Programplaner og emneplaner - Student
Postgraduate Education in Intellectual Disabilities, Mental Health and Quality Improvement in Practice Programme description
- Programme name, Norwegian
- Videreutdanning i utviklingshemming, psykisk helse og kvalitetsforbedring i praksis
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
For å søke på dette programmet må du ha en av disse: * lærerutdanning * tre års høyere utdanning innen coaching, helsefag, karriereveiledning, pedagogikk, psykologi, relasjonskompetanse, sosialt arbeid, barnevern eller veiledning
Target group
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om veiledning, karriereteorier og valgprosesser
- har inngående kunnskap om et arbeidsliv i endring
- har kunnskap om ungdomskultur og sosialisering
- har bred kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for refleksjon over utdannings- og karrierevalg
- kan lede læringsprosesser i utdanningsvalg
- har gode kommunikasjonsferdigheter og veilederkompetanse
Generell kompetanse
Studenten
- kan bygge gode relasjoner
- kan bidra til nytenkning og innovasjon på egen arbeidsplass
- er bevisst relevante etiske problemstillinger i veilederrollen
- kan tilrettelegge for livslang karrierelæring
Admission requirements
Studiet er organisert som et samlingsbasert deltidsstudium, og består av to emner:
UTVA6100: Ungdom og motivasjon, muligheter og mestring, 15 studiepoeng
UTVA6200: Karrierelæring og livsmestring, 15 studiepoeng
Studiets innhold konsentreres om utvikling av veiledningskompetanse hos den enkelte student med å legge til rette for karrierelæring og livsmestring på egen arbeidsplass/aktuell arbeidsplass. I det første emnet vektlegges det individuelle perspektivet, mens emne to har hovedfokus på organisasjons- og systemperspektivet og hvordan man kollektivt kan arbeide på egen arbeidsplass med karrierelæring og livsmestring.
Emnene bygger på hverandre og må tas i rekkefølge slik at gjennomføring av første emne, UTVA6100 (eller tilsvarende), er en forutsetning for å kunne ta det andre emne, UTVA6200.
Learning outcomes
Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på samlinger og at de bidrar med refleksjoner og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Innhold og arbeidsmåter i studiet fordrer tilstedeværelse og deltakelse. Innhold og arbeidsmåter i studiet fordrer tilstedeværelse og deltakelse. Undervisningsmetodene som benyttes er forelesninger med introduksjon av faglige temaer, nettforelesning, dialog, gruppearbeid, erfaringsdeling, litteraturstudier og praktiske øvelser.
Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og praksisrelevante. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre arbeidskrav knyttet til utprøvinger på egen eller annen egnet arbeidsplass.
Arbeidskravene skal utvikle studentenes evne til å reflektere over egen veilederrolle i samhandling med ungdom og voksne over sentrale problemstillinger som er relevante for å legge til rette for karrierelæring og livsmestring. Studiet legger stor vekt på at studentene utvikler evnen til å være aktiv deltaker i utviklingsarbeid i fellesskap med andre som kan bidra til kompetanseutvikling på egen arbeidsplass.
Content and structure
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjente før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og kollegaer, og ved tilstedeværelse på samling. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse på samlingene. Fravær utover 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.
1st year of study
1. semester
2. semester
Teaching and learning methods
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Se nærmere informasjon i emneplanene.
Work requirements
Godkjent av prodekan for utdanning 25. juni 2014
Redaksjonelle endringer 23.06.2017
Endringer godkjent av prodekan LUI 20.02.2019
Godkjent av prodekan for utdanning 17. desember 2019
Gjeldende fra høstsemesteret 2020
Endringer godkjent i UU 13.11.2023
Assessment
Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldene regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.
Hvert emne avsluttes med eksamen. I emnene benyttes bokstavkarakterer fra A til F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått, dvs. at læringsutbyttene ikke er oppnådd.
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen.
Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages, jf. universitets- og høyskoleloven § 5-3 og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
Other information
Godkjenning
Etablert ved Høgskolen i Akershus 11. april 2011.
Siste endringer godkjent av utdanningsutvalget HV 08.01.2025.
Fakultet for helsevitenskap
Programplanen gjelder for kull 2025.