Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM2100 Organisasjonsforståelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Understanding Organizations
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjonÅrsstudium i økonomi og ledelseÅrsstudium i økonomi og ledelse - deltid
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Innsikt i hvordan organisasjoner fungerer er viktig for alle som skal ut i arbeidslivet. Kunnskaper og ferdigheter fra dette emnet er avgjørende for å orientere seg og forstå det som foregår i en arbeidsorganisasjon. Disse kunnskapene og ferdighetene er særlig viktig for kandidater som går inn i lederstillinger. Studentene skal gis kunnskaper om sentrale organisasjonsmessige fenomener. Det overordnede målet er at studentene skal kunne anvende denne kunnskapen for å forstå det som skjer i organisasjoner. Kunnskaper og ferdigheter opparbeidet i emnet gir grunnlag for senere emne i Foretaksstrategi samt fordypningsemner.
Undervisningsspråk: Norsk
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- mål, verdiskapning og effektivitet
- strategi, interessenter og omgivelser
- teknologi og kompetanse
- organisasjonsstruktur
- personalledelse
- organisatoriske informasjons- og beslutningsprosesser
- organisatorisk læring og organisasjonsendring
- ledelse og autoritet, makt og konflikt
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer
- vurdere foreslåtte løsninger, prioriteringer og valg i organisasjonsmessige sammenhenger på selvstendig faglig grunnlag
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hva organisasjoners samfunnsansvar kan innebære
- er innforstått med organisasjoners grunnleggende kompleksitet
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, skriftlige oppgaver, seminar, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, analyse av case. Studentene skal jobbe med oppgaveløsing både individuelt og i grupper utenom fellesforelesningene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Gruppepresentasjon, individuell skriftlig oppgave og skriftlig gruppeoppgave I
- Arbeidskrav 2: Gruppepresentasjon, individuell skriftlig oppgave og skriftlig gruppeoppgave II
Hvert arbeidskrav består av en gruppepresentasjon på fastsatte seminarer, samt en individuell skriftlig oppgave og en skriftlig gruppeoppgave. Gruppene vil bestå av ca. 5-7 studenter.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. Faglærer informerer om innleveringsfrister.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er:
Hjemmeeksamen over en periode på 24 timer i slutten av semesteret, i form av en individuell skriftlig oppgave. Eksamensbesvarelsen kan om ønskelig skrives på engelsk.
Hjelpemidler ved eksamen
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Torgeir Skyttermoen