EPN-V2

Kompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØS Programplan

Engelsk programnavn
Supplementary education for nurses educated outside the EU/EEC
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

OsloMet - storbyuniversitetet har siden 2017 tilbudt et kompletterende utdanningstilbud til personer som har sykepleierutdanning fra land utenfor EU/EØS, også personer med fluktbakgrunn. Studentene må ha et vedtak fra Helsedirektoratet om at de må gjennomføre studiet for å kunne få jevngod utdanning. Utdanningen inneholder alle tilleggskrav som kreves for autorisasjon som sykepleier https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-12-19-1732

Dette kompletterende studietilbudet skal bidra til å kompensere for disse manglene, slik at personer som har sykepleierutdanning får autorisasjon og dermed får brukt kompetansen sin og kommer raskere ut i relevant arbeid.

Programplanen er i tråd med forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning og programplan for bachelorutdanningen i sykepleie ved OsloMet.

Programplanen er satt sammen av emner vi har vurdert som nødvendige for personer utdannet utenfor EØS/EU, for at deres utdanning skal være jevngod/likestilt med norsk utdanning.

All undervisning, arbeidskrav og vurderingsformer vil være på norsk.

Målgruppe

Målgruppen for studiet er personer som har sykepleierutdanning fra land utenfor EU og EØS.

Målgruppen må ha fått avslag på sin søknad om norsk autorisasjon i sitt vedtak fra Helsedirektoratet og fått beskjed om å gjennomføre kompletterende utdanning for sykepleierutdanning for å kunne få norsk autorisasjon.

Bruk av ansiktsdekkende bekledning er ikke forenlig med gjennomføring av studiet. Ved gjennomføring av praksis må studenten forholde seg til de til enhver tid gjeldende retningslinjer for bekledning som gjelder ved det enkelte praksissted.

Opptakskrav

Videreutdanningen Musikk 1, trinn 1-10, retter seg først og fremst mot lærere i grunnskolen med mindre enn 30 studiepoeng i musikk. Tilbudet åpner også for lærere i kulturskolen som ønsker kompetanse i grunnskolefaget musikk.

Læringsutbytte

Studentene på dette studiet har sykepleierutdanning på høyere nivå fra et land utenfor EU/EØS. Helsedirektoratet gjør en vurdering av hva søker må komplettere av læringsutbytter for å være jevngod med norsk sykepleierutdanning. Denne vurderingen ligger til grunn for kvalifisering til opptak.

En kandidat med fullført Kompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØS har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om vitenskapens og historiens betydning for generell fagkunnskap i sykepleie
  • har kunnskap om fagkritikk og forskningskritikk
  • har kunnskap om ulike metoder for innhenting og bearbeiding av forskningsdata
  • har kunnskap om etisk teori og ulike verdioppfatninger, menneskesyn og livssyn
  • har kunnskap om yrkesetiske verdier og prinsipper
  • har kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging mellom yrkesutøver og bruker
  • har kunnskap om tverrkulturell kommunikasjon
  • har kunnskap om helse- og sosialsektoren og beslutningsprosesser på kommunalt, regionalt og statlig nivå, helse- og sosialpolitiske prioriteringer og forholdet mellom offentlig og privat omsorg
  • har kunnskap om lover, forskrifter og avtaler som regulerer helse- og sosialsektorens virkefelt, saksbehandling og finansiering av tjenestene
  • har kunnskap om det kulturelle mangfold i norsk helsevesen
  • har kunnskap om legemiddelhåndtering
  • har kunnskap om lidelser og sykdommer knyttet til ulike pasientgrupper
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og kan anvende yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om etiske dilemma
  • kan anvende tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon i grupper og organisasjoner
  • kan anvende tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon i møte med pasienter, pårørende og ansatte fra andre kulturer
  • kan lese forskningsrapporter og nyttiggjøre seg forskningsresultater i yrkesutøvelsen
  • kan observere, vurdere, planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere pleie og omsorg til pasienter og pårørende
  • kan håndtere legemidler forsvarlig
  • kan planlegge og gjennomføre personsentrert veiledning rådgivning og undervisning til pasienter, pårørende og helsepersonell om problemer som oppstår ved sykdom, lidelse og død

