EPN-V2

Master's Programme in Midwifery Programme description

Programme name, Norwegian
Masterstudium i jordmorfag
Valid from
2019 SPRING
ECTS credits
120 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Mastergradsstudiet i jordmorfag (engelsk: Master's Programme in Midwifery) er en mastergrad på 120 studiepoeng i henhold til § 3 i forskrift om krav til mastergrad, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 1. desember 2005. Bestått studium kvalifiserer for graden master i jordmorfag (engelsk: Master of Midwifery).

    Studiet bygger på rammeplan med forskrift for jordmorutdanning av 1. desember 2005. Studiet tilfredsstiller Europaparlamentets rådsdirektiv 2005/36/EF som beskriver den utøvende jordmorvirksomhet og kvantitative kliniske krav til jordmorutdanning. Til sammen oppfylles krav beskrevet i nasjonale retningslinjer og internasjonale konvensjoner med hensyn til både jordmorutdanning og mastergradsutdanning.

    Studiets emner, inklusive mastergradsoppgaven, gjennomføres på heltid over to år og gir grunnlag for å søke autorisasjon som jordmor.

    Jordmorfag

    Profesjonstittelen jordmor bygger på den internasjonale definisjonen av jordmor som ble vedtatt i 1992 av Verdens helseorganisasjon (WHO), Den internasjonale gynekolog- og obstetrikersammenslutning (FIGO) og Det internasjonale jordmorforbund (ICM). Her heter det:

    «En jordmor er en person som har fullført og bestått landets offentlige jordmorutdanning og har ervervet seg de foreskrevne kvalifikasjoner for å bli godkjent og/eller autorisert til å utøve jordmorvirksomhet. Hun må være i stand til å yte den nødvendige overvåkning, omsorg og rådgivning til kvinnen i løpet av svangerskapet, fødselen og barseltiden, til å lede fødsler på eget ansvar og til å ha omsorg for det nyfødte barnet og spedbarnet. Denne omsorgen omfatter forebyggende tiltak, observasjon av patologiske tilstander hos mor og barn, tilkalling av nødvendig legehjelp eller i mangel av denne kunne påta seg å gi førstehjelp.

    Hun har en viktig oppgave i helserådgivning og undervisning, ikke bare for kvinnen, men også for familien og samfunnet. Arbeidet bør omfatte undervisning av gravide og vordende foreldre med forberedelse til fødselen og framtidig foreldrerolle, og kan utvides til visse grener av gynekologi, familieplanlegging og spedbarnspleie. Hun kan praktisere i sykehus, fødestuer, helsesentre, ved hjemmefødsler og i andre former for jordmorvirksomhet».

    Jordmorfaglig kompetanse omfatter kandidatens forutsetninger for å utøve forsvarlig jordmoromsorg og inkluderer fagkunnskap, ferdigheter, erfaring, holdninger, moral og personlige egenskaper. Kunnskapsområdets kjerne har sine røtter i den enkelte jordmors kunnskap fra sin kliniske praksis og den kollegiale yrkeskunnskap som utvikles gjennom erfarne jordmødres yrkesutøvelse innen fødselsomsorgen. Jordmorfagets lange tradisjoner er klinisk forankret og erfaringskunnskap er overlevert gjennom generasjoner. Som et virkemiddel for å videreutvikle og bevare profesjonens særegenheter, vil mastergradsstudiet i jordmorfag ha som mål å utdanne jordmødre med god klinisk og vitenskapelig kompetanse som utfordrer og utvikler kunnskap og forståelse om kvinners seksuelle og reproduktive helse og rettigheter i ulike livsfaser.

