EPN-V2

ØAADM2100 Understanding Organizations Course description

Course name in Norwegian
Organisasjonsforståelse
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Bachelor Programme in Auditing and Accounting
Economics and Business Administration, 1-year Programme
Economics and Business Administration, 1-year Programme - part time
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Innsikt i hvordan organisasjoner fungerer er viktig for alle som skal ut i arbeidslivet. Kunnskaper og ferdigheter fra dette emnet er avgjørende for å orientere seg og forstå det som foregår i en arbeidsorganisasjon. Disse kunnskapene og ferdighetene er særlig viktig for kandidater som går inn i lederstillinger. Studentene skal gis kunnskaper om sentrale organisasjonsmessige fenomener. Det overordnede målet er at studentene skal kunne anvende denne kunnskapen for å forstå det som skjer i organisasjoner. Kunnskaper og ferdigheter opparbeidet i emnet gir grunnlag for senere emne i Foretaksstrategi samt fordypningsemner.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om

  • mål, verdiskapning og effektivitet
  • strategi, interessenter og omgivelser
  • teknologi og kompetanse
  • organisasjonsstruktur
  • personalledelse
  • organisatoriske informasjons- og beslutningsprosesser
  • organisatorisk læring og organisasjonsendring
  • ledelse og autoritet, makt og konflikt

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer
  • vurdere foreslåtte løsninger, prioriteringer og valg i organisasjonsmessige sammenhenger på selvstendig faglig grunnlag

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hva organisasjoners samfunnsansvar kan innebære
  • er innforstått med organisasjoners grunnleggende kompleksitet

Teaching and learning methods

This course aims to provide students with an understanding of how data and statistical analysis can improve economic, managerial and business decision making. Students will learn how to develop empirical questions, collect and organize relevant quantitative data, apply appropriate statistical methods, and ultimately, make better business and policy decisions. The course will draw on a wide range of business and economic applications, such as finance, advertising, internet retailing, and human resources.

Course requirements

No prerequisites.

Assessment

  • Knowledge: The student has
    • A theoretical understanding of quantitative methods for analyzing data
    • An understanding of the role of empirical evidence in evaluating economic, managerial, and business problems
    • An understanding of the strengths and weaknesses of different statistical methods
  • Skills: The student can
    • Formulate empirical questions
    • Gather, obtain, and organize quantitative data
    • Conduct statistical analysis using software
    • Interpret statistical results
  • General Competence: The student can
    • Think critically and understand the role of assumptions in arguments
    • Communicate effectively about economic, managerial, and business issues
    • Develop a well-organized argument that states assumptions and hypothesis, which are supported by evidence
    • Use and appropriately cite different data sources

Permitted exam materials and equipment

The course will be taught through lectures and in-class exercises. The course will also make use of software for data analysis.

Grading scale

There will be five problem sets. Problem sets may be submitted individually or in groups of up to four students. All five problem sets must be approved before the student can take the final exam. If a problem set is not approved on the first attempt, the student will be allowed to re-submit the problem set once. Further information regarding submission and due dates will be provided during the semester.

Examiners

An individual, written 4-hour exam will be held at the end of the semester.

Course contact person

Letter grading A to F.