Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM6100 Markedsføring og entreprenørskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Marketing and Entrepreneurship
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet kombinerer teori og praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring, innovasjon og entreprenørskap for å sikre at organisasjoner, og spesielt nyetablerte foretak, kan nå sine mål.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse.
- har grunnleggende forståelse for utvikling av forretningsmodell.
- har grunnleggende kunnskap om "født-globale" bedrifter.
- har kjennskap til rammeverk for markedsplanlegging og strategi i oppstartsbedrifter
- har grunnleggende kunnskap om bruk av ulike taktiske virkemidler innen markedsføring
Ferdigheter
Studenten:
- kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye produkter eller tjenester og starte opp en virksomhet.
- kan lage en realistisk forretnings- og markedsplan for en ny virksomhet.
- kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet
-
Innhold
- Entreprenørskap
- Innovasjon
- Start og etablering av ny virksomhet
- Forretningsmodell og kundeforståelse
- "Født globale" bedrifter
- Forretnings- og markedsplan
- Finansiering og prissetting
- Produkt og tjenestebegrepet
- Segmentering og posisjonering i markedet
- Markedskommunikasjon i tradisjonelle kanaler og på nett
-
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjoner i plenum og gruppearbeid. Innlevering av studentarbeid.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
En skriftlig gruppeoppgave på mellom 6-10 sider. Hver gruppe skal bestå av ca 4 studenter. Oppgaven må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister for levering. Gruppens forslag til forretningside og forretningsplan skal presenteres og drøftes i plenum.
-
Vurdering og eksamen
Det avholdes individuell, skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer i slutten av semesteret.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Studiet gir en innføring i hvordan organisasjoner fungerer. Denne typen kunnskap er viktig for kandidater som skal gå inn i lederstillinger. Studentene vil få innsikt i ulike organisasjonsformer, deres styrker og svakheter, samt deres anvendbarhet til ulike formål. Organisasjonsformer vil videre bli knyttet til ulike typer ledelse, og kandidatene vil få innsikt i slike sammenhenger. Hvorledes kultur påvirker samhandlingen i virksomheter et at annet tema som vil belyses. Studentene vil få kunnskap om hvorledes både den interne organisasjonskulturen samt kulturelle kjennetegn ved samfunnet for øvrig influerer på livet i organisasjonen.
Organisasjoner er arenaer for maktutøvelse, og studentene vil få en forståelse av hvorledes makt utøves i ulike kontekster og på ulike nivåer i virksomheter. Intern karriereutvikling samt rekruttering er andre temaer som studiet vil belyse. Dette vil igjen bli satt i sammenheng med sosialpsykologiske prosesser som utspiller seg i organisasjoner. Målet med studiet er at kandidatene skal kunne analysere organisasjoner utfra perspektiver de tilegner seg på kurset.
-
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Sensorordning
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om:
- Organisasjonstyper, deres styrker, svakheter og anvendbarhet
- Sammenhengen mellom organiseringstyper og ledelsesformer
- Hvorledes kultur påvirker samhandling i organisasjoner
- Maktutøvelse på ulike nivåer i organisasjoner
- Intern karriereutvikling og ekstern rekruttering
- Sosialpsykologiske prosesser som utspiller seg i organisasjoner
-
Emneansvarlig
Det undervises 50 timer i plenumsforelesninger. I tilknytning til forelesningene blir det gitt oppgaver som til dels blir gjennomgått av faglærer. Det blir også gitt innleveringsoppgaver og case-arbeid.