EPN-V2

Leadership for Digitalisation Programme description

Programme name, Norwegian
Ledelse og digitalisering
Valid from
2021 FALL
ECTS credits
15 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Bestått andre studieår eller tilsvarende. I tillegg må SYBASPRA5A på høsten må være bestått.

  • Target group

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap:

    Studenten

    • har bred kunnskap om skader og patologiske tilstander og behandlingsformer til de vanligste sykdommene innen medisin
    • har bred kunnskap om sykdommers påvirkning på de grunnleggende behov
    • har kunnskap om avsluttende behandling og dødsprosessen
    • har bred kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering
    • har bred kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og styrke pasientens egne ressurser i sykdomsforløpet
    • har bred kunnskap om sykepleiediagnoser og dokumentasjonssystemer
    • har kunnskap om yrkesetikk, verdighet og integritet
    • har kunnskap om sammenhengen mellom kultur, kropp og sykdom
    • har bred kunnskap om pårørendes betydning for pasientens helse og livskvalitet
    • har kunnskap om helselovgivningen: fordeling av myndighet, internkontroll, skader/uhell, rett til øyeblikkelig vurdering og behandling
    • har bred kunnskap om kunnskapsbasert praksis
    • har kunnskap om organisasjon og ledelse i helsetjenesten
    • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid

    Ferdigheter:

    Studenten

    • kan kommunisere og samhandle med pasienter og deres pårørende underveis i sykdomsforløpet
    • kan utføre systematiske observasjoner og identifisere og vurdere pasientens sykepleiediagnoser
    • kan planlegge, prioritere og utføre sykepleieintervensjoner og evaluere disse
    • kan gjennomføre praktiske prosedyrer etter gjeldende retningslinjer
    • kan anvende dokumentasjonssystemet og dokumentere i forhold til faglige og juridiske krav
    • kan vurdere laboratorieresultater
    • kan forberede pasienten til undersøkelse eller behandling
    • kan anvende relevante resultater fra forskning knyttet til målgruppen, og kan treffe begrunnede handlingsvalg
    • kan håndtere legemidler i tråd med gjeldende helselovgivning
    • kan beherske aktuell medisinsk teknologi
    • kan anvende ulike kartleggingsverktøy i pasientbehandlingen
    • kan identifisere ulike etiske problemstillinger og dilemmaer, gjøre etiske overveielser, ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
    • kan organisere, lede og koordinere sykepleie til en gruppe pasienter
    • kan samarbeide med andre yrkesgrupper

    Generell kompetanse:

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre sykepleiefaglige arbeidsoppgaver i helsetjenesten
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer knyttet til etiske utfordringer (verdighet og integritet)
    • har innsikt i avanserte medisinske prosedyrer og bruk av avansert medisinskteknisk utstyr
    • kan utveksle synspunkter for å fremme fagutvikling i praksis
  • Admission requirements

    Alle praksisstudier innehar forskjellige obligatorisk aktiviteter og oppgaver i gjennomføringen. Se kapittel om praksisstudier.

    I tillegg må følgende være godkjent før sluttvurdering i emnet kan gjøres:

    • Praktiske prosedyrer på simulering- og ferdighetsenhet
    • Kommunikasjonskurs
    • Student-BEST

  • Learning outcomes

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

    For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

    • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
    • 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
    • Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.

    Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.

  • Content and structure

    Bestått/ikke bestått.

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    1. semester

    2. semester

  • Teaching and learning methods

    En representant fra praksisstedet og en representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

  • Work requirements

    SYBASPRA6B, SYBAPRA6A og B er 100% overlappende.

  • Assessment

    Se emneplanen.

  • Other information

    Emneplan for digitalisering og ledelse

    Leadership of Digitalization

    Modulbasert videreutdanning for skoleledere – oppdragsstudium

    15 studiepoeng

    To semester deltid. Samlingsbasert

    Programkode: LEDGOEmnekode: LEDG6000

    Godkjent av utdanningsutvalget 11.03.2021

    Gjeldende fra høstsemesteret 2021

    Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

    Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning