EPN-V2

SIBYO6100 Circular estate management Course description

Course name in Norwegian
Sirkulær Bygningsforvaltning
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Denne videreutdanningen gir en bred innføring i livsløpsplanlegging av bærekraftig nybygging, ombygging og oppgradering. Livsløpsplanlegging i byggeprosjekter omhandler prinsipper og prosedyrer for utførelse og forvaltning av bygningers varighet.

    Emnet svarer på byggenæringens etterspørsel etter mer kunnskap om potensial for ombruk gjennom ombygging / transformasjon av bygg og gjenbruk av byggematerialer, noe som er viktig i forbindelse med det grønne skiftet. Emnet gir innsikt i tekniske-, miljømessige-, økonomiske- og sosiale aspekter i byggeprosjekter.

    Den teknologiske utviklingen skjer raskt og det kommer stadig nye regler, direktiver og standarder samt politiske målsettinger som krever mer kunnskap om bærekraftig design og oppgradering av eksisterende bygg. Dette studiet formidler kunnskap om relevante problemstillinger innenfor bærekraftig byggforvaltning.

  • Recommended preliminary courses

    Det er en fordel å ha:

    - 2-årig fagskole innen elektro, bygg eller klima, energi og miljø i bygg (KEM) eller utdanning som arkitekter, ingeniører, eiendomsforvaltere, fagskolelærerutdanning m.m

    -2 års arbeidserfaring og innsikt i eiendomsforvaltning

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om:

    • bygningspolitiske mål, lover, relevante direktiver og standarder
    • konsekvensene og nytteverdien av tilpasningsdyktighet i livsløpsplanlegging og bærekraftig oppgradering
    • tidligere byggemetoder som grunnlag for egenskapsanalyser og derved potensial for bærekraftig ombygging / transformasjon
    • gjennomføringsmodeller for nybygging, ombygging og oppgradering
    • FDVUS-begrepet (Forvaltning, Drift, Vedlikehold, Utvikling og Service) og hvordan dette har betydning for bærekraft og livsløpsanalyser, deriblant komponentenes levetider finansierings- og investeringsmodeller for livsløpsplanlegging, og forstå hvordan disse kan påvirke beslutningsprosesser
    • samfunnsmessige aspekter ved livsløpsplanlegging, og kunne ta hensyn til disse i beslutningsprosesser
    • ledelsen av ombyggingsprosjekter, deriblant tekniske-, miljømessige- og sosiale aspekter

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • identifisere og vurdere riktig strategi for bærekraftig materialbruk og ressursforvaltning i byggeprosjekter
    • gjennomføre tilstandsvurdering av bygninger i tråd med standardisert metodikk ved å ta i bruk relevante norske og internasjonale standarder (teknisk tilstand, tilpasningsdyktighet, brukbarhet, energieffektivisering, livsløpskostnader, klimaavtrykk mm)
    • identifisere risikoene, og anvende metoder for risikovurdering og -håndtering knyttet til livsløpsplanlegging

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har innsikt i relevante problemstillinger innenfor bærekraftig byggforvaltning
    • kjenner til nytenking og innovasjon av relevans for byggeprosjekter • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med krav og retningslinjer
    • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
    • kan tilrettelegge for godt tverrfaglig samarbeid
  • Teaching and learning methods

    Det blir 3 fysiske samlinger på campus i Oslo på 2 dager hver.

    Samlingene er en blanding av forelesninger (inkludert eksperter fra næringslivet), og veiledet arbeid i grupper.

  • Course requirements

    Innlevering av 3 skriftlige arbeidskrav (700-1400 ord)

  • Assessment

    Innlevering av skriftlig prosjektoppgave, enten individuell (1750 - 5000 ord i tillegg til evt appendiks) eller i gruppe på 2 personer (3500 -7500) ord i tillegg til evt appendiks).

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Én intern sensor.