EPN-V2

UTVA6100 Youth and Motivation, Opportunities and Skills Mastery Course description

Course name in Norwegian
Ungdom og motivasjon, muligheter og mestring
Study programme
Facilitators of Educational options
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som veileder og kunne ta i bruk grunnleggende arbeidsmetoder for læringsaktiviteter og utvikle sin veiledningskompetanse. Emnet tar også opp temaer som identitet, livsmestring og kompetanse i å ta valg.

Required preliminary courses

ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om prosesser knyttet til identitet og danning
  • har kunnskap om arbeidslivet i endring og utvikling
  • har kunnskap om ungdomskultur og sosialisering

Ferdigheter

Studenten

  • kan veilede ungdom om fremtidige ønsker om utdannings- og karrieremuligheter
  • kan legge til rette for valgkompetanse på individ- og gruppenivå gjennom meningsfulle læringsaktiviteter
  • kan legge til rette for at ungdom skal utforske egne interesser, egenskaper og verdier

Generell kompetanse

Studentene

  • kan bidra til kreative læringsprosesser for å fremme livslang læring
  • kan bidra til karrierelæring på individ- og gruppenivå
  • kan anvende relevant forskning som grunnlag for karrierelæring

Content

Emnet strekker seg over ett semester. Emnet vil være lagt opp som forelesninger, kollokvie- og gruppearbeid. En stor del av emnet baserer seg på praktisk produksjonsarbeid individuelt eller i grupper.

;

Praksis

Det legges ikke opp til praksis i dette emnet, men vi ønsker at studentene arbeider med reelle oppgaver for virkelige kunder, der det er mulig.

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til studiet og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres ved en individuell videologg på 3-5 minutter.
  2. Studentene skal planlegge og gjennomføre to tiltak eller undervisningsopplegg knyttet til karrierelæring på aktuell arbeidsplass. Dette dokumenteres ved et individuelt, skriftlig notat. Omfang: 1000-1500 ord.

Et av tiltakene/undervisningsoppleggene danner grunnlag for eksamensbesvarelsen.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Individuell prosjekteksamen. Eksamensbesvarelsen skal inneholde vurdering av et gjennomført tiltak eller undervisningsopplegg knyttet til karrierelæring på aktuell arbeidsplass. Vurderingen skal være teoretisk forankret og knyttes opp mot studiets læringsutbytte. Omfang: 3000-3500 ord.

Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensbesvarelsen er ved avslutning av emnet

Ny/utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Visuell kommunikasjon og mediedesign er et valgfritt emne i 3. semester.

Emnet er en teoretisk og praktisk introduksjon til kreativt arbeid med visuelle kommunikasjonsuttrykk og medie design.

Kurset inneholder tre hoveddeler:

1. Visuell kommunikasjon; tegn & betydning, bilde & kommunikasjon, visuell kultur og design teori

2. Medie design; budskap & målgruppe, komposisjon & design, bildebruk, skrift og typografi

3. Design thinking og kreative design metoder

Grading scale

Ingen forkunnskapskrav.

Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser.

Examiners

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende teoretiske kunnskaper om og reflektert forståelse av sosiale og kulturelle betingelser for mediedesign og visuell kommunikasjon
  • har grunnleggende forståelse av betydningen av tekst, tegn, komposisjon og bildebruk for tolkning og meningsdannelse
  • har grunnleggende kunnskap om design thinking og kreative metoder
  • er fortrolig med etiske og juridiske rammer for offentlig og kommersiell bruk av visuelt materiale

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide med kreative designmetoder for å utforme visuell kommunikasjon
  • kan arbeide kreativt og praktisk med relevant programvare for publisering i ulike medier;fra ide til ferdig produkt
  • har grunnleggende ferdigheter i bildebehandling, illustrasjonsverktøy og grafisk design
  • kan benytte bildedelingsbaser

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide kreativt og praktisk med visuell formidling