Programplaner og emneplaner - Student
SKOMPPRA10 Praksisstudier i eldreomsorg og geriatri Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical studies, Homebased Services/Nursing Home
- Studieprogram
-
Kompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØSKompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØS
- Omfang
- 13.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet innledes med praksisforberedende uker som består av forelesninger og simulering.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende funksjon, inkludert kunnskap om palliasjon
- kan utdype aldringsprosesser og eldres særegne behov
- kan begrunne kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og styrke pasientens egne ressurser i sykdomsforløpet
- kan utdype personsentrert sykepleie
- kan gjøre rede for ledelse og organisering av helsetjenesten
- kjenner til verktøy og metoder for å drive innovasjonsprosesser, implementering og kontinuerlig forbedringsarbeid
- kan utdype utfordringene rundt informasjonssikkerhet i sykepleieutøvelsen
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser i forhold til pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
- organisere, lede og koordinere sykepleie til en gruppe pasienter
- beherske relevant, medisinsk teknisk utstyr og sykepleieprosedyrer
- beherske smittevernstiltak for å forhindre spredning av uønskede mikrober
- beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons-, og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen
- reflektere over og håndtere etiske problemstillinger, samt justere egen praksis i sin tjenesteutøvelse
- beherske legemiddelhåndtering og vurdere sammenhenger mellom multidiagnose, polyfarmasi og pasientens tilstand
- anvende kunnskap om lovverket med særlig fokus på brukermedvirkning og samtykkekompetanse, internkontroll, rett til øyeblikkelig vurdering og behandling
- informere, undervise og veilede pasienter og pårørende om problemer som oppstår ved sykdom, lidelse og død
- anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
- anvende kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
- tilpasse sin kommunikasjon knyttet til målgruppens spesielle behov
- kan anvende kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan samhandle både tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer og initiere slik samhandling
- kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet
- kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med eldre mennesker
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (8 uker) foregår i sykehjem veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (1 uke) kan være simulering, ferdighetstrening og forelesninger og seminarer med kontaktlærer hvor aktuelle temaer ut ifra læringsutbyttene belyses.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:
- Studieoppgave 1 Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon i sykepleie knyttet til en primærpasient
- Studieoppgave 2 Kunnskapsbasert praksis (KBP)
Vurdering og eksamen
Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Emnet omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
- har kunnskap om ulike læringsstrategier
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- har kunnskap om å analysere kompetanse, utdanningsbehov og utviklingsmuligheter i yrkene som inngår i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- har kunnskap om lærerrollen
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- kan beskrive særtrekk og fellestrekk i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere relevante læreplaner
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
- kan bruke IKT som dokumentasjonsverktøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
- kan vurdere hvordan design, yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Individuell skriftlig profesjonsfaglig oppgave med refleksjon over egen kompetanse opp mot yrkesfaglærerrollen. En kort beskrivelse av særtrekk og fellestrekk mellom yrkene som inngår i utdanningsprogrammet Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign inngår i refleksjonen. Dette knyttes til læreplananalyse av gjeldende læreplaner, og egne erfaringer fra 10 dagers yrkesfaglig praksis. Utvidet CV med beskrivelse av egen kompetanse legges som et vedlegg til oppgaven. Omfang: 3000 ord +/- 10% + litteraturliste og vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten kartlegger og reflekterer over egen kompetanse opp mot yrkesfaglærerrollen, beskriver sentrale læringsoppgaver og får innsyn i særtrekk og fellestrekk basert på analyser av læreplaner i utdanningsprogrammet.
Arbeidskrav 2
Individuelt praktisk tredimensjonalt produkt, som avsluttes med utstilling. Planlegge, gjennomføre, begrunne, vurdere og dokumentere et praktisk produkt med design- og prosessdokumentasjon i eget fagbrev/svennebrev område. Omfang:1500 ord +/- 10% + bilder og illustrasjoner. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal utvikle sin faglige kompetanse over fagbrevnivå ved å begrunne, dokumentere, utforske og jobbe praktisk i eget fagbrev/svennebrev område.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Sensorordning
Individuell muntlig presentasjon.
- En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (Poster, Power Point, film, utstilling eller lignende). Tid: 30 minutter (15 minutter presentasjon, og 15 minutter til oppklarende spørsmål)
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Emneoverlapp
Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis.