EPN-V2

MAJO4100 Sexual and Reproductive Health and Rights Course description

Course name in Norwegian
Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Elective modules, Master's Programme in Midwifery
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
SPRING 2020
Schedule
Course history

Introduction

The course focuses on women's sexual and reproductive health and rights from puberty to postmenopause. The sexual and reproductive health of adolescents and young adults is emphasised as part of health-promotion efforts to improve quality of life and public health. The course covers women's health and some reproductive disorders.

Counselling, communication and health education are emphasised as a basis for health-promotion and preventive work in a sexual and reproductive health perspective. Throughout the course, the various topics will be problematised and discussed from different national, global, historical and cultural perspectives with the focus being on values and human rights. Meetings with youths/women often occur in intimate and unpredictable situations. It is important that the students are aware of their own and others' perceptions of women's bodies, gender and sexual rights.

The course is taught over a three-week period.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • kritisk vurdere og videreutvikle kunnskap og forståelse for svangerskap- fødsel- og barseltid og familiedannelse som psykososiale prosesser, og betydningen av kulturelt mangfold og sosioøkonomisk ulikhet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • observere og vurdere fosterets tilstand og helse, og kan iverksette relevante tiltak
  • utføre selvstendig, kunnskapsbasert jordmorvirksomhet i samsvar med etiske retningslinjer og lovverk for jordmødre
  • analysere, iverksette tiltak i samarbeid med kvinnen og partner, og dokumentere kliniske situasjoner i normale og kompliserte fødsel- og barselforløp
  • observere friske og syke nyfødte barns grunnleggende behov og utvikling og iverksette relevante tiltak
  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og problematisk utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
  • bidra til nytenkning i omsorgen for kvinnen og familien i fødsels- og barselperiode
  • formidle kunnskap om faglige problemstillinger til brukere og fagfeltet

Teaching and learning methods

The work and teaching methods vary between lectures and studying relevant specialist and research literature individually and in study groups.

Course requirements

The following required coursework must be completed and approved before a student can take the exam:

Written group assignment. The purpose of the assignment is for the student to analyse connections and challenges relating to global and national sexual and reproductive rights and health issues. Students must select a topic within the above-mentioned area and formulate a related research question. This task can be solved as a written assignment or as a digital poster. The student must use recent relevant research. The assignment must not exceed 1,500 words.

Assessment

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i øvingslaboratoriet: Formålet er at studenten skal tilegne seg dybdekunnskap innen jordmorferdigheter som grunnlag for kliniske studier. Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.

2. Plan for praksis: Studenten utarbeider plan for praksis basert på læringsutbyttene i emnet og tilgjengelige læringssituasjoner. Plan for praksis danner grunnlag for forventningssamtalen som gjennomføres i praksisperiodens første uker. Plan for praksis anvendes i den løpende veiledningen av studenten. Hensikten med plan for praksis er å klargjøre og beskrive forventet kompetanse, i tillegg til å gi studenten mulighet til å planlegge egen læreprosess. Plan for praksis leveres klinisk veileder og i opprettet mappe på Canvas senest 2 virkedager før den aktuelle samtalen.

3. Faglig oppgave på inntil 1500 ord. Hensikten er at studenten skal analysere egne opplevelser og erfaringer fra kliniske studier og diskutere disse i lys av vitenskapelig litteratur.

4. Faglig oppgave på inntil 2500 ord, med påfølgende muntlig presentasjon for praksisstedet, der formålet er at studenten skal utvikle evnen til å drøfte hvordan kjerneverdier i jordmorfag blir fokusert i en fødeavdeling. Studenten skal be om minst en veiledning av universitetets veileder. Oppgaven kan skrives i gruppe på inntil 3 studenter.

5. Dokumentasjon av gjennomførte kliniske læresituasjoner: Dokumentasjon av 15-20 prenatale undersøkelser. Tilsyn med og pleie av minst 15 fødende kvinner i åpningstiden, minst 15 kvinner med risikosvangerskap, minst 40 kvinner som nettopp har født og deres friske nyfødte barn, ta imot minst 15-20 barn, samt ha gjennomført minst 3 samtaler etter fødsel. Formålet er at studenten skal nå et delmål slik at hun/han ved studiets slutt tilfredsstiller kvantitative krav som grunnlag for å søke autorisasjon som jordmor. Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i kliniske studier slik at de beskrevne kvantifiseringskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA4

Veiledning

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor fra det kliniske felt (klinisk veileder). Klinisk veileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Klinisk veileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i midtvurdering. Ved behov deltar universitetets veileder i forventningssamtale. Forventningssamtalen kan foregå individuelt eller i gruppe. Universitetets veileder tar initiativ til inntil to veiledninger av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted.

Permitted exam materials and equipment

No aids are permitted.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

Alle hjelpemidler tillatt