– Styrevervet ga meg gode kort da jeg skulle søke jobb

Portrett av Grace Nsengi utendørs i solskinnet i Pilestredet.

– Styrevervet ga meg gode kort da jeg skulle søke jobb

Som studentvalgt fakultetsstyremedlem fikk Grace innsikt i hvordan beslutninger blir tatt, det ga ham nyttige erfaringer da han skulle søke jobb.

Grace Nsengi skulle bringe studentenes meninger inn i fakultetsstyret på Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD).

Og fakultetsstyret vedtar viktige ting som blant annet langtidsplan og budsjett, og strategisk plan for utvikling av utdanningsporteføljen, og for forskning og utvikling.

Som styremedlem fikk han erfaring og innsikt i hvordan ting blir gjennomført i praksis, og han skjønte mer av hvordan ting blir besluttet og hvordan byråkratiet i «styreverden» funker.

Innsikten han fikk, gjør at han vil anbefale dagens studenter å ta på seg verv.

– Jeg må si det hjalp da jeg søkte jobb, at jeg hadde vært med i fakultetsstyret, spesielt i intervjufasen.

– Jeg hadde et sterkt kort å komme med da jeg viste til hvor mange forskjellige prosesser fakultetsstyret og OsloMet var involvert i.

Styrevervet var også med på å gi Grace nyttige kontakter og nettverk.

Les studenthistorien til Grace Nsengi (oslomet.no).