Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM1001 Marketing Course description
- Course name in Norwegian
- Markedsføring
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and EconomicsEconomics and Business Administration, 1-year ProgrammeEconomics and Business Administration, 1-year Programme - part time
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
2. semester er et internasjonalt semester på totalt 30 studiepoeng. Internasjonalt semester legger til rette for innveksling og utveksling og gir undervisning på engelsk. Master i estetiske fag tar opp både nasjonale og internasjonale perspektiv innen de ulike studieretningene. Studentene analyserer, drøfter og reflekterer over ulike tendenser ved et mangfoldig og globalt samfunn. Gjennom studiet møter studentene aktive forskere og utøvere fra relevante felt; herunder kan det også være aktuelt med utenlandske gjesteforelesere. I den grad det er gjennomførbart gis studentene mulighet til å delta på internasjonale konferanser og/eller seminar.
Pensum ved studiet er sammensatt av nyere, relevant nasjonal og internasjonal faglitteratur. Deler av undervisningen er på engelsk.
Utenlandsstudiet godkjennes som en del av studentens norske utdanningsløp etter tid-for-tid-prinsippet. Utenlandsstudium som del av masterstudiet må godkjennes av fakultetet. Søknad om utveksling sendes fakultetsadministrasjonen tidlig i studieløpet.
Required preliminary courses
Course assignment support material is permitted.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har
- kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
- bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
- kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter
- kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
- kunnskaper om markedsføringsloven og om forbrukerkjøpslovens bestemmelser om mangler og mangelsbeføyelser
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
- anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene imarkedsføring
- anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
- kunne sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- ta stilling til forbrukeres rettsstilling og selgers rettigheter og plikter
Generell kompetanse
Studenten kan
- tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
- forstå markedsførers ansvar overfor forbruker
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
- kunne grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
Teaching and learning methods
Kvalitetssikring
Hensikten med kvalitetssikringssystemet for OsloMet er å styrke studentenes læringsutbytte og utvikling ved å heve kvaliteten i alle ledd. OsloMet ønsker å samarbeide med studentene, og deres deltakelse i kvalitetssikringsarbeidet er avgjørende. Noen overordnede mål for kvalitetssikringssystemet er:
- å sikre at utdanningsvirksomheten inkludert praksis, lærings- og studiemiljøet holder høy kvalitet
- å sikre utdanningenes relevans til yrkesfeltet
- å sikre en stadig bedre kvalitetsutvikling
For studenter innebærer dette blant annet studentevalueringer:
- emneevalueringer
- årlige studentundersøkelser felles for OsloMet
Mer informasjon om kvalitetssikringssystemet, se her.
Skikkethetsvurdering
(Gjelder studieretningene: Kunst og samfunn, Teater og samfunn samt Kunst og designdidaktikk)
I tråd med gjeldende regler for skikkethetsvurdering har utdanningsinstitusjonen ansvar for å vurdere om studentene er skikket for profesjonen. Studenter som viser liten evne til å mestre profesjonen rettet mot samarbeid og sårbare brukergrupper, skal så tidlig som mulig i utdanningen få vite hvordan de står i forhold til kravene om skikkethet og eventuelt få råd og veiledning til å bedre disse forholdene eller få råd om å avslutte utdanningen. Konkrete beslutninger om skikkethet kan fattes gjennom hele studiet. Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet og skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige, fagdidaktiske, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere i profesjonen. En student som utgjør en mulig fare for barn og unges fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket.
Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering. Forvaltningslovens regler om saksbehandling kommer til anvendelse ved særskilt skikkethetsvurdering. Les forskriften i sin helhet her: http://www.lovdata.no/for/sf/kd/kd20060630-0859.html
Course requirements
Det er ett arbeidskrav i emnet. Arbeidskravet er et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Faglærer vil gi nærmere beskrivelse ved semesterstart. En del av simuleringsspillet vil foregå i klasserommet og det vil være tre forelesninger med obligatorisk oppmøte og deltakelse i spillet (deltakelse registreres gjennom pålogging i spillet). For å få godkjent arbeidskravet må studenter delta i spillet på 2 av de 3 obligatoriske forelesningene. For studenter som ikke får gjennomført det virtuelle spillet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer. Bedriftsimuleringsspillet er en integrert del av undervisningen, og lisens må kjøpes på linje med annet pensum. Studenter som ikke ønsker å gjennomføre et simuleringsspill vil få alternativt arbeidskrav av faglærer.
Assessment
The course assignment will be assessed by two internal examiners.
In accordance with the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet, the mode of assessment will periodically be reviewed by an external programme supervisor.
Permitted exam materials and equipment
The course consists of two parts, covering central aspects of social science research methodology and methods as appropriate for international development, education, and sustainabilities:
- Consolidation of ‘theory of knowledge’ introduced in course FLKM4210, which, among other things, covers:
- fundamental issues of scientific explanation and their manifestation in the social sciences.
- an introduction to the social roles of science and the political, cultural and ethical grounds for and functions of knowledge, with particular reference to the interdisciplinary field of this program
- Research methodology which, among other things, covers:
- concepts in social science research methodology
- research design in the master’s thesis, including selecting a project topic, formulating research questions, understanding the role of theory, and selecting specific methods, including:
- Case-study/ies.
- Interviews.
- Document / text / policy analysis.
- Observations and participant observations.
- Analysis of qualitative and quantitative data.
- Questions of quality, reliability and validity in social science research.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.
Course contact person
Adrian Peretz