Programplaner og emneplaner - Student
Crash Course in Norwegian Language and Culture Programme description
- Programme name, Norwegian
- Crash Course in Norwegian Language and Culture
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 5 ECTS credits
- Duration
- 1 semester
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
CT (computer tomografi) og MR (magnetisk resonans) er avansert teknologi som gir økte muligheter for god diagnostikk. Hvilken modalitet som velges, og hvordan de ulike undersøkelser utføres, er først og fremst knyttet til å oppnå et godt diagnostisk bildemateriale. Samtidig bør det tas strålevernhensyn, særlig ved undersøkelser av barn og bruk av CT-apparatur. Dette er også undersøkelser som kan kreve særlige tiltak i forhold til ivaretakelse av pasienten.
Nyutdannede radiografer forventes å ha grunnleggende kunnskaper innen både CT og MR. Når det gjelder ferdigheter i å utføre undersøkelsene er forventningene høyest når det gjelder CT. Undersøkelser av barn foregår ved hjelp av ulike modaliteter, i og utenfor barneradiologiske enheter.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):
- 1A Anatomi og fysiologi 0,5
- 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
- 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 1,5
- 1D Grunnleggende strålefysikk 1,5
- 1E Strålebiologi og strålevern 2
- 2A Vitenskapsteori og forskningsmetode 0,5
- 2B Etikk 1,5
- 3A Pasientomsorg og sykepleie 1,5
- 3B Fysikk for bildediagnostikk og -behandling 1
- 3C Apparatlære 2
- 3D Informasjonsteknologi i helsetjenesten 1,5
- 3E Radiografi: bildeframstilling og bildebehandling og bildeanalyse 2
- 3F Metodiske prinsipper og teknikker 2,5
- 3G Kvalitetsutvikling 1
Target group
For å påbegynne emnet må eksamen i RAD1000, RAD1100, RAD1200, RAD1300 og RAD1410 samt praksis RADPRA1 være bestått
For å kunne fremstille seg til eksamen i RAD2000 må alle eksamener i 1. studieår, inkludert RADMED, være bestått.
Admission requirements
Admission
International exchange students, who are admitted to the study programmes at Oslo Metropolitan University (OsloMet) for the current term, will be given priority over other applicants. Other categories of international students who currently follow study programmes at OsloMet, may be admitted to the course provided that there will be available places. Trainees through the ‘Akademisk dugnad’ at OsloMet must be approved by the Section for Internationalisation and must meet the general admission requirements for Higher Education Entrance Qualification (GSK).
The flowing categories will not be able to apply for the course:
- Applicants with equivalent or higher language competence
- Other categories of applicants, who are not international students at OsloMet
- Students with ordinary admission to OsloMet
Ranking of qualified applicants
Qualified applicants will be ranked in the following order:
- Erasmus+ students and trainees.
- Exchange students from other exchange programmes.
- Trainees through the ‘Akademisk dugnad’ at OsloMet and have been recommended by the Section for Internationalisation.
- Master’s degree programme students.
Applicants in each category will be ranked according to drawing of lots principle.
Learning outcomes
Arbeidsformene i emnet består av forelesninger, prosjektarbeid, seminarer, ferdighetstreninger, workshop og selvstudier. Det er 7 ferdighetstreninger i CT, MR, bildediagnostikk og analyse og strålevern.
Teaching and learning methods
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Eksamen har to deler:
- Del 1) Skriftlig prosjektoppgave i gruppe på 2-3 studenter; omfang inntil 1800 ord. Arbeidet pågår i uke 43 til 46
- Del 2) Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Ny eksamen: Hvis prosjektoppgaven (del 1) er vurdert til F, må oppgaven omarbeides. Hvis skriftlig eksamen (del 2) er vurdert til F, må studenten fremstille seg til ny eksamen
Work requirements
Ingen hjelpemidler ved individuell skriftlig skoleeksamen.
Assessment
Gradert skala A-F.
Endelig karakter er basert på følgende vekting: Prosjektoppgaven teller 25 % og skriftlig eksamen 75 %. Hvis en av delene får karakteren F, blir samlet karakter F.
Other information
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern vurderer minimum 25 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.