EPN-V2

Circular estate management Programme description

Programme name, Norwegian
Sirkulær Bygningsforvaltning
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
10 ECTS credits
Duration
1 semester
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Target group

Målgruppe for studiet er personer som arbeider med yrkesrettet læring i skole og arbeidsliv:

  • lærere, veiledere, skoleledere, profesjonsutøvere og andre med ansvar for fag- og yrkesopplæring, yrkespedagogisk utvikling og /eller profesjonsrettet læring
  • de som ønsker å oppnå lektorkompetanse på yrkesfaglige programområder i videregående opplæring, fagskoler eller arbeid med opplæring i bedrifter
  • de som ønsker å gå videre med forskerutdanning

Admission requirements

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har fordypet kunnskap relatert til yrkesopplæring i skole og arbeidsliv
  • kan kritisk vurdere kunnskapsgrunnlaget og kunnskapsbehovet på sitt fagfelt
  • kan analysere sentrale perspektiver i yrkespedagogikken relatert til mangfold, kjønn og flerkulturalitet.
  • har utvidet kunnskap om kompetansebehov i opplæring og arbeidsliv

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske arbeidsmåter
  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et større forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan innhente, analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
  • kan bruke relevante metoder for forsknings- og utviklingsarbeid på en selvstendig måte
  • viser inngående kunnskap om betydningen av og anvendelse av digitale verktøy i yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk arbeid
  • behersker forskningsmetoder og vitenskapsteori som er relevante for det yrkespedagogiske fagfeltet

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere relevante yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger
  • kan bidra til nytenking og til å utvikle ny yrkespedagogisk kunnskap, kompetanse og praksis
  • har utdypet kompetanse i videreutviklingen av yrker og profesjoner i samfunn og organisasjoner.
  • kan lede og veilede læringsprosesser og formidle eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid på en faglig forsvarlig måte
  • kan kommunisere yrkespedagogiske problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagfeltet
  • kan utvikle organisasjons-, samfunns- og internasjonalt perspektiv i det yrkespedagogiske arbeidet

Content and structure

Studentene skal gjennom studiet utvikle sin evne til å søke, vurdere, behandle og formidle informasjon. Studentene skal tilegne seg praktiske og teoretiske kunnskaper og ferdigheter, som gjør dem kompetente til å arbeide profesjonelt med informasjons- og kommunikasjonsvirksomhet eller medieproduksjon innen offentlig og privat sektor.

Kunnskaper

Kandidaten har

  • grunnleggende teoretiske kunnskaper om medier, medienes makt og betydning for individ (kjønn, identitet, tilhørighet), kultur, samfunn og globale prosesser
  • grunnleggende teoretisk kunnskap om informasjon og kommunikasjon
  • grunnleggende kunnskaper om medieproduksjon i tekst/lyd/bilde på ulike plattformer og i ulike formater

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • skape, presentere og formidle kreativt på ulike plattformer og i ulike tekst-, lyd- og bildemedier, så vel som i muntlig form for ulike målgrupper
  • analysere og vurdere ulike medietekster og samspillet med andre medietekster
  • arbeide reflektert med språklig kommunikasjon og være bevisst på språklig påvirkning
  • arbeide reflektert med informasjons- og kommunikasjonsetiske problemstillinger på individuelt, nasjonalt og globalt plan

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • inngå profesjonelt i ulike funksjoner med informasjon, kommunikasjon og medieproduksjon innenfor offentlig og privat virksomhet
  • reflektere kritisk og etisk over egen profesjonsutøvelse
  • arbeide med entreprenørskap og innovasjon innen fagfeltet
Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester