EPN-V2

Postgraduate Certificate in Education Programme description

Programme name, Norwegian
Praktisk-pedagogisk utdanning, yrkesdidaktikk, heltid – nett- og samlingsbasert
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    OsloMet – storbyuniversitetet tilbyr praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y) som kvalifiserer for å arbeide som lærer på ungdomstrinnet og i fag- og yrkesopplæring dvs. trinn 8-13, på følgende utdanningsprogram i videregående opplæring:

    • Bygg- og anleggsteknikk
    • Elektro- og datateknologi
    • Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
    • Helse- og oppvekstfag
    • Håndverk, design og produktutvikling
    • Informasjonsteknologi og medieproduksjon
    • Naturbruk
    • Restaurant- og matfag
    • Salg, service og reiseliv
    • Teknologi- og industrifag

    Utdanning er bygd opp rundt følgende kompetanseområder:

    • ledelse av undervisning og læringsprosesser
    • pedagogikk og yrkesdidaktikk
    • faglig kompetanse
    • etikk
    • samhandling og kommunikasjon
    • skolen i samfunnet
    • endring, forskning og utvikling

    Programplanen er utarbeidet med utgangspunkt i forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning 8-13 fastsatt av Kunnskapsdepartementet 18. mars 2013 og Nasjonale retningslinjer for praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag (NRL2019)

  • Target group

    Praksisopplæring er en obligatorisk del av studiet, og består av 70 dager veiledet og variert praksis der studentene skal få erfaringer med å undervise i studiefaget.

    Første året skal studenten i samarbeid med medstudenter planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med veiledning fra praksislæreren og faglærerne. Videre i studiet vil studenten få et mer selvstendig ansvar for disse prosessene.

    Underveis og i etterkant av praksisperiodene legges det også opp til at studentene skal reflektere over sammenhenger mellom praksiserfaringer og teoristudium i studiefaget. Det kreves derfor en tett kobling mellom innhold og arbeidsmåter i studiefaget og praksisopplæringen, samt at det etterstrebes et tett samarbeid mellom studenter, faglæreren, praksislæreren og ledelsen på praksisskolen. For å få til et slikt samarbeid vil det bli gjennomført felles møter i samband med forberedelser og oppsummering av praksis. Det fagdidaktiske møtet vil således være et gjennomgående tema i alle studieårene.

    Innholdet i praksis er knyttet opp imot innholdet i de ulike profesjonsfaglige emnene som ligger i de respektive semestrene og praksisperiodene. I første året er det lagt vekt på utvikling av klasseledelse, sosialisering til lærerprofesjonen, samt undervisningskunnskap i studiefaget. I 2. klassen er fokuset rettet mot å gi studentene mer inngående kunnskap om barn og unges utvikling og ulike læringsprosesser, i tillegg til betydningen av å tilrettelegge et godt læringsmiljø. Og i siste året vektlegges utvikling av studentenes lærerprofesjonalitet og endringskompetanse, i tillegg til forskings- og utviklingsarbeid i skolen.

    Vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i lærerutdanningen, praksislærer og rektor. Det er likevel praksislærer som vurderer praksis til bestått/ikke bestått hos den enkelte student.

    Første studieår

    I første studieår har studentene 4 uker veiledet praksis i grunnskole, 2 uker i høstsemesteret og 2 uker i vårsemesteret. Begge praksisperiodene skal være på samme praksissted.

    Innhold - profesjonstema:

    Lærerrollen, lærerarbeidet og elevmangfoldet.

    Dette omhandler:

    • Klasseledelse
    • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
    • Lærerarbeidet i møte med den flerkulturelle skolen
    • Inkludering og tilpassa opplæring

    Andre studieår

    Andre studieår består av 4 uker veiledet praksis, 2 uker i høstsemesteret og 2 uker i vårsemesteret. Begge praksisperiodene skal være på samme praksissted.

    Innhold - profesjonstema:

    Lærerrollen, lærerarbeidet og læringsmiljø og lærerens tilrettelegging for læring av fag.

    Dette omhandler:

    • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
    • Læringsfremmende vurdering
    • Praktiske læringsprosesser
    • Utvikling av mestringsorientert læringsklima
    • Skole-hjem samarbeidet

    Tredje studieår

    I tredje studieår skal studentene ha 6 uker veiledet praksis i videregående skole, 3 uker i høstsemesteret og 3 uker i vårsemesteret. Begge praksisperiodene skal være på samme praksissted (gjelder ikke studenter som tar en av praksisperiodene i utlandet - se punkt under «Internasjonalisering»).

    Innhold - Profesjonstema:

    Videreutvikle lærerkompetansen, tilegne seg en mer inngående kunnskap om læreprosesser, forskings- og utviklingsarbeid og skolen som organisasjon

    Dette omhandler:

    • Utvikling av egen læreridentitet og relasjons kompetanse
    • Læringsledelse og dypere forståelse av elevmangfold
    • Forskings- og utviklingsarbeid relatert til skolen
    • Utvikling av endringskompetanse
    • Skolen som organisasjon og samarbeid med andre instanser
  • Admission requirements

    Det er mulig å ta deler av studiet i utlandet. I andre studieår har studentene mulighet til å ta fjerde semester i utlandet. Forutsetningen er at studenten har mulighet til både å gjennomføre 2 ukers skolepraksis samt ta eksamen tilsvarende 30 studiepoeng i løpet av utenlandsoppholdet.

    Den andre muligheten til utenlandsopphold er i sjette semester i tredje studieår, hvor studentene kan ta 4 ukers skolepraksis. Praksisen er på skoler som OsloMet har samarbeid og avtaler med. Det er blant annet mulig å dra på utveksling til USA eller Nederland.

  • Learning outcomes

    Arbeidskrav

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

    Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

    Krav om obligatorisk tilstedeværelse

    Både i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og den studentaktive undervisningen (heretter: seminararbeid) i basis- og profesjonsfag blir det stilt krav om 80 % obligatorisk oppmøte. Begrunnelsen for dette er at undervisningen skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Utdanningen skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning.

    Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.

  • Content and structure

    1. semester:

    FK1100. Barn og unge i natur og nærmiljø. Individuell hjemmeoppgave. Bestått/ikke bestått.

    FK1200. Fra læreplan til undervisning. Hjemmeoppgave i gruppe. Bestått/ikke bestått.

    2. semester:

    FK1300. Kroppen. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. A-F.

    FK1400. Mangfold og inkludering i kroppsøving. Individuell stasjonseksamen med planlegging av et undervisningsopplegg og muntlig eksamen. A-F.

    3. semester:

    FK2100. Læring og vurdering i kroppsøving. Eksamen består av to deleksamener: Deleksamen 1: Individuell mappevurdering. Deleksamen 2: Individuell muntlig eksamen. A-F.

    FK2200. Helse i kroppsøving. Individuell mappevurdering. Bestått/ikke bestått.

    4. semester:

    FK2300. Undervisning på idrettsfag. Eksamen består av to deleksamener: Deleksamen 1: Individuell hjemmeoppgave. Deleksamen 2: Individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig del. A-F.

    FK2400. Klasserommet ute. Mappevurdering, individuell og i gruppe. Bestått/ikke bestått.

    5. semester:

    FK3100. Lærer-profesjonell utvikling. Eksamen består av to deleksamener: Deleksamen 1: Individuell mappevurdering. Deleksamen 2: Individuell muntlig eksamen. A-F.

    FK3200. Kroppslig læring, erfaring og dannelse. Individuell, skriftlig posterpresentasjon med påfølgende muntlig stasjonseksamen. A-F.

    6. semester:

    FK3300. Fordypning i praktisk-metodisk undervisning. Eksamen består av to deleksamener: Deleksamen 1: Individuell praktisk-metodisk eksamen. Deleksamen 2: Muntlig eksamen i gruppe. A-F.

    FK3900. Bacheloroppgave. Individuell hjemmeoppgave. A-F.

    Tilsynssensor

    Det benyttes tilsynssensor for studieprogrammet, i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.

    Rettigheter og plikter ved eksamen

    Studentens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    1. semester

  • Teaching and learning methods

    Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag (IFHBA) (180 studiepoeng).

    Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport (IFHBA) (180 ECTS)

    Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI), Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU).

    • Godkjent på fullmakt av leder for studieutvalget ved Fakultet LUI 29. januar 2016
    • Redaksjonelle endringer foretatt 17. juni 2017
    • Pensum oppdatert 15. august 2017
    • Revisjon av programplanen godkjent av utdanningsutvalget ved fakultet LUI 3. april 2018
    • Redaksjonelle endringer 11. desember 2019
    • Revisjon av programplanen godkjent av utdanningsutvalget ved fakultet LUI 16. mars 2020
    • Redaksjonelle endringer 12. november 2020
    • Revisjon av programplanen godkjent av utdanningsutvalget ved fakultet LUI 11. januar 2021

    Programplanen gjelder fra høsten 2021

  • Practical training

    Veiledet pedagogisk praksis

    Alle studenter skal gjennomføre veiledet pedagogisk praksis på ungdomstrinnet (10 dager deltakende- observasjonspraksis) og i videregående opplæring (50 dager) i eget programområde. Praksisopplæringen og undervisningen på campus/nett betraktes som likeverdige læringsarenaer, og det skal derfor være sammenheng med undervisning på campus og læring i pedagogisk praksis. Praksisopplæringen skal bidra til å sikre at studentene oppnår relevant kompetanse og skal omfatte de aktiviteter som inngår i en lærers daglig arbeid. Studentene skal også oppnå en helthetlig forståelse av skolen som organisasjon og plass i samfunnet. Pedagogisk praksis er organisert i tre perioder og gjennomføres slik:

    Praksisperiode 1

    Studenter skal gjennomføre 25 dager pedagogisk praksis i videregående opplæring i eget programområde. Første praksisperiode gjennomføres første semester.

    Praksisperiode 2

    Studentene skal gjennomføre 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet (8.-10. trinn). Andre praksisperiode gjennomføres i andre semester.

    Praksisperiode 3

    Studenter skal gjennomføre 25 dager pedagogisk praksis i videregående opplæring i eget programområde. Tredje praksisperiode gjennomføres i andre semester.

    Det er et krav om 100 % tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.

    Alle praksisperioder skal være veiledet, variert og vurdert og hver periode vurderes etter vurderingsuttrykkene; Bestått/ikke bestått. Vurderingen ansees som et samarbeid mellom praksislærer og OsloMet -lærer, men hovedansvaret ligger hos praksislærer.

    Det skal være progresjon gjennom hele praksisopplæringen i videregående opplæringen. Det er utarbeidet en egen praksisguide til studiet.

    All pedagogisk praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen i tilhørende emne. Hvis en student ikke består en praksisperiode, kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til karakteren Ikke bestått to ganger må studiet avbrytes, jf. § 8-2 i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

    Det er utarbeidet en egen praksisguide for studiet, se mer utfyllende informasjon om veiledet praksis i denne.

  • Internationalisation

    Det blir lagt til rette for å inkludere internasjonale perspektiver i studiet ved bl.a. å gi studentene innsikt i internasjonal yrkesopplæring og bruk av engelskspråklig litteratur. Det er mulighet for å jobbe digitalt med studenter på andre utenlandske høgskoler- og universiteter. I tillegg kan det være mulighet for organisert studietur til andre land. Studentene kan også ta deler av praksisopplæringen i utlandet i samsvar med OsloMet – storbyuniversitetets vilkår for godkjenning av studiet.

  • Work requirements

    I løpet av studiet skal studentene dokumentere ulike arbeidskrav både individuelt og i grupper. Arbeidskravene består av flere deler, og alle delene må være gjennomført for å få arbeidskravet vurdert.

    Hensikten med arbeidskravene er å utvikle studentenes evne til å reflektere over egen undervisning og utvikling samt sentrale problemstillinger som er relevante for læreryrket.

    I alle arbeidskrav skal det henvises til relevant litteratur og forskningsartikler samt bruk av APA referansestil.

    Studenter som av spesielle årsaker ikke leverer innen fristen, kan få forlenget frist etter avtale med emneansvarlig. Studentene må da selv ta kontakt med emneansvarlig som setter ny frist for innlevering.

    Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til ny godkjenning ytterligere en gang. Arbeidskravene må være vurdert til godkjent senest to uker før eksamen for at studentene kan avlegge eksamen.

    Krav om obligatorisk tilstedeværelse

    Ettersom studiet er prosessorientert og erfaringsbasert, er tilstedeværelse særdeles viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Av den grunn settes det krav om obligatorisk tilstedeværelse på undervisningsdagene tilsvarende 80 % i hvert emne

    Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig.

  • Assessment

    Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

    Vurderingsformer og sensorordninger er nærmere beskrevet i hver enkelt emneplan.

    Skikkethetsvurdering

    Med hjemmel i lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler § 4-10 punkt (6), er det fastsatt forskrift om skikkethet i høyere utdanning. Skikkethetsvurdering innebærer at det foretas en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Praktisk-pedagogisk utdanning omfattes av denne ordningen. Fortløpende skikkethetsvurdering foregår også i praksisopplæringen.

  • Other information

    Revisjon av programplan godkjent av prodekan LUI 18.12.2020

    Redaksjonell endring på emne 6100 14.04.2023

    Revisjon av programplan godkjent av prodekan LUI 13. 12.2024