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både muntlig og skriftlig
  • kan bidra til utvikling av forsvarlig praksis i sykepleiefaget ved å utveksle faglige synspunkter og erfaringer
  • har innsikt i tjenesteutvikling, innovasjon, nyskaping og hvordan teknologi kan påvirke tjenesteutøvelsen
  • kan vise samfunnskritisk og analytisk holdning til helsetjenesten
  • kan reflektere over anvendelse av lovverk i helsetjenesten

Innhold og oppbygging

For nærmere informasjon, se emneplanene.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Arbeids- og undervisningsformer

Tilbudet består av to emner à 15 studiepoeng fordelt på to semester. Det er organisert med tre fysiske samlinger i hvert semester à to dager. Samlingene vil hovedsakelig være viet undervisning i praktisk musikkarbeid, og kandidatene vil selv være aktive i dette. Den nettbaserte delen av studiet består av skriftlige arbeidskrav, videoforelesninger og nettmøter. I tillegg består studiet av egenøving på instrumenter, studentsamarbeid i grupper, samt utprøving av undervisningsopplegg og kunnskapsdeling på egen arbeidsplass.

Studentene vil gjennom studiet arbeide med digitale læringsressurser og prøve ut og reflektere over bruk av slike ressurser i musikkundervisning. Digital læringsplattform vil bli brukt til dialog og egenarbeid mellom samlinger.

Videreutdanning i musikk innebærer både musikalsk egenutvikling og fagdidaktisk opplæring, og skal gjøre studentene i stand til å planlegge, gjennomføre og vurdere musikkundervisning i tråd med gjeldende læreplan. Studiet skal gi grunnleggende innsikt og kompetanse i musikk som et utøvende, skapende og reflekterende fag. Gjennom faglig innsikt og kompetanse vil studentene arbeide med å se musikkfagets plass i skolen i lys av overordnet del av læreplanen, samt hvordan en gjennom estetiske arbeidsmåter fra faget kan være en bidragsyter i tverrfaglig arbeid på skolen. I tråd med skolens læreplan (LK20) vil praktiske aktiviteter og bruk av digitale verktøy vektlegges. Innholdet i studiet omfatter forskningsbasert kunnskap og praktiske erfaringer med fagets arbeidsformer. Studentenes undervisningserfaring og utviklingsarbeid på egen skole mellom samlingene vil også anses som en viktig ressurs i den enkeltes utvikling, men også i studentenes gjensidige utveksling av erfaring. Undervisningen og oppgavene vil bli tilpasset sammensetningen av studentenes arbeidssted, klassetrinn og andre behov, bl.a. gjennom deling i mindre grupper.

Musikkfagets rolle i en inkluderende og mangfoldig skole er en gjennomgående dimensjon ved både arbeidsformer og didaktisk refleksjon i faget. Det vektlegges at studentene blir faglig trygge nok til å legge til rette for at alle elever mestrer, utvikler seg, føler seg representert og opplever å utvide sin forståelse av seg selv og andre i arbeid med faget. Tilpasset opplæring innenfor rammen av fellesskapet vil vektlegges.

Digital kompetanse i musikkfaget vektlegges gjennom skapende aktiviteter, utøvende aktiviteter og programmering. Det gis innføring i noen spesifikke programvare/plattformer, men det legges også opp til digitalt arbeid der studentene kan ta i bruk den programvaren de har tilgjengelig på sin skole.

Gjennomgående for begge emner er arbeid med sang, spill på instrumenter, musikkskaping, musikkopplevelse, kulturforståelse, digital musikkskaping og musikkutøvelse, dans, lytting og refleksjon over musikkdidaktiske problemstillinger. Vi opererer i et bredt spekter av musikalske sjangre (herunder også samiske) og refleksjon rundt tradisjoner, fornyelse og musikkens funksjon i samfunnet og for den enkelte. Gjennomgående er også perspektivet på en inkluderende musikkundervisning der vi ser på ulike tilnærminger til tilpasset opplæring for å sikre alle elevers likeverdige deltakelse og utvikling i faget. Vurderingsarbeid i musikkfaget, herunder underveisvurdering, vil ses i sammenheng med læreplanens mål, tilpasset opplæring, relasjonsarbeid og musikalsk klasseledelse.

I emne 1 er grunnleggende musikkopplæring med vekt på musikalsk deltakelse og mangfold hovedområder for emnet. Sentrale emner er barn og ungdoms utvikling av musikalske ferdigheter, musikk i barne- og ungdomskultur og musikalsk klasseledelse. I tillegg lærer studentene om praktisk arbeid med musikk i skolen og får økt kompetanse til å vurdere elevarbeider. I undervisningen vil det bli lagt vekt på å utvikle kunnskap og ferdigheter som ruster studentene til å bruke kreative og utforskende arbeidsmåter i musikkfaget. Kunnskap om og praktisk bruk av digitale arbeidsmåter blir vektlagt, og studentene blir kjent med spill og musikkskaping på klasseromsinstrumenter. Sang- og stemmetrygghet, ensembleledelse, forståelse av fagbegreper og bruk av akkompagnementsinstrument vil være i fokus for studentenes musikalske egenutvikling.

I emne 2 videreutvikles studentens selvstendighet i ledelse av og veiledning i musikalske læringsprosesser bl.a. gjennom arbeid med arrangering av musikk, utarbeiding av egne undervisningsopplegg og opplæring i bandinstrumenter. Studentene vil få utforske ulike improvisasjons- og komposisjonsteknikker, både digitalt og med instrumenter, kropp og stemme. Studentene vil få innsikt i hvordan arbeid med musikk kan ha betydning for utvikling av gode fellesskap og den enkeltes identitetsutvikling, tråd med musikkfagets rolle i de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring og demokrati og medborgerskap.

For studentene på 1.-7.trinn vil begynneropplæring i musikkfaget, samt musikk i den helhetlige begynneropplæringen, være sentralt i emne 2. Studentene vil lære å ta i bruk lek, kroppslig læring, utforsking av musikkens grunnelementer og varierte uttrykk for musikkopplevelse. Barnesanger og barnekultur for de minste vil også inngå.

For studentene på 5.-10.trinn vil arbeid med band, elevaktiv øving og oppsetninger på ungdomstrinnet få større plass i emne 2. Som del av kritisk tenkning i musikkfaget vil studentene bli kjent med ulike arbeidsmåter for å ruste ungdomsskoleelever til både å utforske, drøfte og skape musikalske uttrykk som tar opp i seg utfordringer i samtiden og problemstillinger knyttet til musikalske ytringer og musikkulturer. Karaktersetting i ungdomsskolen, både knyttet til underveisvurdering og sluttvurdering vil også være noe 5-10-studentene får trening i i løpet av studiet.

Praksisstudier

Musikkfaget i skolen er både et praktisk og et teoretisk fag, der det oppfordres til bruk av ulike arbeidsmåter og læringsarenaer. Samlingene på campus vil hovedsakelig være viet undervisning i praktisk musikkarbeid, og studentene vil selv være aktive i dette. Den nettbaserte delen av studiet består av skriftlige arbeidskrav, videoforelesninger og nettmøter. I tillegg består studiet av egenøving på instrumenter, studentsamarbeid i grupper, samt utprøving av undervisningsopplegg og kunnskapsdeling på egen arbeidsplass. Deler av undervisningen på samlingene vil foregå i grupper delt etter trinn (1-7 og 5-10).

Det forutsettes at studenten møter forberedt til undervisningen, gjennomfører det anbefalte etterarbeidet og benytter musikkseksjonens spesialrom og utstyr til å øve seg på praktisk arbeid. Dette bør i tillegg gjøres på egen skole og i egne grupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Hovedformålet med vurdering og veiledning er å forbedre den faglige og didaktiske utviklingen hos den enkelte student. Vurdering og veiledning skal skje fortløpende gjennom hele året. Skriftlige arbeider følges opp av faglærere med veiledning og muntlig og/eller skriftlig tilbakemelding. Etter hvert halvår skal studenter og faglærere oppsummere og evaluere undervisningen og andre læringsaktiviteter.

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

For nærmere informasjon om avsluttende vurdering, se emneplanene.

Sensorordning

Se emneplaner.

Vurdering og sensur

Programplan for Musikk 1, trinn 1-10 - oppdrag

30 studiepoeng

Music 1, Level 1-10

Studieprogramkode: MUSKO

Emnekoder: MUSK6100 og MUSK6200

Godkjent av dekan 19.12.2022

Gjeldende fra høstsemesteret 2023

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning

Øvrig informasjon

Godkjent av Utdanningsutvalget ved Fakultet for helsevitenskap 14.10.2020.

Sist godkjent av prodekan for utdanning HV 17. desember 2024.