Studyinfo program plan UTVA 2021 HØST
Facilitators of Educational options Programme description
- Programme name, Norwegian
- Karrierelæring og utdanningsvalg
- Valid from
- 2021 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Studiet Karrierelæring og utdanningsvalg er en videreutdanning for å utvide og utvikle undervisningskompetanse til lærere på ungdomstrinnet som ønsker å undervise i faget utdanningsvalg. Studiet retter seg også mot dem som til daglig jobber med ungdoms identitet og egenutvikling. Hensikten med studiet er at den enkelte skal utvikle sin undervisningskompetanse og veilederkompetanse til å lede arbeidet med karrierelæring slik at ungdom blir kjent med sine muligheter innenfor utdanning- eller yrkesvalg basert på kunnskap og erfaring og ungdom sin egne ønsker og forutsetninger. I tillegg tar studiet sikte på å utvikle veiledningskompetanse i å legge til rette for refleksjonsprosesser hos ungdom omkring valgkompetanse, identitet og livsmestring.
Gjennom studiet skal studentene videreutvikle egen praksis med å legge til rette for karrierelæring og livsmestring i hverdagen for ungdom. Gjennom sine utprøvinger dele sine erfaringer med sine medstudenter og kollegaer på egen arbeidsplass for å bidra til kompetanseutvikling på egen arbeidsplass.
Target group
Studiet retter seg mot lærere som ønsker å undervise i faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet og faglærere, yrkesfaglærere og instruktører i den videregående opplæring. Studiet egner seg også for kontaktlærere, rådgivere, karriereveiledere, veiledere som arbeider med ungdom og skoleledere.
Admission requirements
Opptakskrav er godkjent lærerutdanning, annen treårig høyere pedagogisk utdanning eller tre års høyere utdanning der arbeid med ungdom inngår.
Learning outcomes
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
-
har bred kunnskap om veiledning, karriereteorier og valgprosesser
-
har inngående kunnskap om et arbeidsliv i endring
-
har kunnskap om ungdomskultur og sosialisering
-
har bred kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter
Ferdigheter
Studenten
-
kan legge til rette for refleksjon over utdannings- og karrierevalg
-
kan lede læringsprosesser i utdanningsvalg
-
har gode kommunikasjonsferdigheter og veilederkompetanse
Generell kompetanse
Studenten
-
kan bygge gode relasjoner
-
kan bidra til nytenkning og innovasjon på egen arbeidsplass
-
er bevisst relevante etiske problemstillinger i veilederrollen
-
kan tilrettelegge for livslang karrierelæring
Teaching and learning methods
Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på samlinger og at de bidrar med refleksjoner og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Innhold og arbeidsmåter i studiet fordrer tilstedeværelse og deltakelse. Ulike undervisningsmetoder inkluderer forelesninger med introduksjon av faglige temaer, nettforelesning, dialog, gruppearbeid, erfaringsdeling, litteraturstudier og praktiske øvelser.
Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og praksisrelevante. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre arbeidskrav knyttet til utprøvinger på egen eller annen egnet arbeidsplass.
Work requirements
Arbeidskravene skal utvikle studentenes evne til å reflektere over egen veilederrolle i samhandling med ungdom og over sentrale problemstillinger som er relevante for å legge til rette for karrierelæring og livsmestring. Studiet legger stor vekt på at studentene utvikler evnen til å være aktiv deltaker i utviklingsarbeid i fellesskap med andre som kan bidra til kompetanseutvikling på egen arbeidsplass.
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til å sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjente før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær utover 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.
Assessment
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Se nærmere informasjon i emneplanene.
Other information
Godkjent av prodekan for utdanning 25. juni 2014
Redaksjonelle endringer 23.06.2017
Endringer godkjent av prodekan LUI 20.02.2019
Godkjent av prodekan for utdanning 17. desember 2019
Gjeldende fra høstsemesteret 2020