EPN-V2

French 1 Programme description

Programme name, Norwegian
Fransk 1
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

The PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education at OsloMet – Oslo Metropolitan University (OsloMet) is a researcher education programme that focuses on disciplines such as childhood and adolescence, culture, early childhood education and schools, and teacher education and professional qualifications in a national and international perspective. The goal is to improve the teacher education programmes’ action competence and research-based knowledge base. The programme forms the basis for constructive and critical research assessments of education and education policy in fields of relevance to teacher education. In the programme, this takes place through analyses of childhood and adolescence, teaching, knowledge development and learning in various communicative, cultural and institutional contexts. The programme contributes to research that considers education, childhood and adolescence, and development from a more comprehensive perspective, from early childhood to higher education, in formal and informal learning arenas, both nationally and internationally.

Educational sciences of relevance to teacher education are characterised by single-discipline and multidisciplinary approaches and a diversity of theories and methods. It is a rapidly growing field that have led to academic differentiation and specialisation, as well as collaboration across disciplinary boundaries and scientific fields.

The programme facilitates research efforts in specific fields where the university has a special social remit and has developed special expertise. This applies in particular to the university’s remit to offer research-based early childhood, primary and lower secondary and vocational teacher education in a multicultural city context. The programme is also relevant to research relating to various vocational teacher education programmes aimed at upper secondary education and to research with a more general connection to the field of teacher education. The programme is based on, among other things, the requirement for more research-based teaching in higher education and the need to increase the level of insight into the preconditions for and effects of changes in the education system.

The PhD programme is somewhat different from similar educational science programmes in that it prioritises research whose relevance to teacher education in the field in question can be documented. The programme also offers a comprehensive compulsory course in theories of knowledge in teacher education research. The programme’s particular focus on teaching, learning and societal contexts for the various education pathways means that it is also clearly practice and profession-oriented.

Target group

Studiet skal gi innsikt og erfaring i hvordan digitale verktøy og teknologi kan anvendes i fag- og yrkesopplæringen for å realisere målet om likeverdig opplæring for alle elever. Den raske teknologiske utviklingen i samfunnet medfører endringer i arbeidslivet, som bør gjenspeiles i skole og yrkesfaglig opplæring. Ny teknologi fordrer endrede pedagogiske og didaktiske rammer, og påvirker undervisning og læringsprosesser. Elevaktive undervisnings- og læringsformer er sentralt i den nye læreplanen Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Digital teknologi er et sentralt verktøy for nye tilnærminger, og lærere skal bruke digitale verktøy, læremidler og ressurser i arbeidet med å videreutvikle og forbedre elevenes læring. Lærere ved de ulike yrkesfaglige utdanningsprogram møter en variert elevgruppe med behov for tilrettelegginger både innenfor det ordinære tilbudet og som del av den spesialpedagogiske tilretteleggingen. God digital kompetanse hos elever på utdanningsprogrammene kan styrke andre grunnleggende ferdigheter og øke måloppnåelse i fag, som ledd i frafallsforebyggende arbeid og øke sannsynligheten for læreplass.

Økende digital praksis i opplæringen forutsetter digitale ferdigheter hos den enkelte lærer, og i skolen som organisasjon. Læreres digitale kompetanse og evne til digitalt læringsdesign kan gjøre yrkesfagene mer praktiske og stimulere elevenes engasjement og utforskertrang, slik det kommer frem i LK20. God pedagogisk bruk av digitale verktøy og teknologi krever profesjonsfaglig digital kompetanse hos både lærere og elever. Lærere som lykkes med sin pedagogiske IKT-bruk kjennetegnes ved at de har en høy digital kompetanse, har gode klasseledelsesevner, de mestrer digital underveisvurdering og evner å tilpasse undervisningen til et stadig mer digitalisert samfunn og skole.

Studentenes digitale praksis og utprøving av digital teknologi med elever på egen eller annen egnet arbeidsplass, står sentralt i hele studiet. Det er stor variasjon i yrkesfagene og det vil være nødvendig å tilpasse de digitale virkemidlene til fagenes egenart.

Admission requirements

The admission requirements are the Higher Education Entrance Qualification or an assessment of prior learning and work experience, cf. the Regulations for admission to higher education. In connection with admission to the Bachelor’s Programme in Physiotherapy, applicants must submit a transcript of police records.

The use of clothing that covers the face is incompatible with taking the programme’s theoretical and practical training courses. During the practical training, the students must comply with the clothing regulations in force at all times at the relevant practical training establishment.

Requirements for admission based on prior learning and work experience

  • The applicant must be over 25 years of age
  • The applicant can not have general study competence
  • The applicant must document a minimum of five year full-time professional experience within the teaching, health or social sector or equivalent, where the applicant has worked with patients, students or clients.

Course requirements

  • Norwegian 393 hours
  • English 140 hours

Learning outcomes

On completion of the EPS the student has the following learning outcomes defined as knowledge, skills, and general competence.

Knowledge

The student knows:

  • Business and academic behaviour in different cultures and disciplines.
  • Relevant processes and methods for innovation and development work.
  • Relevant forms of communication for working in an international context.

Skills

The student can:

  • Organize, contribute and take responsibility in learning processes.
  • Apply skills and knowledge from their primary discipline in a multidisciplinary project.
  • Communicate in English in business and academic settings.
  • Reflect on their knowledge, development and contribution.

