Programplaner og emneplaner - Student
Performative leadership Programme description
- Programme name, Norwegian
- Utøvende ledelse
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 10 ECTS credits
- Duration
- 1 semester
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Admission requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- bred kunnskap om læreres profesjonelle utvikling
- inngående kunnskap om teori og forskning om skolen som lærende organisasjon
- inngående kunnskap om veiledning som strategi for individuelle og kollektive læringsprosesser i profesjonsfelleskapet
- bred kunnskap om medvirkning, om det å håndtere konflikter og mellommenneskelige spenninger i utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende veiledning som strategi i skolens profesjonsfellesskap
- planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere kommunikasjons- og læringsprosesser i veiledning
- analysere og kritisk reflektere over teori og forskning knyttet til profesjonsveiledning og veiledning av utviklingsprosesser i skolen
- på en selvstendig måte legge til rette for at deltagere i utviklingsprosesser veileder hverandre
- kritisk analysere og reflektere over skolens profesjonsfellesskap som læringsarena
- kan vurdere sin egen veiledningspraksis i samsvar med profesjonsetiske normer
- på en selvstendig måte drive konflikthåndtering i et læringsfelleskap
Generell kompetanse
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av studenter, nyutdannede og erfarne kollegaer
- reflektere kritisk over hvordan veiledning kan bidra til profesjonell kollektiv utvikling i en organisasjon
- bidra til kritisk refleksjon over veilederen som en aktør i organisasjonen og praksisfeltet
- reflektere kritisk over veiledning som strategi for utviklingsprosesser i organisasjonen
- reflektere kritisk over det å håndtere enighet og uenighet i læringsfelleskapet
- formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter og kolleger
- ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning