Programplaner og emneplaner - Student
Educational Theory and Practice in Art and Design Education Programme description
- Programme name, Norwegian
- Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk
- Valid from
- 2022 FALL
- ECTS credits
- 60 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Programplanen er utarbeidet ved OsloMet etter forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning, fastsatt;av Kunnskapsdepartementet;21.desember 2015 med hjemmel i lov 1.april 2005 nr. 15 om universiteter og;høgskoler;(universitets- og høyskoleloven) § 3-2 annet ledd.;
;
Praktisk-pedagogisk utdanning i;design, kunst og håndverk, heltid er et;profesjonsstudium på 60 studiepoeng, organisert over ett år.;Hovedområdene i utdanningen er pedagogikk (30 studiepoeng) samt fagdidaktikk (30 studiepoeng).;I tillegg har studenten;undervisningspraksis i både grunnskole og videregående skole.;;
;
Fagfeltet forvalter viktig og samfunnsrelevant kunnskap, der både innovasjon, entreprenørskap og bærekraft står sentralt.;Lærere i design, kunst og håndverk bruker form og farge i undervisningen for å gi barn og unge en mulighet til å utvikle skaperevne;og estetisk sans. Læreren tar i bruk ulike materialer, redskaper og teknikker slik at elevene lærer om sammenhenger mellom materialer, tradisjon og kultur gjennom praktisk-estetisk og skapende arbeid.;;
Target group
PPU i;design, kunst og håndverk retter seg mot;kunstnere, designere og arkitekter;som ønsker å kvalifisere seg for undervisningsarbeid i både grunnskole og videregående skole,;samt andre undervisningsarenaer;som kulturskole, folkehøgskole, museer, gallerier og andre institusjoner.;
Admission requirements
For;opptak;til praktisk-pedagogisk utdanning må søker ha;;
·;;;;;;;; en mastergrad som inneholder minst ett relevant fag* som gir kompetanse til å undervise, jf. forskrift 23. juni 2006;nr;724 til opplæringsloven kapittel 14;;
eller;
·;;;;;;;; en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag*,;;
eller;;
·;;;;;;;; en bachelorgrad på minimum 180 studiepoeng med inntil tre fag som gir kompetanse til å undervise i praktiske og/eller estetiske fag*, hvorav ett av fagene må ha et omfang på minimum 120 studiepoeng. Øvrige fag må ha et omfang på minimum 30 studiepoeng. Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C eller bedre fra denne bachelorgraden.; ;
;
Det gis tilleggspoeng for pedagogisk yrkespraksis som lærer.
;
*Dette gjelder områder/ faglig fordypning relevant for undervisning i både grunnskolefaget Kunst og håndverk og tilsvarende fag i videregående skole. Fagområdet favner bredt og omhandler et vidt spekter av materialer, teknikker og uttrykksformer.; Relevante fagområder er kunst- og håndverk, arkitektur, visuell kunst, mote- og klesdesign samt produktdesign.
;
Studiet krever;politiattest.;
Det vises til;forskrift om opptak til studier ved;OsloMet -;storbyuniversitetet:;https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681;og;forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning:;https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-21-1771
Learning outcomes
Kunnskap;;
Kandidaten:;;
- har;bred;fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap;om;relevante trinn;og utdanningsnivå;
- har;kunnskap;om;og;forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet;;
- har;bred;kunnskap om;gjeldende lov- og planverk;og;kan oppdatere sin kunnskap innenfor;området;;
- har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster;
- har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag;;
- har kunnskap om;etiske problemstillinger;og om barn og unges rettigheter i et nasjonalt;og internasjonalt perspektiv;;
- har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet;
;;
Ferdigheter;;
Kandidaten:;
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og;erfaringsbasert;kunnskap;
- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser;
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning;
- kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljøer;
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling;
- kan finne, vurdere og henvise til relevant informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en aktuell problemstilling, både muntlig og skriftlig;
- kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste;
;
Generell kompetanse;;
Kandidaten:;;;
- kan formidle;og kritisk reflektere over;sentrale;faglige,;pedagogiske og fagdidaktiske;teorier,;problemstillinger;og løsninger, både skriftlig og muntlig;
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt både alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer;
- kan gjennom relevante uttrykksformer utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom dette bidra til både egen,;kollegers og skolens utvikling;;
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte,;samt;samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket;
Content and structure
Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk (PPUFKH) har noen felles emner med praktisk-pedagogisk utdanning i drama-;og teaterkommunikasjon (PPUDTK). Det er anbefalt å ha gjennomført og bestått pedagogikk 1 før studenten starter på pedagogikk 2.;Det er anbefalt å ha gjennomført og bestått fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 1 før studenten starter på fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 2.;
1st year of study
Teaching and learning methods
Studiet forutsetter en selvstendig og systematisk arbeidsform og aktiv deltakelse i felles aktiviteter. Obligatoriske kurs og oppgaver er lagt inn i studiet som arbeidskrav. OsloMet;gir undervisning innenfor sentrale deler av studiet. Det forutsettes at studentene arbeider;aktivt med fagstoffet på egen hånd;og også setter seg inn i temaer og fagstoff som ikke blir direkte belyst;gjennom undervisningen.;Den enkelte student er selv ansvarlig for å ha tilgang til egnede;rom- og;verkstedsfasiliteter for det estetisk skapende arbeidet.;Det legges vekt på at studentene skal utvikle faglige kunnskaper og;ferdigheter gjennom samarbeid, og det er;derfor krav om stor grad av obligatorisk tilstedeværelse i undervisning og aktiviteter.;Ved prosjektbasert undervisning og studier i grupper kan samarbeidet foregå både på interne og eksterne arenaer.;;
;
Studentens eksisterende kunnskap innen design, kunst og håndverk står sentralt;og er utgangspunkt for en større fordypningsoppgave/FoU-oppgave som gjennomføres under fagdidaktikk i design,;kunst og håndverk 2. Fordypningsoppgaven;skal gi innsikt i vitenskapelig forståelse og arbeidsmåte. Fordypningsoppgaven legger grunnlag for refleksjoner rundt praktisk-estetisk arbeid og undervisning.;;
Arbeidsformer:;
- forelesninger, seminarer og individuelt studium;
- faglige innføringer og demonstrasjoner;
- individuelt arbeid, gruppearbeid og prosjektarbeid;
- ekskursjoner;
- varierte presentasjoner og dokumentasjonsformer;
Practical training
Psykisk helsearbeid er en flervitenskapelig og tverrfaglig masterutdanning. Psykisk helsearbeid er ment å tjene pasienter/brukere, pårørende, nærmiljø og samfunn. Hovedfokus i masterstudiet er å fremme psykiske helse samt å lindre psykisk lidelse. Utdanningen skal påpeke og søke å endre forhold som skaper psykisk uhelse for enkeltindivider, familier og grupper. Studiet skal også påpeke og søke endringer som bidrar til å hindre stigmatiseringsprosesser og sosial utstøting av individer og grupper.
Studiet ser på mennesket som relasjonelt avhengig, og ser relasjonen som sentral for at omsorg og dermed lindring av lidelse finner sted. Å lindre lidelse er kjernen i all omsorg, og i møte mellom hjelper og pasient/bruker er begge delaktige i å skape muligheter som kan lindre lidelse. Det legges vekt på å utvikle relasjon- og omsorgskompetanse hvor holdninger og handlinger er fundert i forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukermedvirkning. Basert på et helhetlig menneskesyn vil studiet gi kunnskap om menneskets biologiske, psykiske, sosiale og åndelige dimensjoner knyttet til psykisk helse og psykisk lidelse.
Sentralt står kunnskap og forståelse av mennesket som i ulike faser av livet og som i ulike livssammenheng møter livsutfordringer som kan hemme/fremme helse og livsutfoldelse. Det er menneskets unike individualitet og ukrenkelighet som er basis og utgangspunkt for all hjelp og dette gjenspeiles i studiets vekt på kunnskap og ferdigheter knyttet til begrepene relasjon og omsorg. En felles faglig forståelsesramme skaper muligheter for et tverrfaglig- og tverrvitenskapelig samarbeid basert i en menneskeforståelse som legger vekt på mellommenneskelige relasjoner, omsorg og respekt for menneskeverdet.
Målet er å gi fagpersoner mulighet til å integrere den faglige og personlige erfaringen fra profesjonenes grunn- og videreutdanninger inn i en teoretisk og praktisk forståelsesramme. Studiet kombinerer derfor et høyt teoretisk nivå med en praksisnær tilnærming hvor kritisk og etisk refleksjon er sentralt.
Videre studier og arbeidsliv
Studiet kvalifiserer for stillinger innen psykisk helsearbeid på et bredt område i samfunnet. En kandidat med fullført masterstudium i psykisk helsearbeid kan søke opptak til ulike doktorgradsprogram.
Fakta om studiet
Masterstudiet i psykisk helsearbeid er et erfaringsbasert studium etter § 5 i forskrift om krav til mastergrad med et omfang på 120 studiepoeng og er organisert som et deltidsstudium over fire år. Fra kull 2018 tilsvarer de første 60 studiepoengene Videreutdanning for psykisk helsearbeid ved OsloMet.
