EPN-V2

Crash Course in Norwegian Language and Culture Programme description

Programme name, Norwegian
Crash Course in Norwegian Language and Culture
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
5 ECTS credits
Duration
1 semester
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

CT (computer tomografi) og MR (magnetisk resonans) er avansert teknologi som gir økte muligheter for god diagnostikk. Hvilken modalitet som velges, og hvordan de ulike undersøkelser utføres, er først og fremst knyttet til å oppnå et godt diagnostisk bildemateriale. Samtidig bør det tas strålevernhensyn, særlig ved undersøkelser av barn og bruk av CT-apparatur. Dette er også undersøkelser som kan kreve særlige tiltak i forhold til ivaretakelse av pasienten.

Nyutdannede radiografer forventes å ha grunnleggende kunnskaper innen både CT og MR. Når det gjelder ferdigheter i å utføre undersøkelsene er forventningene høyest når det gjelder CT. Undersøkelser av barn foregår ved hjelp av ulike modaliteter, i og utenfor barneradiologiske enheter.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 1A Anatomi og fysiologi 0,5
  • 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
  • 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 1,5
  • 1D Grunnleggende strålefysikk 1,5
  • 1E Strålebiologi og strålevern 2
  • 2A Vitenskapsteori og forskningsmetode 0,5
  • 2B Etikk 1,5
  • 3A Pasientomsorg og sykepleie 1,5
  • 3B Fysikk for bildediagnostikk og -behandling 1
  • 3C Apparatlære 2
  • 3D Informasjonsteknologi i helsetjenesten 1,5
  • 3E Radiografi: bildeframstilling og bildebehandling og bildeanalyse 2
  • 3F Metodiske prinsipper og teknikker 2,5
  • 3G Kvalitetsutvikling 1

Target group

For å påbegynne emnet må eksamen i RAD1000, RAD1100, RAD1200, RAD1300 og RAD1410 samt praksis RADPRA1 være bestått

For å kunne fremstille seg til eksamen i RAD2000 må alle eksamener i 1. studieår, inkludert RADMED, være bestått.

Admission requirements

Admission

International exchange students, who are admitted to the study programmes at Oslo Metropolitan University (OsloMet) for the current term, will be given priority over other applicants. Other categories of international students who currently follow study programmes at OsloMet, may be admitted to the course provided that there will be available places. Trainees through the ‘Akademisk dugnad’ at OsloMet must be approved by the Section for Internationalisation and must meet the general admission requirements for Higher Education Entrance Qualification (GSK).

The flowing categories will not be able to apply for the course:

  • Applicants with equivalent or higher language competence
  • Other categories of applicants, who are not international students at OsloMet
  • Students with ordinary admission to OsloMet

Ranking of qualified applicants

Qualified applicants will be ranked in the following order:

  • Erasmus+ students and trainees.
  • Exchange students from other exchange programmes.
  • Trainees through the ‘Akademisk dugnad’ at OsloMet and have been recommended by the Section for Internationalisation.
  • Master’s degree programme students.

Applicants in each category will be ranked according to drawing of lots principle.

Learning outcomes

Arbeidsformene i emnet består av forelesninger, prosjektarbeid, seminarer, ferdighetstreninger, workshop og selvstudier. Det er 7 ferdighetstreninger i CT, MR, bildediagnostikk og analyse og strålevern.

Content and structure

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten:

  • ha minimum 80% deltagelse på seminarer og ferdighetstreninger
  • ha bestått en digital flervalgstest (inntil 60 min) med 70% riktig besvart

For å fremstille seg til eksamen må alle eksamener i 1. studieår være bestått og kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

Teaching and learning methods

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Eksamen har to deler:

  • Del 1) Skriftlig prosjektoppgave i gruppe på 2-3 studenter; omfang inntil 1800 ord. Arbeidet pågår i uke 43 til 46
  • Del 2) Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Ny eksamen: Hvis prosjektoppgaven (del 1) er vurdert til F, må oppgaven omarbeides. Hvis skriftlig eksamen (del 2) er vurdert til F, må studenten fremstille seg til ny eksamen

Work requirements

Ingen hjelpemidler ved individuell skriftlig skoleeksamen.

Assessment

Gradert skala A-F.

Endelig karakter er basert på følgende vekting: Prosjektoppgaven teller 25 % og skriftlig eksamen 75 %. Hvis en av delene får karakteren F, blir samlet karakter F.

Other information

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern vurderer minimum 25 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.