EPN-V2

PLU6000 Pedagogical Leadership and Development in Sandefjord Course description

Course name in Norwegian
Pedagogisk ledelse og utvikling i Sandefjord
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
  • Introduction

    I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærerrollen i samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen design, kunst og håndverk vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling. Kulturelt mangfold og dannelse i et bærekraftig perspektiv på utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Grunn- og videregående opplæring og høyere utdanning vil bli problematisert i et samfunns- og profesjonsperspektiv. Utdanning og læreplaner innen feltet vil bli analysert og drøftet i en kulturell kontekst i lys av historie, samtid og framtid.

  • Required preliminary courses

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Learning outcomes

    Emnet bygger opp under den lærerfaglige plattformen i utdanningen og omfatter fagdidaktikk, pedagogikk og undervisningspraksis. Emnet skal bidra til studentens identitet som lærer og ta opp sentrale sider av design, kunst og håndverk som skolefag, fagområdets egenart og fagets metoder. Lov- og planverk for grunnopplæringen samt overgangen mellom ulike utdanningstrinn inngår.

    Emnet skal gi innsikt i barn og unges læring samt barne- og ungdomskultur og skolefagets rolle i et samfunnsperspektiv. Undervisningspraksis i grunnskolen inngår i emnet. Praksis skal være en arena for systematisk læring og øvelse og gjennomføres i samarbeid med øvrige emner i utdanningen og praksisskolen.

  • Content

    Studiet består av følgende hovedtemaer:

    • Pedagogisk ledelse, utvikling og mestring av egen lederrolle
    • Organisasjonsperspektiver og utvikling av en lærende organisasjon
    • Personalarbeid og læringsprosesser
    • Utadrettet ledelse og forståelse av samfunnsoppdraget

  • Teaching and learning methods

    Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.

  • Course requirements

    Undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminar, ulike former for gruppearbeid og selvstudium, og praktisk utprøving. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesing av pensum og deltagelse i kollokviegrupper. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving oppøves gjennom konkrete øvelser i studiet. 

    Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis legges fortrinnsvis til grunnskolen og vektlegger planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning, fortrinnsvis i grupper. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisskolen. Studenten veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av perioden. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis. Heftet følger studenten alle fem årene. 

  • Assessment

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 uker. Omfang: 3500-5500 ord. Litteraturliste kommer i tillegg.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Target group and admission

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.