EPN-V2

Postgraduate Education in Intellectual Disabilities, Mental Health and Quality Improvement in Practice Programme description

Programme name, Norwegian
Videreutdanning i utviklingshemming, psykisk helse og kvalitetsforbedring i praksis
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Programplanen for videreutdanning i utviklingshemming, psykisk helse og kvalitetsforbedring i praksis er utarbeidet i samarbeid med Oslo universitetssykehus, Regional seksjon psykiatri, utviklingshemming/autisme, PUA, KPHA, og Nasjonal kompetansetjeneste for utviklingshemming og psykisk helse, NKUP.

Formålet med studiet er å utdanne brukerorienterte og reflekterte yrkesutøvere som har kunnskap om og kompetanse til å bidra til god psykisk helse for personer med utviklingshemming. De skal kunne identifisere lidelser/sykdom slik at personer med utviklingshemming får tilbud om behandling, samtidig som de skal kunne inngå i et helhetlig og tverrfaglig tilbud tilpasset den enkelte bruker.

Nasjonale og internasjonale studier viser at personer med utviklingshemming er mer sårbare for å utvikle psykisk lidelse og atferdsforstyrrelse enn befolkningen generelt. Likevel er personer med utviklingshemming og psykisk lidelse underrepresentert når det gjelder utredning, behandling, forskning og faglig oppmerksomhet både i Norge og internasjonalt. Personer med utviklingshemming er heller ikke en særlig påaktet gruppe i forbindelse med nasjonale satsninger på bedring av psykisk helse i befolkningen. Mangel på kunnskap hos tjenesteytere både i de kommunale tjenestene og i spesialisthelsetjenesten, kan blant annet medføre at symptomer på psykisk lidelse misoppfattes og tilskrives personens funksjonshemming. Dette er en viktig del av forklaringen på underrapportering og underdiagnostisering av psykisk lidelse blant mennesker med utviklingshemming.

Psykisk lidelse og utviklingshemming generelt har blitt mer fokusert i løpet av de siste tiårene. I dag er det enighet om at mennesker med utviklingshemming utvikler de samme psykiske lidelsene som andre. En gruppe pasienter som er særlig sårbar for å utvikle store og sammensatte vansker ved psykisk lidelse, er personer med utviklingshemming og neuropsykiatriske tilleggstilstander som autismespektrumforstyrrelser (ASD), Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), Tourettes syndrom etc. Spesielt personer med ASD vil ofte utvikle omfattende vansker forbundet med psykisk lidelse. Disse vanskene kan gi seg utslag i såkalt utfordrende atferd. Slik atferd har tradisjonelt blitt sett på som problematferd og ikke som symptom på psykiske vansker. Det er derfor et stort behov at fagpersoner som har kontakt med personer med utviklingshemming og tilleggsvansker, er i stand til å gjenkjenne tegn på psykiske vansker og samhandle terapeutisk med den enkelte bruker.

Relevans for arbeidsliv

Etter endt utdanning vil kandidatene ha gode forutsetninger for å følge opp brukere med sammensatte vansker ved utviklingshemming og psykisk lidelse. De vil kunne identifisere symptomer og kartlegge utfordringer. Videre vil de kunne bidra i klinisk omsorg og terapeutisk virksomhet. Kandidatene vil dessuten kunne anvende lovverk som regulerer tjenestene og kjenne til hvordan disse tjenestene innen psykisk helsevern organiseres.

I de kommunale, hjemmebaserte tjenestene som yter bistand og helsetjenester til mennesker med utviklingshemming er det stort behov for kompetent oppfølging, noe som mangler i kommunene. Kandidatene vil kunne veilede kollegaer i, delta i faglig forbedringsarbeid og inngå i tverrprofesjonelle team. Det planlagte utdanningstilbudet vil derfor imøtekomme et etterspurt behov i landets mange kommuner.

