EPN-V2

Law in child welfare work Programme description

Programme name, Norwegian
Juss i barnevernfaglig arbeid
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Videreutdanningen Juss i barnevernfaglig arbeid er et oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) og er finansiert fra Barne- og likestillingsdepartementet. Studiet inngår i regjeringens strategi for å løfte kompetansen i det kommunale barnevernet.

    En viktig målsetting ved utdanning er å styrke den juridiske kompetansen ved å gi studentene solid kunnskap om juridisk metode, rettskilder, rettsanvendelse og skjønnsutøvelse i barneverntjenesten. Videre behandles grundig tema som makt, etikk og dømmekraft, forsvarlig saksbehandling, tverretatlig samarbeid, forholdet mellom barnevernloven og barneloven, samt barnevern og menneskerettigheter. Videreutdanningen vil implementere studentenes egne praksiserfaringer gjennom arbeidskrav og annen deltakeraktivitet i undervisningen.

    Studiet ligger på masternivå og kan inngå i en master i sosialfag ved OsloMet - storbyuniversitetet. Masternivå innebærer at studiet bygger videre på den grunnkompetansen i juss som studentene har fra sine respektive bachelorutdanninger.

  • Target group

    Målgruppen for videreutdanningen er primært ansatte i kommunalt barnevern, men ansatte i statlige og private barnevernsinstitusjoner har også mulighet til å søke opptak.

  • Admission requirements

    Opptakskrav er fullført bachelorgrad eller tilsvarende grad, og ansettelse i barnevern.

    Opptak skjer i henhold til Forskrift for opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

    Rangering av søkere

    Søkere rangeres på grunnlag av karaktergjennomsnitt fra opptaksgrunnlaget.

    Søkere med hovedstilling i kommunal barnevernstjeneste som fremlegger en skriftlig anbefaling fra egen arbeidsgiver om at de anbefales å ta utdanningen prioriteres før andre søkere.

    Med hovedstilling menes minimum 50 prosents tilsetning.

    Dersom studieplassene ikke fylles opp av søkere med anbefaling vil søkere med hovedstilling i kommunal barnevernstjeneste prioriteres før andre kvalifiserte søkere.

    Dersom det fortsatt er ledige plasser vil kvalifiserte søkere med stilling i statlig og privat barnevern gis opptak.

  • Learning outcomes

    Læringsutbyttebeskrivelsene i studiet er utformet i henhold til 2. syklus (masternivå) i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Kandidaten skal etter fullført studium ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten har

    • avansert kunnskap om sentrale barnevernrettslige tema og problemstillinger, samt relevant forskning på feltet
    • inngående kunnskap om juridisk metode og rettskilder av betydning for det barnevernfaglige arbeidet, herunder Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) og FNs barnekonvensjon
    • avansert kunnskap om det materielle innholdet i lovgivningen, herunder, barns rett til medvirkning, inngrepsvilkår og saksbehandlingsregler
    • inngående kunnskap om de rettslige rammene for tverretatlig samarbeid, herunder taushetspliktreglene
    • har inngående kunnskap om betydningen av skriftlig dokumentasjon av vurderinger og beslutninger som ledd i forsvarlig saksbehandling

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • identifisere og analysere rettslige problemstillinger i en konkret sak med utgangspunkt i juridisk teori og andre relevante rettskilder
    • anvende juridisk metode og relevante rettskilder, beherske og benytte juridiske begreper i det daglige arbeidet
    • kombinere juridisk og barnevernfaglig skjønnsutøvelse
    • redegjøre skriftlig for barnevernfaglige og juridiske vurderinger og beslutninger
    • anvende juridisk og barnevernfaglig kunnskap for å sikre barns og foreldres rett til medvirkning i barneverntjenestens arbeid
    • anvende juridisk kunnskap i beslutningsprosesser i barneverntjenesten, overfor samarbeidspartnere og beslutningsorganer
    • bidra til at rettssikkerheten til barn og foreldre ivaretas i alle faser i en barnevernssak

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • har avansert forståelse for barnevernets rolle i samfunnet generelt, og spesielt overfor øvrig forvaltning og rettslige aktører
    • kan analysere, reflektere og forholde seg kritisk til egen profesjonsutøvelse i lys av rettskildene, herunder kravet til forsvarlighet
    • kan bidra til nytenkning og til innovasjon for å videreutvikle den juridiske kompetansen på egen arbeidsplass
    • kan oppdatere sin kunnskap innenfor hele det barnevernrettslige området
  • Content and structure

    Studiet består av to emner á 15 studiepoeng;

    Høstsemester: JUB6000 Forsvarlighet og rettsanvendelse i barneverntjenesten

    Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen. Bokstavkarakter.

    Vårsemester: JUB6100 Barneverntjenesten og samarbeidspartnere

    Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen. Bokstavkarakter.

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    2. semester

  • Teaching and learning methods

    Undervisningen går over to semestre der hvert semester inneholder ett emne. Hvert emne består av tre samlinger á tre dager.

