Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student

Statisk artikkel

Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design

Skal du levere masteroppgave ved Fakultet for teknologi, kunst og design, finner du informasjon på denne siden.

Retningslinjene er fastsatt av Utdanningsutvalget ved TKD 20.03.2024.

For utdanninger hvor det er motstrid mellom rammeplanen og disse retningslinjene, er det rammeplanen som gjelder.

  • Veiledere

    1. Alle masterstudenter skal ha én hovedveileder og kan ha én eller flere biveiledere.
    2. Hovedveilederen må være ansatt ved OsloMet og selv inneha en mastergrad eller en høyere akademisk grad innenfor et fagområde relevant for oppgaven.
    3. En avtale inngås mellom hver enkelt masterstudent og OsloMet. Avtalen skal blant annet spesifisere antall veiledningstimer studenten har krav på.
    4. Det er ikke nødvendig at biveileder er ansatt ved OsloMet. Det forventes at biveiledere er fagpersoner med kompetanse relevant for oppgaven, uten eksplisitt krav til biveileders utdanningsnivå.
    5. For interne veiledere fastsettes timeantall til veiledning i arbeidsplanen. Dette timeantallet inkluderer tiden brukt til veiledning med studenten og annet arbeid nødvendig for å veilede, som forberedelse til veiledning og administrasjon. Timeantallet fastsettes på institutt- eller programnivå.
    6. Biveileder kan lønnes av OsloMet, men det er ikke krav om det.
    7. Etiske retningslinjer for veiledning ved OsloMet (ansatt.oslomet.no) gjelder både for veiledere og studenter.
    8. Veiledere kan ikke være sensorer for studenter de selv har veiledet.  
  • Forkunnskapskrav

    For å kunne starte arbeidet med masteroppgaven må alle emner fra det første året av programmet være bestått.

    Ved lang masteroppgave (60 studiepoeng) delt opp i flere emner, gjelder forkunnskapskravet ovenfor for det avsluttende emnet. 

  • Utsettelse

    Dersom en student blir forsinket i arbeidet med masteroppgaven, kan innleveringsfristen utsettes. Det er tre alternative nye innleveringsfrister:

    • 48 timer etter opprinnelig frist

    • Første halvdel av påfølgende semester

    • Slutten av påfølgende semester (tilgjengelig kun for studenter som skriver oppgave med 60 studiepoengs omfang)

    Innleveringsfristene er faste, og eksakte datoer fastsettes av studieadministrasjonen på institutt. Utsatt innlevering gir ikke automatisk rett til mer veiledning. Ved behov for lengre utsettelse enn angitt ovenfor, må studenten gjennomføre et nytt masterprosjekt med en ny problemstilling. Permisjoner og midlertidig utestengelse regnes ikke som utsettelse og kan føre til andre eller senere innleveringsfrister enn de angitt ovenfor.

    Dokumentert sykdom, uforutsette akademiske hindringer med prosjektet (eksempelvis tilgang til data, tekniske utfordringer med utstyr, forsinkede leveranser fra tredjepart), studentpolitiske verv og andre tungtveiende årsaker, kan utløse behov for og rett til utsatt innleveringsfrist.  

    Studenter som ønsker utsettelse, må ta skriftlig kontakt med studiekonsulenten for deres masterprogram senest to uker før opprinnelig innleveringsfrist. 48 timers utsettelse kan innvilges også i de to ukene før innleveringsfristen.  

  • Aktuelle lenker