 4 studenter. Oppgaven må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister for levering. Gruppens forslag til forretningside og forretningsplan skal presenteres og drøftes i plenum.

  • Vurdering og eksamen

    Det avholdes individuell, skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer i slutten av semesteret.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Studiet gir en innføring i hvordan organisasjoner fungerer. Denne typen kunnskap er viktig for kandidater som skal gå inn i lederstillinger. Studentene vil få innsikt i ulike organisasjonsformer, deres styrker og svakheter, samt deres anvendbarhet til ulike formål. Organisasjonsformer vil videre bli knyttet til ulike typer ledelse, og kandidatene vil få innsikt i slike sammenhenger. Hvorledes kultur påvirker samhandlingen i virksomheter et at annet tema som vil belyses. Studentene vil få kunnskap om hvorledes både den interne organisasjonskulturen samt kulturelle kjennetegn ved samfunnet for øvrig influerer på livet i organisasjonen.

    Organisasjoner er arenaer for maktutøvelse, og studentene vil få en forståelse av hvorledes makt utøves i ulike kontekster og på ulike nivåer i virksomheter. Intern karriereutvikling samt rekruttering er andre temaer som studiet vil belyse. Dette vil igjen bli satt i sammenheng med sosialpsykologiske prosesser som utspiller seg i organisasjoner. Målet med studiet er at kandidatene skal kunne analysere organisasjoner utfra perspektiver de tilegner seg på kurset.

  • Vurderingsuttrykk

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Kunnskaper

    Studenten har kunnskaper om:

    • Organisasjonstyper, deres styrker, svakheter og anvendbarhet
    • Sammenhengen mellom organiseringstyper og ledelsesformer
    • Hvorledes kultur påvirker samhandling i organisasjoner
    • Maktutøvelse på ulike nivåer i organisasjoner
    • Intern karriereutvikling og ekstern rekruttering
    • Sosialpsykologiske prosesser som utspiller seg i organisasjoner
  • Emneansvarlig

    Det undervises 50 timer i plenumsforelesninger. I tilknytning til forelesningene blir det gitt oppgaver som til dels blir gjennomgått av faglærer. Det blir også gitt innleveringsoppgaver og case-arbeid.