EPN-V2

Facilitators of Educational options Programme description

Programme name, Norwegian
Karrierelæring og utdanningsvalg
Valid from
2024 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Studiet Karrierelæring og utdanningsvalg er en videreutdanning for å utvide og utvikle undervisningskompetanse til lærere på ungdomstrinnet som ønsker å undervise i faget utdanningsvalg. Studiet retter seg også mot dem som til daglig jobber med ungdoms identitet og egenutvikling. Hensikten med studiet er at den enkelte skal utvikle sin undervisningskompetanse og veilederkompetanse til å lede arbeidet med karrierelæring slik at ungdom blir kjent med sine muligheter innenfor utdanning- eller yrkesvalg basert på kunnskap og erfaring, og ungdom sin egne ønsker og forutsetninger. I tillegg tar studiet sikte på å utvikle veiledningskompetanse i å legge til rette for refleksjonsprosesser hos ungdom omkring valgkompetanse, identitet og livsmestring.

Gjennom studiet skal studentene videreutvikle egen praksis med å legge til rette for karrierelæring og livsmestring i hverdagen for ungdom. Gjennom sine utprøvinger dele sine erfaringer med sine medstudenter og kollegaer på egen arbeidsplass for å bidra til kompetanseutvikling på egen arbeidsplass.

Target group

Organised tuition is given in the form of lectures and seminars. Candidates are expected to actively participate in all the teaching activities. Candidates will receive academic supervision on writing essays.

Admission requirements

Students are expected to read the syllabus before the course to be able to participate actively in discussions.

Learning outcomes

The candidate writes an individual essay of between 4000 - 6000 words. It can be written in Norwegian, Swedish, Danish or English. The essay must be related to relevant themes in the course syllabus. The theme of the essay shall be approved by the course coordinator in advance. The essay must be submitted within six weeks after the course.

New and postponed examination

If an essay cannot be passed, the candidate must submit one revised version within a given deadline.

Content and structure

The learning outcomes serve as criteria for assessments. The grades are "pass" or "fail".

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

2. semester

Teaching and learning methods

The essay will be assessed by the course coordinator and a member of the academic staff involved in the PhD program.

Work requirements

Arbeidskravene skal utvikle studentenes evne til å reflektere over egen veilederrolle i samhandling med ungdom og over sentrale problemstillinger som er relevante for å legge til rette for karrierelæring og livsmestring. Studiet legger stor vekt på at studentene utvikler evnen til å være aktiv deltaker i utviklingsarbeid i fellesskap med andre som kan bidra til kompetanseutvikling på egen arbeidsplass.

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til å sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjente før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og kollegaer, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær utover 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.

Assessment

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Se nærmere informasjon i emneplanene.

Other information

Godkjent av prodekan for utdanning 25. juni 2014

Redaksjonelle endringer 23.06.2017

Endringer godkjent av prodekan LUI 20.02.2019

Godkjent av prodekan for utdanning 17. desember 2019

Gjeldende fra høstsemesteret 2020

Endringer godkjent i UU 13.11.2023