    Jordmorens kjerneområder er knyttet til reproduktiv og perinatal helse; områder som er knyttet til livets begynnelse og menneskets reproduksjon. Innenfor disse områdene studeres og utvikles kunnskap om normale og avvikende prosesser knyttet til familiedannelse (i.e. svangerskap, barsel- og nyfødtperiode) og fødsel. Gjennom mastergradsstudiet vil kvinnehelse - seksuell og reproduktiv helse og rettigheter studeres i et helsefremmende og forebyggende perspektiv og knyttes til jordmorens profesjonsutøvelse for og med kvinnen, barnet og familien.

    Kunnskapsbasert jordmorvirksomhet

    Mastergradsstudiet i jordmorfag gir kompetanse i kunnskapsbasert jordmorvirksomhet. Med kunnskapsbasert menes en jordmorvirksomhet som bygger på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukermedvirkning. Dette er i tråd med samfunnets krav om kunnskapsbasert praksis.

    I mastergradsstudiet utvikles studentens profesjonsfaglige og akademiske kompetanse. Dette skjer gradvis gjennom utdanningen ved at det stilles økende krav til refleksjonsnivå og utvikling fra en deskriptiv til en analytisk holdning og vurdering. Studenten utvikler sin forståelse og tilegner seg kompetanse til kritisk å kunne vurdere teoretisk kunnskap, praktiske erfaringer, samt egne holdninger og handlinger. Studiet fremmer på den måten studentens modning, selvstendighet og refleksjon.

    Yrkesmuligheter og videre utdanning

    Mastergradsstudiet gir grunnlag for arbeid med å fremme kvinners, familiers og nyfødte barns helse gjennom en kunnskaps- og forskningsbasert jordmortjeneste. Mastergrad i jordmorfag gir kompetanse til jordmortjeneste, undervisning, ledelse og utviklingsarbeid. Kompetansen kan benyttes i klientrettet arbeid, i beslutningsprosesser, i policyutforming og i fagutvikling, formidling og forskning. Jordmor med mastergrad skal bidra til å utvikle faget og høyne kvaliteten på jordmortjenesten. Dette vil kunne være vesentlig for kvinners, familiers og nyfødte barns helse nasjonalt og internasjonalt.

    Avlagt mastergrad kvalifiserer for søknad om opptak til relevante ph.d.-studier. Mastergradsstudiet fører fram til autorisasjon som jordmor, inkludert autorisasjon til å foreskrive prevensjonsmidler til friske kvinner. Utdanningen tilfredsstiller Europaparlamentets rådsdirektiv 2005/36/EF. Dette gir en jordmor automatisk anerkjennelse av sin utdanning og rett til yrkesutøvelse i EU-land.

  • Target group

    Målgruppen for studiet er sykepleiere som ønsker autorisasjon som jordmor og mastergrad i jordmorfag.

  • Admission requirements

    Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet. For opptak kreves bachelor i sykepleie eller tilsvarende, karakterkrav C eller 2,7 som regnes ut etter et vektet snitt av grunnutdanningen, autorisasjon som sykepleier i Norge og minst ett års relevant yrkespraksis som sykepleier.

    Det gis tilleggspoeng for relevant utdanning utover minstekravet. Med relevant utdanning menes høyere utdanning innen helse- og sosialfag, pedagogiske fag og psykologi.

    Det gis tilleggspoeng for relevant yrkespraksis utover minstekravet. Med relevant yrkespraksis menes all klinisk yrkespraksis som sykepleier.

    Det gis i tillegg ytterligere inntil to tilleggspoeng for sykepleierpraksis ved barne-, nyfødt-, gynekologisk-, akutt- og intensivavdeling. Det gis ett poeng pr. år for slik spesielt relevant yrkespraksis.

    Søkere som takker ja til tilbud om studieplass må fremlegge politiattest.

    Bruk av ansiktsdekkende bekledning er ikke forenlig med gjennomføring av studiet. Ved gjennomføring av kliniske studier må studenten forholde seg til de enhver tid gjeldende retningslinjer for bekledning som gjelder ved det enkelte praksissted. 

