EPN-V2

PLU6200 Intellectual Disabilities and Mental Health Course description

Course name in Norwegian
Utviklingshemming og psykisk helse
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.

  • Required preliminary courses

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten har

    • bred kunnskap om hvordan aldring og helsetilstander kan påvirke funksjon og helse.
    • kunnskap om individets rett til autonomi, brukermedvirkning og samvalg
    • kunnskap om hvilke forutsetninger som ligger til grunn for god kommunikasjon.
    • relevant kunnskap for å ivareta barn og unge, samt andre sårbare grupper som har behov for behandling og/eller tjenester, og sikre deres medvirkning og rettigheter

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjennomføre, justere og skriftlig dokumentere undersøkelser og tiltak hos brukere eller pasienter ved ulike helsetilstander
    • anvende fagkunnskap til å forstå, motivere og samhandle med brukere, pasienter og pårørende i endringsprosesser
    • identifisere og følge opp mennesker som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep og henvise videre ved behov. Videre kan studenten samtale med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
    • anvende oppsummert forskning og klinisk erfaring, samt hensynta brukermedvirkning i beslutningstaking
    • anvende digital teknologi som fremmer kommunikasjon og samhandling
    • delta i faglige diskusjoner og tverrprofesjonelt samarbeid

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over bruker og pasients helhetlige situasjon, samt tilpasse tiltak til ulike kontekster
    • reflektere over etiske dilemmaer i fysioterapipraksis
  • Learning outcomes

    Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter ekstern veiledet praksis, gruppeseminar, og selvstudier. Praksisstudiet vil gå over en sammenhengende periode på seks (6) uker, der studenten er i praksis fem (5) dager i uken med en arbeidsbelastning på ca. 40-45 timer per uke.

    Praksis gjennomføres på ulike arenaer der fysioterapeuter er virksomme.

  • Teaching and learning methods

    For å fremstille seg til eksamen/vurdering må følgende være godkjent:

    • Minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
    • Deltagelse og fremlegg på digitale seminarer, individuelt eller i grupper
  • Course requirements

    Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av praksisstudier» i programplanens hoveddel.

    Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

  • Assessment

    Ikke relevant.

  • Permitted exam materials and equipment

    Bestått - ikke bestått.

  • Grading scale

    Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

  • Examiners

    2,5 studiepoeng overlapp med FYB2000 Fysioterapi ved ulike helsetilstander I og 2,5 overlapp med FYB2200 Fysioterapi ved ulike helsetilstander II.

  • Overlapping courses

    Emnet er 100 % overlappende med PLU6100 Psykisk lidelse og utviklingshemming, 30 stp. tema utviklingshemming og psykisk helse, 15 stp.