Relevans for videre utdanning

Studiet er kunnskapsbasert og bygger på forskning, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukermedvirkning, som er i tråd med samfunnets krav. Gjennom utdanningen stilles det økende krav til refleksjonsnivå og utvikling av analytisk holdning og vurdering. Studentene tilegner seg kompetanse slik at de kritisk kan vurdere teoretisk kunnskap, erfaringer og egne handlinger.

Utdanningen ligger på bachelornivå, og planen for studiet bygger på Lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Target group

Målgruppen for dette studietilbudet er ansatte som yter forebyggende tjenester og/eller miljøterapeutiske tiltak til personer med utviklingshemming og psykisk lidelse i helse- og omsorgstjenestene.

Admission requirements

A practical course in analyzing text and talk.

Approved by the Doctoral Committee October 25, 2018. Minor changes approved 27.04.2020.

This is a practical course where the students will be offered analytical tools to carry out analyses of documents, observations and/or interviews on the topics of their own research, in comparison with leading discourses as well as research knowledge and other contextual aspects. The course will also focus on strategies for discussing explanations and implications of findings. The content of the course is based on a combination of insights to discourses and power from social sciences and humanities.

Learning outcomes

Etter fullført utdanning har kandidaten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om utviklingshemming/utviklingsforstyrrelser og utfordringer knyttet til dette
  • kan gjøre rede for hovedgrupper av psykiske lidelser: psykose, angst, stemningslidelser
  • har inngående kunnskap om behandling av og miljøterapeutiske tiltak ved psykisk lidelse basert på biologiske og psykososiale forklaringer
  • kan utdype metoder for medvirkning generelt og brukermedvirkning spesielt på individ- og systemnivå
  • har inngående kunnskap om modeller og metoder for å fremme samarbeid og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenestene

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • anvende kunnskapsbaserte metoder for kartlegging, gjennomføring og evaluering av behandling/tiltak for å sikre individuelt tilpasset omsorg til mennesker med utviklingshemming
  • identifisere etiske dilemmaer i tjenesteyting overfor sårbare brukergrupper
  • anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
  • anvende verktøy og metoder i kvalitetsforbedring og bidra til implementering av nye og bedre metoder i tjenestene til mennesker med utviklingshemming

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • samarbeide med pårørende og bidra til gode flerfaglige og tverretatlige samarbeidsrelasjoner
  • analysere ulike perspektiver, foreta faglige avgjørelser i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • reflektere over betydningen av god ledelsesforankring i systematisk kvalitetsforbedringsarbeid
  • reflektere over hvordan mangfold og antidiskriminering har betydning for individuell tilpasning og samarbeid

Content and structure

The course consists of two parts. Students are expected to participate actively in both parts.

The first part consists of a two-days workshop at OsloMet with mandatory participation. In lectures and discussions the students will be introduced to relevant theories and methods.

The last part is a one-day workshop at OsloMet a few weeks later. This is also mandatory. External students will be given the opportunity to participate by electronic means.

Between the two parts, the students will write an individual paper that outlines how they may conduct an analysis based on knowledge and skills from the course and own empirical material. These papers will in part two be discussed with fellow students and teachers.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

Teaching and learning methods

The student writes an individual paper (as described in the section "Teaching and working methods") of between 3000 - 5000 words plus reference liste. The paper must be written in English, Norwegian, Swedish, or Danish. The deadline for submission will be 10 days before part two of the course.

New and postponed examination

If a paper is not graded with "pass", the student must submit a revised version within a given deadline.

Work requirements

The grades are "pass" or "fail". The requirement for "pass" is that the paper builds on insights from the first part of the course and outlines ideas on how an analysis and journal article can be planned on this basis. The paper must be graded «pass» in order for the student to pass the course.

Assessment

The paper will be assessed by the course coordinator and a member of the academic staff involved in the PhD program.

Other information

This PhD-course is open for students at the PhD Program in Educational Sciences for Teacher Education, other PhD students and academic staff at OsloMet and other universities and colleges.