    Undervisningen gis gjennom forelesninger og veiledning til gruppearbeid, samt nettbaserte ressurser og veiledning til selvstudium. Studiet baserer seg på aktiv bruk av studentenes praksiserfaringer som yrkesutøvere. Analyse av juridiske problemstillinger i barneverntjenestens arbeid vil utgjøre en sentral del av studiet. Det forventes aktive bidrag fra hver student, og det legges opp til studentaktive læringsformer som dialogbasert undervisning, gruppearbeid og studentframlegg.

    OsloMet bruker Canvas som læringsplattform. Canvas er en skybasert læringsplattform som åpner for undervisningsformer og er universitetets kommunikasjonskanal ut mot studentene.

  • Work requirements

    Rules for study progress

    Several of the programme’s courses have attendance requirements that apply to parts of the teaching activities. This is largely activities where the students are expected to acquire competence that is both part of the programme’s purpose and which the student is unable to acquire through reading the syllabus and/or cannot be assessed in an exam. Participation in compulsory teaching activities must be approved by a specified deadline. It is the students’ responsibility to register their presence on an attendance list and have it certified by the lecturer responsible for the course and/or fellow students.

    The compulsory attendance requirement must be approved before the student can take the exam in a course. Attendance requirements are stipulated under each individual course description. The attendance requirement is normally 80%. All coursework and alternative coursework requirements must be completed by a given deadline and be approved before a student can take the exam in a course, cf. the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University. The different coursework requirements are stipulated under each course description.

    All exams in an academic year must be passed in order for the student to continue to the next academic year.

    Formal requirements for written work

    Written work must follow the approved APA citation style (American Psychological Association). All assignments must be written in Calibri 12-point font with 1.5 line spacing.

  • Assessment

    Assessment and grading shall be in accordance with the provisions on assessment set out in Act No 15 of 1 April 2005 relating to Universities and University Colleges and the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University. Students are obliged to familiarise themselves with the applicable rules.

    If the attendance requirement is met and the required coursework has been approved, the student is entitled to take the exam, cf. the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University.

    The exam question papers are based on the courses taught, the literature (compulsory and self-chosen syllabus) and practical training. For oral exams, relevant acts will be available at the exam venue.

    Students register for exams by confirming their individual education plan for the current semester. Students must register for resit/rescheduled exams via Studentweb.

    Reference is made to general information about the exam.

    Forms of assessment

    Various forms of assessment are used during the programme. The form of assessment and any permitted aids are described under the individual course descriptions.

    Assessment

    The grades pass/fail or a grade scale with grades from A to E for pass and F for fail is used.

    Exam language

    Exams are normally written in Norwegian Bokmål or Nynorsk. Students from Sweden and Denmark can write in their first languages. Students who choose to take parts of the programme abroad must write the required coursework and exam paper in English. The exception is students who have studied in Sweden or Denmark.

    Examiners

    How the examiners are used is described in detail under the individual course descriptions.

    Explanation of grades and appeals

    Students have the right to explanations of grades and to appeal against grades awarded and/or formal errors in connection with exams in accordance with Sections 5-2, 5-3 and 3-9 of the Act relating to Universities and University Colleges and Sections 7-3 and 7-4 of the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University. Students who wish to improve their grades may normally only register for ordinary examinations, cf. the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University Section 5-2.

    Diploma

    After completing the programme, students will be awarded a diploma showing all their final grades in the courses that form the basis for the degree.

  • Other information

    Rules for study progress

    All coursework requirements/compulsory activities must be completed/passed in order for the student to take the exam in a course. All exams in an academic year must be passed in order for the student to continue to the next academic year. The student must have earned at least 20 credits in the first semester in order to take the practical training in the second semester.

    Suitability assessment

    The Bachelor’s Programme in Social Work falls under the scope of the Regulations relating to Suitability Assessment in Higher Education, adopted by the Ministry of Education and Research on 30 June 2006:

    A suitability assessment is a comprehensive assessment of the student’s academic and personal qualifications for work as a health care or social worker. More information about the suitability assessment can be found on the intranet for OsloMet students.

    Student participation

    Student representative

    Each year group elects two or three students as its representatives. The student representatives of each year group have regular meetings with the lecturer who is coordinator for the programme year (class coordinator) in order to provide a situation report from the year group.

    Dialogue seminars and dialogue meetings

    Each year, a one-day seminar and a shorter dialogue meeting are held which are attended by the student representatives for all three years of the programme and representatives of the programme. The theme of the dialogue seminar is discussed with the students in advance.

    Interprofessional project – INTERACT

    Students participate in the INTERACT project in which part of the teaching programme is taken in interprofessional student groups. The teaching content (INTER1100, INTER1200 and INTER1300) in the first, second and third year, respectively, becomes more complex for each year, and is integrated as a compulsory coursework requirement in the existing courses in the programme description. For further information about INTERACT, see https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact.