EPN

Pedagogical Leadership and Development in Sandefjord Programme description

Programme name, Norwegian
Pedagogisk ledelse og utvikling i Sandefjord
Valid from
2022 FALL
ECTS credits
15 ECTS credits
Duration
3 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Videreutdanningen Pedagogisk ledelse og utvikling i Sandefjord (15 studiepoeng) er et samlingsbasert studium for pedagogiske ledere og barnehagelærere. Studiet er en videreutdanning på masternivå og tilbys på deltid. Kravene til pedagogisk leder forutsetter gode lederferdigheter, og at disse ferdighetene må springe ut av et reflektert teoretisk perspektiv på ledelse og mulighet til å trene egne ferdigheter over tid i et godt strukturert kompetansetilbud. Tilbudet skal bidra til at studentene utvikle seg som ledere og blir bedre yrkesutøvere i rollen som pedagogisk leder. Studiet har fokus på ledelse av utviklingsprosesser i barnehagen, og legger vekt på tett tilknytning mellom teoristudier og praksisfelt.

 

I videreutdanningen har gjennomføring av prosjektarbeid som mål å utvikle den enkelte leder, samtidig er tilbudet bygget på en ledelsesforståelse der vi legger til grunn at den pedagogiske leder også involverer personalet i sin lederutvikling. Vi ser medarbeiderne som sentrale samarbeidspartnere i å bistå den pedagogiske lederen i utvikling av sin lederrolle. Studiet vil gi de pedagogiske lederne verktøy til å utvikle en lærende organisasjon der hele personalet involveres. Videreutdanningen er bygd på en todelt tilnærming. Dels dreier det seg om et individuelt studium, hvor barnehagelærerne som deltar, blir utfordret på nødvendigheten av å holde et kritisk blikk på egen forståelse av det å være leder. Dels er det et studium med fokus på barnehagens kultur og potensiale for faglig utvikling, som er en viktig forutsetning for å styrke barns læringsmiljø. Med trening, oppgaver og øvelser ønsker vi å utvikle studentenes ferdigheter i å se egen rolle i sammenheng med medarbeideres forutsetninger og behov, med barnehagens øvrige lederroller og med sentrale føringer på barnehagesektoren.

 

Studiet er nett- og samlingsbasert og går over tre semester med eksamen i siste semester.

Target group

Målgruppen for studiet er pedagogiske ledere og barnehagelærere.

Admission requirements

Opptakskrav er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning, eller likeverdig pedagogisk utdanning på bachelorgradsnivå kombinert med videreutdanning i barnehagepedagogikk. Likeverdige pedagogiske utdanninger er

  • grunnskolelærere eller allmennlærer

  • faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag og treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)

  • spesialpedagog

  • barnevernspedagog

  • kateket

  • steinerhøyskolens bacherlorutdaning i førskolepedagogikk

  • steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk

Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre og lede et pedagogisk utviklingsarbeid i egen barnehage eller i en barnehage/personalgruppe hun eller han har ansvar for i tilknytning til en faglig og administrativ stilling på barnehagefeltet. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid i stilling på barnehagefeltet under hele studiet.

Learning outcomes

Se emneplan.

Content and structure

Se emneplan.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

2nd year of study

Teaching and learning methods

Se emneplan

Practical training

Ingen praksisstudier.

Work requirements

Se emneplan.

Assessment

Se emneplan.

Other information

Emneplan for pedagogisk ledelse og utvikling i Sandefjord (15 studiepoeng)

 

Pedagogical Leadership and Development in Sandefjord.

 

Videreutdanning, samlingsbasert over tre semester på deltid.

 

Godkjent av studieutvalgets leder 12. august 2019.

 

Revisjon godkjent av utdanningsutlvalgets leder 1. juli 2021.