Programplaner og emneplaner - Student
JUB6000 Justice and law enforcement in child welfare services Course description
- Course name in Norwegian
- Forsvarlighet og rettsanvendelse i barneverntjenesten
- Study programme
-
Law in child welfare work
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emne 1 Forsvarlighet og rettsanvendelse i barnevernstjenesten behandles flere overordnede tema som skal danne et grunnlag for resten av studiet. Det gjelder barnevernets rolle og samfunnsmandat, makt, etikk og menneskerettigheter, grunnprinsippene i barnevernet, juridisk metode og rettskildelære, herunder lovtolking og rettsanvendelse, skjønnsutøvelse og krav til forsvarlig saksbehandling. Juridisk metode og rettskildelære er langt på vei å anse som ferdighetsfag, det samme gjelder skjønnsutøvelse.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emne ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om barnevernets rolle og ansvar, grunnprinsipper,
- avansert kunnskap om barns rett til hjelp, beskyttelse og omsorg,
- inngående kunnskap om forsvarlighetskravet i barneverntjenesten, herunder betydningen av skriftlig dokumentasjon av vurderinger og beslutninger som ledd i forsvarlig saksbehandling, og
- avansert kunnskap om barnevernlovens materielle bestemmelser, herunder partsrettigheter, hjelpetiltak og akuttiltak.
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke grunnprinsipper og menneskerettigheter som ledd i juridisk metode i barneverntjenestens arbeid,
- foreta solide juridiske og barnevernfaglige vurderinger og utvise handlekraft for å sikre barn nødvendig beskyttelse og omsorg i rett tid,
- identifisere sårbarhetspunkter på egen arbeidsplass og bidra til å sikre forsvarlig saksbehandling, og
- bidra til å sikre barns og foreldres partsrettigheter, utrede og gjennomføre hjelpetiltak og sikre forsvarlig håndtering av akuttplasseringer.
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til kritisk refleksjon og nytenkning på egen arbeidsplass knyttet til implementering av grunnprinsipper og menneskerettigheter og til styrking av barns og foreldres rettssikkerhet i barneverntjenestens arbeid.
Teaching and learning methods
Undervisningen går over ett semester og består av tre samlinger á tre dager. Undervisningen gis gjennom forelesninger, gruppearbeid og egenstudier. Emnet baserer seg på aktiv bruk av studentenes praksiserfaringer som yrkesutøvere.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- En skriftlig oppgave skal jobbes med mellom samlingene og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen. Oppgaven har et omfang på 3 til 6 sider.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Passed first and second year of the programme or equivalent
Permitted exam materials and equipment
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has knowledge of research work in a selected area in the field of pharmacy
- can describe key scientific methods and different research designs
- is familiar with the strengths and weaknesses of the research method applied in his/her own project
- can explain research ethics aspects of his/her own project
Skills
The student
- can apply research-based knowledge to plan and carry out a methodical and academic project in cooperation with others
- can obtain relevant subject matter and integrate it with his/her own knowledge of the field in his/her project work
- can describe, analyse and discuss the research question and results of the project in relation to other published scientific work
- can carry out independent source searches and use references and source references in a consistent and correct manner
- can discuss, assess and argue for his/her own opinions by taking on the role of both opponent and respondent
General competence
The student
- can combine academic knowledge and relevant results from research and development work in a written thesis
- can reflect orally and in writing on academic and scientific issues
Grading scale
Work and teaching methods include lectures, seminars, group work and group sessions.
The flipped classroom method is used for parts of the course. Digital learning resources will be made available to students in advance, and the time they spend at the university will be used to work on assignments and group work.
The lecturers will propose various topics for the thesis, and the students choose a topic based on their field of interest. The bachelor’s thesis is written in groups of between three and six students and is carried out as supervised group work. The supervisor must approve the project plan. Students are offered up to 12 supervisory sessions per thesis. If the thesis includes laboratory work, more supervision is given to ensure that the activity in the lab is conducted safely.
Examiners
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- Minimum attendance of 80% at concluding seminars with oral presentations
Course contact person
1) A written thesis in groups of 3-6 students. For groups of 3-4 students, the scope of the thesis should be approx. 10,000 words (+/- 10%) and for groups of 5-6 students, approx. 12,000 words (+/- 10%). The thesis can be written in either English or Norwegian.
2) Individual oral exam of up to 30 minutes Students can take the oral exam in either English or Norwegian.
The written thesis must be awarded a grade of A-E in order for the student to take the oral exam. A preliminary grade is awarded for the written thesis. The final grade is set after the oral exam. The grade can be adjusted up or down by one grade based on the oral exam.
Students can appeal the grade awarded for the written part of the exam.
Resit exam: If the bachelor’s thesis is awarded the grade F (fail), the student will be given one (1) opportunity to submit a reworked version.