    Godskriving/innpassing av tidligere gjennomført utdanning

    Kandidater med avlagt jordmorutdanning som videreutdanning etter rammeplan og forskrift av 2005 som ønsker mastergrad i jordmorfag må søke opptak til mastergradsstudiet på ordinær måte. De vil deretter kunne få fritak for alle emnene i mastergradsprogrammet med unntak av emnet MAJO4200 Vitenskapsteori og forskningsmetode i jordmorfag, 10 stp og MAJO5900 Mastergradsoppgave, 30 stp. Det kan søkes dispensasjon fra krav om avlagt videreutdanning i jordmorfag etter rammeplan og forskrift av 2005 dersom kandidaten i tillegg har annen relevant utdanning. Dette vil bli vurdert i hvert enkelt tilfelle. Studieforløpet for studenter med innpasset videreutdanning i jordmorfag vil ha oppstart om høsten og gjennomføres samlingsbasert. Studiested vil fortrinnsvis være i Pilestredet.

  • Learning outcomes

    Gjennom studiet skal studenten vise klar faglig framgang, ta ansvar og i økende grad vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelse av jordmorfaget. Etter fullført mastergradsstudium skal kandidaten være i stand til å utføre faglig forsvarlig jordmorvirksomhet, selvstendig kunne fortsette egen kompetanseutvikling og bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser. Kandidaten har etter fullført studium følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • har inngående forståelse for de ontologiske, epistemologiske og etiske utgangspunkt som danner grunnlag for jordmorens kunnskapsområde og virksomhet
    • har avansert kunnskap om medisinske, naturvitenskapelige, samfunnsvitenskapelige, humanistiske og jordmorfaglige tema relatert til seksuell og reproduktiv helse
    • har avansert kunnskap om hvordan fødsel og familiedannelse kan forstås og bevares som normale biologiske prosesser
    • kan analysere jordmorfaglige problemstillinger med ulike vitenskaps- og kunnskapsteoretiske perspektiv
    • har inngående kunnskap om relevante forskningsmetoder for jordmorfag
    • kan analysere jordmorfaglige problemstillinger i et flerkulturelt og globalt perspektiv
    • har analytisk kompetanse til å utføre kunnskapsbasert praksis og ser behovet for egen kontinuerlig utvikling og læring
    • kan drøfte helsepolitiske utfordringer innen fødselsomsorg og reproduktiv helse

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • arbeide selvstendig og kunnskapsbasert innen jordmors fag- og funksjonsområde i tråd med juridiske krav og yrkesetiske normer
    • lede eget fag på ulike nivåer, spesielt innen forebyggende og helsefremmende arbeid for ungdom, kvinner, familier og nyfødte barn
    • arbeide selvstendig med rådgivning, undervisning og veiledning om foreldreskapets utvikling, reproduktiv helse, seksualitet og familieplanlegging
    • gjennomføre avgrensede jordmorfaglige forskning- og utviklingsprosjekt i tråd med metodiske og forskningsetiske normer
    • arbeide metodisk for pasientsikkerhet og kvalitet i jordmorfaget

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i gjennomføring av avanserte jordmorfaglige arbeidsoppgaver i samspill og samarbeid med kvinnen, det nyfødte barnet og familien, samt å videreutvikle dette på nye områder
    • kan utøve faglig forsvarlig jordmorvirksomhet i sykehus og i hjemmet i samarbeid med de øvrige aktører i kommune- og spesialisthelsetjenesten
    • mestrer komplekse jordmorfaglige utfordringer og kan opptre profesjonelt i intime og uforutsette situasjoner
    • kan analysere etiske dilemmaer innen jordmors fagområder
    • kan forholde seg reflektert og kritisk til egen og aktuelle samarbeidspartneres kunnskapsutvikling og forskning
    • kan initiere og medvirke i forsknings- og utviklingsarbeid, bidra til nytenkning og delta i innovasjonsprosesser
    • kan kommunisere og formidle jordmorfaglige spørsmål, analyser, forskningsresultater og konklusjoner både med spesialister og til allmennheten
    • kan analysere relevante jordmorfaglige yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

    Operasjonalisering av det totale læringsutbytte er konkretisert under hvert emne.

  • Content and structure

    Studiets fagområder

    I henhold til rammeplan for jordmorutdanning skal studiets hovedemner være følgende:

    • Jordmorfag, inkludert veiledet praksis (70 studiepoeng (stp.)).
    • Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap med relevans for jordmorfaget (10 stp.).
    • Samfunnsvitenskapelig og humanistisk kunnskap med relevans for jordmorfaget (10 stp.).
    • Forskning, fagutvikling og grunnlagstenkning, inkludert fordypningsoppgave (30 stp.).

    Studiet er organisert som et heltidsstudium over to år med veksling mellom teoretiske og kliniske studier. Direkte brukerrettede kliniske studier utgjør 60 studiepoeng. Studiet inneholder 9 emner fra de ulike hovedemner fastsatt i rammeplan med forskrift. De 120 studiepoengene er fordelt for å tilfredsstille både rammeplan for jordmorutdanning og forskrift om masterutdanning. Fordeling av faglig innhold er således justert slik at rammeplanens fordypningsoppgave er erstattet med mastergradsoppgave og er beregnet til 30 stp.. Forskning, fagutvikling og grunnlagstenkning inkluderes i de øvrige emnene vist under.

     

    Studieforløp for studenter med innpasset utdanning i jordmorfag

    1. - 3. (4.) semester

    • MAJO4200 10 stp. Vitenskapsteori og forskningsmetode i jordmorfag
    • MAJO5900 30 stp. Mastergradsoppgave

     

    Progresjon

    Progresjonskrav for 1. studieår

    1. For opptak til MAJOPRA1 Grunnleggende jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid del 1 må arbeidskrav i emne MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1 og MAJO4100 Kvinnehelse - seksuell og reproduktiv helse og rettigheter være godkjent.
    2. For å avlegge eksamen i MAJOPRA2 Grunnleggende jordmorfag knyttet til svangerskap, ungdoms- og kvinnehelse må eksamen i MAJO4100 Kvinnehelse - seksuell og reproduktiv helse og rettigheter være bestått.
    3. For opptak til MAJO4300 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 2 må emne MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1 være bestått.

    Progresjonskrav 2. studieår

    • For opptak til MAJOPRA3 Jordmorfag knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid må MAJOPRA1 Grunnleggende jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid del 1 og MAJOPRA2 Grunnleggende jordmorfag knyttet til svangerskap, ungdoms- og kvinnehelse være bestått.
    • For opptak til MAJO5900 Masteroppgave må MAJO4200 Vitenskapsteori og forskningsmetode i jordmorfag, del A og del B, være bestått. Masteroppgaven kan først leveres til sensurering når alle emner er bestått med unntak av MAJOPRA4 Helhetlig, avansert jordmorfag.
    • For opptak for MAJOPRA4 Helhetlig, avansert jordmorfag må alle emner være bestått med unntak av MAJO5900 Mastergradsoppgave.

    Kvantifiseringskravene skal være oppfylt ved utgangen av MAJOPRA4. Rekkefølgen på oppnåelsen av kvantifiseringskravene kan variere med det enkelte praksissted. Det er studentens ansvar å fylle kravene og studenten må sørge for å oppnå relevant praksis i senere praksisemner om ikke kravene er oppfylt.

    Optional course Spans multiple semesters
  • Teaching and learning methods

    Forskningsbasert kunnskap, kliniske eksempler og etisk refleksjon vil være gjennomgående for å fremme og utvikle klinisk forståelse og kompetanse. Gjennom hele utdanningen vektlegges arbeids- og undervisningsformer som fremmer integrering av teoretisk og praktisk kunnskap. Gruppearbeid, seminar, skriftlige oppgaver, forelesninger, ferdighetstrening og kunnskapsbasert klinisk praksis er arbeids- og undervisningsformer som anvendes i studiet. En del områder vil ikke bli timebelagt eller gitt forelesning i, og det forventes at studenten tilegner seg denne kunnskapen ved selvstudium.

    Gjennom de ulike undervisningsformer skal studenten stimuleres til å utvikle kritisk tenkning, personlige ferdigheter, faglig skjønn og å oppnå et godt grunnlag for å kunne utøve kunnskapsbasert praksis. Det legges vekt på å integrere vitenskapelige arbeidsmetoder og teorier slik at studenten blir i stand til å anvende slike prinsipper i egne arbeidsoppgaver og klinisk praksis, samt å vurdere forskningsresultater.

    Informasjons- og kommunikasjonsteknologi er integrert i utdanningen.

    Teoretiske studier

    Teoretiske studier:

    • MAJO4000 Jordmorfag, fødsel og familiedannelse 1
    • MAJO4100 Kvinnehelse ¿ seksuell og reproduktiv helse og rettigheter
    • MAJO4200 Vitenskapsteori og forskningsmetode i jordmorfag
    • MAJO4300 Jordmorfag, fødsel og familiedannelse 2
    • MAJO5900 Mastergradsoppgave

     

    Arbeid i studiegrupper

    Gruppearbeid benyttes som arbeidsform innenfor de fleste emnene. Arbeid med problemstillinger og oppgaver i fellesskap med andre studenter skal understøtte læringen av fagstoff og gi trening i samarbeid og samspill, som er nødvendig kompetanse i yrkesutøvelsen.

    Forelesninger

    Forelesninger blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi en oversikt og trekke fram hovedelementer og synliggjøre sammenhenger mellom ulike tema, og samtidig formidle relevante problemstillinger.

    Seminar

    Hensikten er å bearbeide fagstoff og tilrettelegge for faglig diskusjon mellom studenter og lærere. Muntlig formidling vektlegges. Studenten skal få mulighet til å oppøve ferdigheter i faglig formidling, og oppfordres til å gi uttrykk for egne meninger og reflektere over egne handlinger og holdninger.

    Skriftlige oppgaver og mastergradsoppgaven

    Gjennom skriftlige oppgaver (herunder oppgaveskriving, innlegg på blogg, diskusjonsforum eller andre nettsteder) og mastergradsoppgaven skal studenten utarbeide problemstillinger for oppgaver som de arbeider med over tid, enten individuelt eller i samarbeid med andre. Studenten skal lære teori og opparbeide ferdigheter i kildebruk, analyse, diskusjon samt skriftlig og muntlig formidling. Hovedhensikten er å utvikle evnen til kritisk refleksjon, til å se fagelementer i sammenheng og utvikle dypere forståelse for et emne.

    Selvstudier

    Studentens egenaktivitet utenom organisert undervisning er en vesentlig del av studieinnsatsen gjennom hele studiet. Egenaktivitet er oftest individuelt arbeid, men omfatter også samarbeid med medstudenter enten på nett og/eller som fysiske møter.

    Arbeidsformer er for eksempel for- og etterarbeid til undervisningen, lesing av pensum og eventuell annen litteratur, bruk av ulike former for e-læringsressurser,trening av praktiske ferdigheter og trening på muntlig og powerpoint fremlegg av gruppearbeid eller arbeidskrav i praksis.

  • Practical training

    Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har utvidet kunnskap om

    • realkompetanse i et samfunnsperspektiv
    • realkompetansevurdering og kulturelle kontekster
    • lover og regler knyttet til realkompetanse
    • føringer og retningslinjer for realkompetansevurdering
    • fasene i et realkompetansearbeid nasjonalt og internasjonalt

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • veilede søkere til å dokumentere kompetanse
    • bygge relasjoner basert på tillit og aksept
    • velge hensiktsmessige metoder for kartlegging og vurdering av realkompetanse
    • utøve skjønn basert på egen fagkompetanse
    • vurdere helhetlig kompetanse
    • samarbeide med andre involverte i realkompetansearbeidet

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • bidra til nytenking og innovasjon i realkompetansearbeidet
    • veilede flerfaglige grupper i utvikling av realkompetansevurdering
    • reflektere kritisk over egen rolle og kompetanse i realkompetansearbeidet
    • anerkjenne kompetanse på tvers av kulturer
    • forklare sammenhengen mellom realkompetansevurdering og arbeidslivets kompetansekrav
  • Internationalisation

    Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium og kan organiseres over to semestre eller ett semester ut fra oppdragsgivers ønsker. På samlingene vil det være forelesninger med introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppeoppgaver, erfaringsdeling og litteraturstudier. Det forutsetter at deltakerne er aktive på samlingene og bidrar med erfaringer og refleksjoner i det læringsfellesskapet studiegruppen utgjør. Mellom samlingene arbeider deltakerne individuelt og gruppevis med oppgaver i tilknytning til de ulike fasene og rollene i realkompetansearbeidet. Litteraturstudier og bruk av nettressurser inngår også.

    Det legges vekt på at innholdet og arbeidsformene skal være praksisnære og relevante for arbeid med realkompetanse. Studieopplegget inkludert arbeidskravene skal bidra til forståelse for rolle og ansvar, egenvurdering og refleksjon rundt egen praksis samt profesjonalisering av arbeidet med alle faser i realkompetansevurdering.

  • Work requirements

    Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er).

    Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    Arbeidskrav 1

    Individuell oppgave: Studenten utarbeider og faglig forankrer egne utviklingsmål knyttet til realkompetansefeltet i eget arbeidsområde. Hensikt er å knytte realkompetansevurdering til eget ansvarsområde på feltet samt å legge til rette for utviklingsarbeid i egen virksomhet. Omfang 1200 ord +/- 10 %.

    Arbeidskrav 2

    Gruppeoppgave (2-3 studenter) to deler:

    Del 1: Metodisk utprøving i egen virksomhet av ulike faser av realkompetansearbeidet med utgangspunkt i egne utviklingsmål. Utprøving dokumenteres i en videopresentasjon hvor personvern er ivaretatt ved at studentene kun filmer/tar bilder av seg selv. Omfang på videopresentasjonen skal være på maksimalt 15 minutter. Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med å prøve ut og dokumentere metoder i realkompetansevurdering, samt å få økt innsikt gjennom refleksjon med andre.

    Del 2: Medstudentrespons på del 1 ved at grupper gir andre grupper respons. Omfang maksimalt 500 ord. Hensikten er å dele erfaringer på tvers av fagområder, samt å få bedre innsikt i andres arbeidsområder og metodebruk.

    For å få arbeidskravet godkjent må del 1 og del 2 være vurdert til godkjent.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er basert på erfaringsdeling, felles forståelse for roller og oppgaver samt utvikling av praksis. Aktiv deltakelse på samlinger er en forutsetning for undervisningen. For å avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse på samlingene. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke oppfyller kravet til deltakelse, avtaler alternativ(e) aktivitet(er) i hvert enkelt tilfelle med læreren.

  • Assessment

    Avsluttende vurdering er en individuell hjemmeeksamen med varighet tre uker, der studenten skriver en selvvalgt oppgave knyttet til roller og ansvar for realkompetanse. Omfang 2500-3000 ord. Problemstillingen skal godkjennes av faglærer.

    Ny/utsatt eksamen

    Utsatt eksamen gjennomføres på samme måten som ordinær eksamen.

    Til første nye hjemmeeksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven som ble levert til ordinær eksamen. Ved senere forsøk leveres ny oppgave.