EPN-V2

Crash Course in Norwegian Language and Culture Programme description

Programme name, Norwegian
Crash Course in Norwegian Language and Culture
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
5 ECTS credits
Duration
1 semester
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Studenter tatt opp på HiOAs bachelorstudium i utviklingsstudier kan begynne på dette emnet såfremt minst 120 studiepoeng er bestått, hvorav minimum første, andre og tredje semester av bachelorstudiet (90 studiepoeng). 30 studiepoeng av de 120 studiepoengene kan være fra fjerde eller femte semester eller bestå av annen relevant utdanning som er søkt om og bekreftet godkjent for innpassing i bachelorstudiet.

Target group

The target group of the course is international exchange students who are admitted to the study programmes at Oslo Metropolitan University for one or two semesters.

Admission requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap 

Studenten

  • kan beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet ** 
  • kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid ** 
  • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet **
  • kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering ** 
  • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten ** 
  • kan beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse **  
  • kan beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen **
  • kan forklare hvordan pasienters helsekompetanse har betydning for livsstilsendring og samvalg
  • kan reflektere over helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe og samfunnsnivå med fokus på friske, utsatte og marginaliserte grupper
  • kan gjøre rede for forhold som påvirker barn og unges oppvekstmiljø og kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse og seksuelt overførbare sykdommer
  • kan beskrive hvordan migrasjon, flukt og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
  • har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*
  • kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
  • kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd ** 
  • finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftsmålene **
  • reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten **
  • kan utforske hvordan sosiale helsedeterminanter har betydning for folkehelsen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan diskutere forhold av betydning for svangerskap, fødsel og barseltid
  • kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelige metoder for å planlegge og gjennomføre et prosjekt i helsefremmende og forebyggende arbeid
  • kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*
  • kan kommunisere anerkjennende med foresatte*

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere sammenhengen mellom sosiale helsedeterminanter og FNs bærekraftmål
  • kan reflektere over helserisiko hos personer som lever med krevende omsorgsoppgaver, rusproblemer i familien, mennesker som har opplevd omsorgssvikt og/-eller vold i nære relasjoner
  • kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
  • har forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

Learning outcomes

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Obligatorisk 90 % tilstedeværelse på organisert hospitering og møter med veileder (prosjektbaserte praksisstudier)
  • Arbeid i gruppe med utformingen av prosjektoppgaven gjennom hele emneperioden
  • INTER1200. Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10 %. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager

Content and structure

Reference is made to the Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet. In addition, the following applies to this programme:

  • Completed and passed teacher education

and

  • Documented knowledge of German at minimum A2 level or level II (or equivalent) from upper secondary school with pass grade. A2 level can be documented from the test Goethe-Zertifikat A2 or equivalent tests.
Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

Teaching and learning methods

Bestått-ikke bestått. Det gis samlet karakter for hele gruppen

Work requirements

See course plan.

Assessment

German 1 is a blended learning course with digital learning combined with three periods of campus training at OsloMet and two at Pädagogische Hochschule Freiburg, Germany. Each of the two semesters is structured in an initial face-to-face session in Oslo, later followed by a week of training in Germany. In the spring semester there is in addition a final session in Oslo. Between the face-to-face sessions, there will be online training, with self-paced modules accompanied by regular virtual meetings with teachers and other group members.

There will be tandems in language learning but also in teacher training. Language learning will be accompanied by tandem partners either in Norway or in Germany with a minimum of 1 hour of tandem meetings weekly, through Skype or in person. We will work from a communicative approach giving priority to the acquisition of skills which also can be applied in the own teaching of German as a second/third language. We will employ a mixed methodology (classroom and online) through the creation of a virtual space in a networked platform.

The preparation of microteachings, short teaching sequences of a chosen topic, will be discussed and evaluated by peers, coaches and the learners – this will take place online. There will be the possibility to prepare and practice in Skype sessions with other participants of the program as well as a self-observation of recorded teachings or microteachings from the practical training in Freiburg.

Tasks and assessments will be carried out from different methodological approaches that students can subsequently apply in their daily teaching.

The use of digital and interactive resources will be provided by Dhoch3, an online platform designed for German Teacher Training at universities worldwide, sponsored by the Auswärtiges Amt (Ministry of Foreign Affairs) and the DAAD. The access to the learning resources will be given and guaranteed by OsloMet and Pädagogische Hochschule Freiburg.

Other information

Information about assessment is provided in the individual course descriptions.

Rights and obligations in connection with exams

The students’ rights and obligations are set out in the Regulations Relating to Studies and Examinations at OsloMet. The regulations describe, among other things, the conditions for resit/rescheduled exams, the right to appeal and what is considered cheating in an exam. It is the students’/candidate’s responsibility to register for any resit/rescheduled exams.