General Competence

The student can:

  • Cooperate in an international and multidisciplinary group.
  • Plan, manage and execute a practical, interdisciplinary project.
  • Document individual and project work.
  • Reflect on and document learning and self-development.

Content and structure

Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:KunnskapStudenten har kunnskap om

  • teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning
  • kommunikasjon og samspill
  • barnehagen som læringsarena for profesjonsutdanningen
  • hvordan veiledning kan bidra til studentenes læring og refleksjon i praksisopplæringen.
  • praksislærerrollen og de særlige krav og oppgaver som ligger til funksjonen som praksislærer deriblant god innsikt i utdanningens planverk, forskrifter for praksis, skikkethet m.m.

FerdigheterStudenten har ferdigheter i

  • å planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere og diskutere veiledning, kommunikasjonsprosesser og læringsprosesser
  • å støtte og utfordre i veiledning for å skape refleksjon hos studenten
  • kritisk og etisk refleksjon knyttet til ulike sider ved profesjonsutøvelse

Generell kompetanseStudenten

  • kan anvende og vurdere ulike veiledningsteorier og -metoder i lærings- og utviklingsprosesser
  • har generell kompetanse i å viser evne til å forstå kulturens og kontekstens betydning for veiledning
  • kan reflektere kritisk over veiledningens bidrag til profesjonell utvikling i barnehage
  • kan vurdere og bruke relevante forskningsresultater som grunnlag for kvalifisert veiledning
  • har et reflektert forhold til egen veilederrolle, blant annet innenfor rammen av egen organisasjon og relasjonen til universitetet
Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

Teaching and learning methods

The forms of assessment used shall promote learning and document that the students¿ competence is adequate in relation to the applicable learning outcome.

A grading scale from A to E is used, where A denotes the highest grade, E denotes the lowest, and F denotes a fail. Grades are assigned according to the Assessment Criteria for Bachelor's Theses in Engineering set by the Norwegian Association for Higher Education Institutions.

Provisions governing examinations are laid down in the Act relating to Universities and University Colleges and the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet - Oslo Metropolitan University. Please refer to OsloMet's website: www.oslomet.no

Internationalisation

Studiet er et deltidsstudium over to semestre. Studiet er samlings- og nettbasert og organiseres som fire samlinger over to dager i løpet av et studieår. Fagdager for praksislærere, hvor det tas opp aktuelle tema og forskning knyttet til praksislærerfunksjonen, vil inngå som en del av enkelte samlinger. Studentene på dette studiet må beregne arbeid knyttet til disse temaene og undervisning i etterkant av en slik fagdag.

Å bli en kompetent veileder forutsetter læring gjennom praktiske erfaringer med veiledning, refleksjon over eget og andres arbeid og diskusjon med andre. Det vil bli lagt vekt på studentaktive læringsformer, gruppedrøftinger, erfaringsdeling og øvelser i tillegg til forelesninger.

Studentene blir organisert i grupper som skal arbeide med ulike læringsaktiviteter på samlingene og imellomperiodene, samt ulike arbeidskrav. Deltakerne må gjennom litteraturstudier, gruppedrøftinger ogforelesninger sette seg inn i aktuell teori og gjennom egne veiledningserfaringer tilegne seg relevantkunnskap.

Studiet benytter digital læringsplattform, og studentene forventes å skaffe seg kunnskap om og benytte seg av de digitale mulighetene som finnes på læringsplatformen.

Studenten gjennomfører veiledningssamtaler på eget arbeidssted som grunnlag for arbeidskrav,fortrinnsvis med student(er) eller med kollegaer, studiet avsluttes med en semesteroppgave hvor student formulerer en problemstilling og deltar på en gruppeveiledning for å arbeide med den formuleringen.

Work requirements

Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver som skal dokumenteres. I vurderingen blir det lagt vekt på studentens evne til å drøfte sammenhengen mellom teori og praksis, samt evne til refleksjon over egen rolle. Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter etter kriterier utviklet gjennom studiet. Notatene skal leveres på universitetets digitale læringsplattform.

ArbeidskravArbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er).Det forventes at studentene gjør seg kjent med til enhver tid gjeldende regler og retningslinjer forarbeidskrav og eksamen ved OsloMet. For nærmere informasjon om arbeidskrav, se emneplan for PVUB6000.

Krav om tilstedeværelseDet er krav om minimum 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Gjennom studiet skal studentene utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder ogkommunikasjonsprosesser. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse iundervisningen. Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Fravær ut over 20 prosent kan i enkelte tilfeller kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

The compulsory and elective courses comprise required coursework. The required coursework is assessed as approved/not approved. The required coursework must be submitted/completed by the stipulated deadline(s). Absence for valid reasons documented by e.g. a medical certificate does not exempt students from meeting the coursework requirements. Students who fail to submit required coursework by the deadline due to illness or for other documented valid reasons can be given an extended deadline. A new deadline for meeting the coursework requirements must be agreed with the lecturer in question in each individual case.

Students who submit the required coursework by the deadline, but whose work is assessed as ‘not approved’, will be given one opportunity to resubmit the work. In such cases, the student must agree with the lecturer on resubmission of the coursework in question. Students who do not submit required coursework by the deadline without a documented valid reason will not be granted another attempt.

The coursework requirements are described in more detail in the individual course descriptions.

Other information

Programplan godkjent av Utdanningsutvalget ved LUI 19.12.2022