Internationalisation
Studiet er internasjonalt orientert;og tar i bruk;internasjonal forskning og faglitteratur. Noe av pensumlitteraturen er;på engelsk. Noe av undervisningen kan også forekomme på engelsk.;Det kan være aktuelt med gjesteforelesere;fra utenlandske institusjoner.;
Work requirements
Det er knyttet;obligatoriske;arbeidskrav til hvert emne i utdanningsløpet. Arbeidskrav for hvert emne må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i det aktuelle emnet.;De obligatoriske arbeidskravene bidrar til å sikre at kandidaten når et tilfredsstillende læringsutbytte og vil prøve kandidatens evne til å behandle, reflektere og drøfte over teori og praksis.;;
Arbeidskrav kan være:;
- skriftlige oppgaver;
- deltagelse på seminarer;
- muntlige presentasjoner;;
- eller mer praktiske og praksisnære oppgaver som utforming av undervisningsopplegg innenfor fag;
Arbeidskravene løses individuelt eller i gruppe.;Arbeidskrav skal være innfridd innen fastsatte frister.;Arbeidskrav vurderes til;godkjent/ikke godkjent.;Ved ikke godkjent har kandidaten anledning til å omarbeide arbeidskravet og;levere til ny godkjenning ytterligere to;ganger.;
Det forutsettes at kandidaten deltar aktivt i både undervisning, seminar;og veiledning.;Det er;derfor;krav om 80% oppmøte på obligatorisk undervisning, seminar;og veiledning.;Dette skal sikre at studentene får delta aktivt i faglige refleksjoner og samarbeide om fagstoff knyttet til de ulike læringsutbyttene.;Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær;fra obligatorisk deltagelse i et emne, får ikke anledning til å avlegge eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette.;;
Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, bør så langt det er mulig, kunne få et nytt forsøk før eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et nytt forsøk på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne;å;ta arbeidskravet ved neste mulige;tidspunkt. Dette kan medføre forsinkelser i studieprogresjon
Assessment
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og;forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning.;Se OsloMets nettsider;www.oslomet.no;
;
Det skilles;mellom underveisvurdering;og avsluttende vurdering. Underveisvurdering;skal bidra konstruktivt til;læring;og videreutvikling;hos studenten.;Den avsluttende;vurderingen skjer ved eksamen. I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F;for ikke bestått. Bestått/ikke bestått;benyttes;for praksisopplæringen.;
;
Muntlig eksamen skal sensureres av to sensorer. Det er kun formelle feil som kan påklages ved muntlig eksamen. Andre eksamensformer kan ha en sensor og kan påklages.;
;
Studieprogresjon;
Det er anbefalt å ha gjennomført og bestått; emne 1 før studenten starter på emne 2. Dette gjelder både pedagogikk og fagdidaktikk.;Studenter som ikke har bestått en eksamen etter ny/utsatt prøve, bør følge undervisningen i faget på nytt og gå opp til neste ordinære eksamen. Unntak fra bestemmelsene ovenfor kan innvilges av;instituttledelsen;etter søknad dersom særskilte grunner skulle tale for det.
;
Utsatt/ny eksamen;
Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres i StudentWeb etter gjeldende frister. Ny/utsatt eksamen arrangeres normalt tidlig i påfølgende semester.;For studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått;arrangeres ny eksamen.;For studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen;blir det arrangert utsatt eksamen.;Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen gis i;forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Nærmere informasjon om oppmelding til og tidspunkt for ny/utsatt eksamen finnes på;Studentweb.;
Other information
En kandidat med fullført masterutdanning i psykisk helsearbeid har følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om perspektiver, begreper og teorier knyttet til beskrivelse og forståelse av psykisk helse, psykisk lidelse og psykisk helsearbeid
- har avansert kunnskap om menneskets psykiske helse og psykisk lidelse og om psykisk helsearbeid knyttet til historie, kultur og samfunn
- har avansert kunnskap om vitenskapsteorier og forskningsmetoder knyttet til psykisk helse, psykisk lidelse og psykisk helsearbeid
- har inngående kunnskap om hvordan organisering av psykisk helsearbeid kan fremme og/eller hemme psykisk helse og psykisk lidelse
- kan analysere faglige problemstillinger knyttet til psykisk helsearbeid og forskning med utgangspunkt i fagområdets praksis, historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Kandidaten kan
- analysere og forholde seg kritisk og reflektert til teorier, metoder og fortolkninger knyttet til psykisk helse, psykisk lidelse og psykisk helsearbeid
- analysere og anvende teoretisk kunnskap om relasjons- og omsorgsbegrepene innen psykisk helsearbeid
- anerkjenne egen og andres kunnskap og kompetanse i et forpliktende samarbeid
- analysere og anvende teoretisk-, forskning- og erfaringsbasert kunnskap innen psykisk helsearbeid.
- gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere og reflektere over etiske problemstillinger knyttet til fag, yrke og forskning
- kan initiere og delta i helse- og sosialpolitiske diskusjoner angående problemstillinger, analyser og konklusjoner innen psykisk helsearbeid
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere tiltak for individ, familie, nettverksgrupper og samfunn som fremmer kunnskap og utvikling knyttet til psykisk helse
- har en innovativ tilnærming til faglige problemstillinger, organisasjon og ledelse
- kan initiere, planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekt- og utviklingsarbeid