EPN-V2

Pedagogical guidance in schools, subject 1 Programme description

Programme name, Norwegian
Pedagogisk veiledning i skolen, emne 1
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
15 ECTS credits
Duration
1 semester
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Emne 1 i Pedagogisk veiledning i skolen skal gi faglig og didaktisk kunnskap om veiledning. Sentrale temaer er teorier om veiledning, veiledningsmetoder og læreres profesjonelle utvikling. Dialogiske prosesser og refleksjon er sentralt i veiledning og emnet legger opp til at studentene foruten å tilegne seg teoretisk kunnskap skal gjennomføre og delta i veiledningsøvelser. Emnet er særlig rettet inn mot veiledning av lærerstudenter og nyutdannede i skolen. Studiet bygger på nasjonale rammer for veiledning av studenter og nyutdannede, nytilsatte lærere i skolen og kan sees i sammenheng med Kunnskapsdepartementets strategi for lærerutdanning 2025.

    Emne er på masternivå og kan etter søknad innpasses i masterstudium skolerettetutdanningsvitenskap.

  • Target group

    Målgruppa for studiet er lærere i grunnskole og videregående opplæring.

  • Admission requirements

    For å søke på dette programmet må man ha godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen. Søkere må kunne dokumentere til sammen 60 studiepoeng i pedagogikk/pedagogikk og elevkunnskap (PEL).

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har: 

    • inngående kunnskaper om veiledningsfeltets tradisjoner, teorier og strategier 
    • fordypet kunnskap om veilederrollen i pedagogisk veiledning individuelt og i grupper 
    • inngående kunnskap om dialog, kommunikasjon og refleksjon i veiledning 
    • inngående kunnskap om profesjonsetiske problemstillinger, dilemmaer, vurdering og maktforhold i veiledning 
    • bred kunnskap om kommunikasjon og samspill

    Ferdigheter

    Studenten kan: 

    • anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap for å analysere og kritisk reflektere over dilemmaer i pedagogisk veiledning
    • anvende kunnskap om veilederrollen og ulike veiledningsstrategier til å utvikle egen praksis som veileder 
    • planlegge, gjennomføre og analysere pedagogisk veiledning individuelt og i grupper 
    • analysere relevant forskning, teorier og metoder innenfor veiledning som fagfelt 
    • gjennomføre veiledningssamtaler med fokus på kommunikasjon og refleksjon

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • planlegge, gjennomføre og kritisk analysere veiledningsprosesser 
    • reflektere kritisk over veileders rolle overfor lærerstudenter og nyutdannede lærere
    • kan bidra med kritiske og profesjonsetiske vurderinger knyttet til veiledning i skolen

  • Content and structure

    Studiet består av emne Pedagogisk veiledning i skolen, emne 1, 15 stp.

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    1. semester

  • Teaching and learning methods

    Emnet er organisert som et samlings- og nettbasert studium. Studentene vil gjennom hele semesteret være organisert i faste grupper (Basisgrupper). En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole underveis i studiet. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer som gruppefremlegg, caseoppgaver og veiledningsøvelser. Egne erfaringer fra veiledningsøvelser for eksempel dokumentert i lyd- eller videopptak kan inngå som materiale i arbeidskrav. 

  • Work requirements

    Arbeidskravene er beskrevet i emneplanen.

  • Assessment

    Det er beskrevet i emneplanen.