Studieinfo emne ØAADM6100 2019 HØST
ØAADM6100 Markedsføring og entreprenørskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Marketing and Entrepreneurship
- Studieprogram
-
Årsstudium i økonomi og ledelse / Årsstudium i økonomi og ledelse - deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR
2020
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet kombinerer teori og praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring, innovasjon og entreprenørskap for å sikre at organisasjoner, og spesielt nyetablerte foretak, kan nå sine mål.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse.
- har grunnleggende forståelse for utvikling av forretningsmodell.
- har grunnleggende kunnskap om "født-globale" bedrifter.
- har kjennskap til rammeverk for markedsplanlegging og strategi i oppstartsbedrifter
- har grunnleggende kunnskap om bruk av ulike taktiske virkemidler innen markedsføring
Ferdigheter
Studenten:
- kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye produkter eller tjenester og starte opp en virksomhet.
- kan lage en realistisk forretnings- og markedsplan for en ny virksomhet.
- kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet
Innhold
- Entreprenørskap
- Innovasjon
- Start og etablering av ny virksomhet
- Forretningsmodell og kundeforståelse
- "Født globale" bedrifter
- Forretnings- og markedsplan
- Finansiering og prissetting
- Produkt og tjenestebegrepet
- Segmentering og posisjonering i markedet
- Markedskommunikasjon i tradisjonelle kanaler og på nett
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjoner i plenum og gruppearbeid. Innlevering av studentarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
En skriftlig gruppeoppgave på mellom 6-10 sider. Hver gruppe skal bestå av ca 4 studenter. Oppgaven må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister for levering. Gruppens forslag til forretningside og forretningsplan skal presenteres og drøftes i plenum.
Vurdering og eksamen
Det avholdes individuell, skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer i slutten av semesteret.
Hjelpemidler ved eksamen
Tillatte hjelpemidler vil fremgå av hjelpemiddellisten som utarbeides og publiseres i god tid før den enkelte eksamensperiode. Følgende regler gjelder for bruk av kalkulator der dette er tillatt hjelpemiddel ved eksamen:
- Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
- Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
- Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
- Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
- Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se høgskolens regler om fusk/forsøk på fusk.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.
Emneansvarlig
Anita E. Tobiassen