Programplaner og emneplaner - Student
Circular estate management Programme description
- Programme name, Norwegian
- Sirkulær Bygningsforvaltning
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 10 ECTS credits
- Duration
- 1 semester
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Target group
Målgruppe for studiet er personer som arbeider med yrkesrettet læring i skole og arbeidsliv:
- lærere, veiledere, skoleledere, profesjonsutøvere og andre med ansvar for fag- og yrkesopplæring, yrkespedagogisk utvikling og /eller profesjonsrettet læring
- de som ønsker å oppnå lektorkompetanse på yrkesfaglige programområder i videregående opplæring, fagskoler eller arbeid med opplæring i bedrifter
- de som ønsker å gå videre med forskerutdanning
Admission requirements
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har fordypet kunnskap relatert til yrkesopplæring i skole og arbeidsliv
- kan kritisk vurdere kunnskapsgrunnlaget og kunnskapsbehovet på sitt fagfelt
- kan analysere sentrale perspektiver i yrkespedagogikken relatert til mangfold, kjønn og flerkulturalitet.
- har utvidet kunnskap om kompetansebehov i opplæring og arbeidsliv
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske arbeidsmåter
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et større forsknings- og utviklingsarbeid
- kan innhente, analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
- kan bruke relevante metoder for forsknings- og utviklingsarbeid på en selvstendig måte
- viser inngående kunnskap om betydningen av og anvendelse av digitale verktøy i yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk arbeid
- behersker forskningsmetoder og vitenskapsteori som er relevante for det yrkespedagogiske fagfeltet
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere relevante yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger
- kan bidra til nytenking og til å utvikle ny yrkespedagogisk kunnskap, kompetanse og praksis
- har utdypet kompetanse i videreutviklingen av yrker og profesjoner i samfunn og organisasjoner.
- kan lede og veilede læringsprosesser og formidle eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid på en faglig forsvarlig måte
- kan kommunisere yrkespedagogiske problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagfeltet
- kan utvikle organisasjons-, samfunns- og internasjonalt perspektiv i det yrkespedagogiske arbeidet
Content and structure
Studentene skal gjennom studiet utvikle sin evne til å søke, vurdere, behandle og formidle informasjon. Studentene skal tilegne seg praktiske og teoretiske kunnskaper og ferdigheter, som gjør dem kompetente til å arbeide profesjonelt med informasjons- og kommunikasjonsvirksomhet eller medieproduksjon innen offentlig og privat sektor.
Kunnskaper
Kandidaten har
- grunnleggende teoretiske kunnskaper om medier, medienes makt og betydning for individ (kjønn, identitet, tilhørighet), kultur, samfunn og globale prosesser
- grunnleggende teoretisk kunnskap om informasjon og kommunikasjon
- grunnleggende kunnskaper om medieproduksjon i tekst/lyd/bilde på ulike plattformer og i ulike formater
Ferdigheter
Kandidaten kan
- skape, presentere og formidle kreativt på ulike plattformer og i ulike tekst-, lyd- og bildemedier, så vel som i muntlig form for ulike målgrupper
- analysere og vurdere ulike medietekster og samspillet med andre medietekster
- arbeide reflektert med språklig kommunikasjon og være bevisst på språklig påvirkning
- arbeide reflektert med informasjons- og kommunikasjonsetiske problemstillinger på individuelt, nasjonalt og globalt plan
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- inngå profesjonelt i ulike funksjoner med informasjon, kommunikasjon og medieproduksjon innenfor offentlig og privat virksomhet
- reflektere kritisk og etisk over egen profesjonsutøvelse
- arbeide med entreprenørskap og innovasjon innen fagfeltet
Optional course
Spans multiple semesters