EPN-V2

Pedagogical guidance in schools, subject 1 Programme description

Programme name, Norwegian
Pedagogisk veiledning i skolen, emne 1
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
15 ECTS credits
Duration
1 semester
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Det spesialpedagogiske studiet er utviklings- og praksisorientert med vekt på utvikling av studentenes kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse. Studentenes egenaktivitet og medansvar for utvikling av egen spesialpedagogisk kompetanse er grunnleggende. Videre skal studentene delta i emneevaluering med sikte på en kontinuerlig utvikling av studiet.

Arbeidsformene bidrar til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå, gjennom blant annet:

  • forelesninger (både digitalt og på campus)
  • gruppearbeid
  • individuelt studiearbeid
  • prosjektarbeid/Innovasjonsarbeid
  • case-arbeid
  • prefleksjon og refleksjon
  • utprøvinger i praksis
  • litteraturstudier
  • rapportskriving
  • faglige dialoger
  • veiledning
  • «the flipped classroom»
  • læringsseminar/fremlegg
  • hverandrevurdering
  • observasjon
  • stasjonsundervisning

Target group

Eksamens-/vurderingsformer:

  • Første semester: Spesialpedagogiske utfordringer i et individ- og systemperspektiv (SP1S6100), 15 stp - Semesteroppgave i gruppe*, vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått

  • Andre semester: Spesialpedagogiske støttesystemer (SP16200), 15 stp, Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager - vurderingsuttrykk: A-F

*Det er anledning til å gjennomføre eksamen som individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved semesterstart.

Admission requirements

For å søke på dette programmet må man ha godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen. Søkere må kunne dokumentere til sammen 60 studiepoeng i pedagogikk/pedagogikk og elevkunnskap (PEL).

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har: 

  • inngående kunnskaper om veiledningsfeltets tradisjoner, teorier og strategier 
  • fordypet kunnskap om veilederrollen i pedagogisk veiledning individuelt og i grupper 
  • inngående kunnskap om dialog, kommunikasjon og refleksjon i veiledning 
  • inngående kunnskap om profesjonsetiske problemstillinger, dilemmaer, vurdering og maktforhold i veiledning 
  • bred kunnskap om kommunikasjon og samspill

Ferdigheter

Studenten kan: 

  • anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap for å analysere og kritisk reflektere over dilemmaer i pedagogisk veiledning
  • anvende kunnskap om veilederrollen og ulike veiledningsstrategier til å utvikle egen praksis som veileder 
  • planlegge, gjennomføre og analysere pedagogisk veiledning individuelt og i grupper 
  • analysere relevant forskning, teorier og metoder innenfor veiledning som fagfelt 
  • gjennomføre veiledningssamtaler med fokus på kommunikasjon og refleksjon

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og kritisk analysere veiledningsprosesser 
  • reflektere kritisk over veileders rolle overfor lærerstudenter og nyutdannede lærere
  • kan bidra med kritiske og profesjonsetiske vurderinger knyttet til veiledning i skolen

Content and structure

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

Teaching and learning methods

Emnet er organisert som et samlings- og nettbasert studium. Studentene vil gjennom hele semesteret være organisert i faste grupper (Basisgrupper). En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole underveis i studiet. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer som gruppefremlegg, caseoppgaver og veiledningsøvelser. Egne erfaringer fra veiledningsøvelser for eksempel dokumentert i lyd- eller videopptak kan inngå som materiale i arbeidskrav. 

Work requirements

Opptakskrav er fullført og bestått Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng) eller Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 (eller 15+15) studiepoeng i ledelse eller tilsvarende. Med tilsvarende menes for eksempel emner i organisasjon og ledelse og/eller administrasjon og ledelse.

Kvalifiserte søkere må være ansatt som leder i barnehage eller skole. Ansettelsesforholdet skal dokumenteres med oppdatert informasjon fra barnehage- eller skoleeier.

Assessment

Se emneplanen.