EPN-V2

SIBYO6100 Circular estate management Course description

Course name in Norwegian
Sirkulær Bygningsforvaltning
Study programme
Circular estate management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Denne videreutdanningen gir en bred innføring i livsløpsplanlegging av bærekraftig nybygging, ombygging og oppgradering. Livsløpsplanlegging i byggeprosjekter omhandler prinsipper og prosedyrer for utførelse og forvaltning av bygningers varighet.

Emnet svarer på byggenæringens etterspørsel etter mer kunnskap om potensial for ombruk gjennom ombygging / transformasjon av bygg og gjenbruk av byggematerialer, noe som er viktig i forbindelse med det grønne skiftet. Emnet gir innsikt i tekniske-, miljømessige-, økonomiske- og sosiale aspekter i byggeprosjekter.

Den teknologiske utviklingen skjer raskt og det kommer stadig nye regler, direktiver og standarder samt politiske målsettinger som krever mer kunnskap om bærekraftig design og oppgradering av eksisterende bygg. Dette studiet formidler kunnskap om relevante problemstillinger innenfor bærekraftig byggforvaltning.

Recommended preliminary courses

Eksamensdeler vurderes av intern og ekstern sensor.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • bygningspolitiske mål, lover, relevante direktiver og standarder
  • konsekvensene og nytteverdien av tilpasningsdyktighet i livsløpsplanlegging og bærekraftig oppgradering
  • tidligere byggemetoder som grunnlag for egenskapsanalyser og derved potensial for bærekraftig ombygging / transformasjon
  • gjennomføringsmodeller for nybygging, ombygging og oppgradering
  • FDVUS-begrepet (Forvaltning, Drift, Vedlikehold, Utvikling og Service) og hvordan dette har betydning for bærekraft og livsløpsanalyser, deriblant komponentenes levetider finansierings- og investeringsmodeller for livsløpsplanlegging, og forstå hvordan disse kan påvirke beslutningsprosesser
  • samfunnsmessige aspekter ved livsløpsplanlegging, og kunne ta hensyn til disse i beslutningsprosesser
  • ledelsen av ombyggingsprosjekter, deriblant tekniske-, miljømessige- og sosiale aspekter

Ferdigheter

Studenten kan:

  • identifisere og vurdere riktig strategi for bærekraftig materialbruk og ressursforvaltning i byggeprosjekter
  • gjennomføre tilstandsvurdering av bygninger i tråd med standardisert metodikk ved å ta i bruk relevante norske og internasjonale standarder (teknisk tilstand, tilpasningsdyktighet, brukbarhet, energieffektivisering, livsløpskostnader, klimaavtrykk mm)
  • identifisere risikoene, og anvende metoder for risikovurdering og -håndtering knyttet til livsløpsplanlegging

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante problemstillinger innenfor bærekraftig byggforvaltning
  • kjenner til nytenking og innovasjon av relevans for byggeprosjekter • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med krav og retningslinjer
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan tilrettelegge for godt tverrfaglig samarbeid

Teaching and learning methods

Ingen forkunnskapskrav.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har videreutviklet sin musikkfaglige kunnskap både teoretisk og praktisk
  • har kunnskap om hvordan barns møter med musikk, både i og utenfor barnehagen, bidrar til varierte erfaringer og opplevelser, og danner grunnlag for barns egne musikalske uttrykk
  • har kunnskap om musikalske lærings- og danningsprosesser hos barn i barnehage
  • har kunnskap om pedagogisk ledelse av barn og personale, knyttet til musikkdidaktisk arbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske og anvende ulike musikalske uttrykksformer, formidlingsmåter, instrumenter, teknikker og lyttemåter
  • kan initiere, tilrettelegge og lede variert pedagogisk arbeid i musikalske prosesser og samspill for og med barn
  • kan inngå i og improvisere i musikalsk samspill med barn og fremme barns musikkglede, musikalsk utvikling, undring og lek
  • kan formidle og dokumentere erfaringer knyttet til musikkdidaktisk arbeid og musikalsk opplevelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen betydning og posisjon som formidler, medskaper, leder og som rollemodell for barns musikalske væremåter og virksomhet
  • viser reflektert faglig, didaktisk og pedagogisk forståelse, og møter barn som kompetente musikalske aktører
  • evner å se, respektere og bruke barnas og personalets mangfoldige musikalske og kulturelle erfaringer og kompetanser
  • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens arbeid med musikk
  • kan forstå, speile og høste fordelene av dagens varierte befolkningssammensetning i barnehagen og samfunnet for øvrig

Assessment

Innlevering av skriftlig prosjektoppgave, enten individuell (1750-2100 ord i tillegg til evt appendiks) eller i gruppe på 2 personer (3500-4200 ord i tillegg til evt appendiks).

Permitted exam materials and equipment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Arbeidskrav for gruppe: Lage og gjennomføre to konserter/musikkproduksjoner for og med barn. Konsertlengde: 15-20 minutter.
  • Individuelt arbeidskrav: skriftlig prøve på campus i grunnleggende musikkteori. Omfang tre timer.
  • Individuelt arbeidskrav: Anmeldelser av selvvalgte musikk-konserter. Omfang 1000 ord +/- 10 % (sammenlagt omfang for alle anmeldelsene).

Obligatoriske aktiviteter med krav til aktiv deltakelse

  • Seminargrupper i sang med akkompagnementsinstrument (gitar eller ukulele) og framføring av eget repertoar på fem sanger.
  • To praktiske kursdager på campus med tema norsk folkemusikk og -dans. Tidsramme: 8.30-19.00, mandag og tirsdag.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning og prosjekter grunnet emnets praktiske og prosessorienterte arbeids- og formidlingsmåter. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver som kan gi eksamensrett. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og krav om tilstedeværelse finnes i programplanen for barnehagelærerutdanningen, deltid.

Grading scale

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av to deler:

  • Del 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen i musikkformidling, musikkpedagogikk og musikkmetodikk omfang 2500 ord +/- 10%. Varighet fem dager.
  • Del 2: Individuell praktisk eksamen i musikalsk formidling, samspill og ledelse (om lag 20 minutter).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Det gis nye oppgavetekster. Ved stryk/dokumentert gyldig fravær på én av eksamensdelene avlegges ny eksamen i den aktuelle delen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering

Examiners

Alle hjelpemidler tillatt ved skriftlig hjemmeeksamen.

Ingen hjelpemidler tillatt ved praktisk eksamen.