Programplaner og emneplaner - Student
LEDG6000 Leadership for Digitalisation (E) Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse og digitalisering (BM)
- Study programme
-
Leadership for Digitalisation
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Forkurset er et frivillig innføringskurs for studenter som ikke har tilstrekkelige kunnskaper i matematikk fra videregående skole eller som trenger oppfrisking i faget. Målet er å forberede studentene til det obligatoriske kurset i matematikk. Kurset gir ingen studiepoeng og har ikke eksamen.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskaper i elementær algebra og funksjonslære.
Ferdigheter
Studenten kan
- regneregler for reelle tall, brøkregning, faktorisering
- regne med røtter og potenser
- løse enkle likninger, likningssystemer, irrasjonale likninger og ulikheter
- litt mengdelære, tallverdi
- koordinatsystem, rette linjer, sirkler
- enkel analyse av polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner og asymptoter
- derivere polynomfunksjoner
Content
Emnet er organisert som en deltidsutdanning over to semester:
- Åtte dager undervisning fordelt på fire samlinger à to dager:
- samling 1: Planverk (1. semester)
- samling 2: Organisering (1. semester)
- samling 3: Digital kompetanse (2. semester)
- samling 4: Utstyr og ressurser (2. semester)
- To litteratur-webinarer (fordelt på to semester)
- To arbeidskrav (fordelt på to semester)
- Veiledning
- Eksamenssamling (muntlig/digital): Avslutter studiet i 2. semester
Fem kompetanseområder
Emnet er bygget opp av fem kompetanseområder. Kompetanseområdene omfatter arbeidet med digital modenhet i skolen gjennom følgende temaer:
- Ledelse for digitalisering i skolen
- Planverk
- Organisering
- Digital kompetanse
- Utstyr og ressurser
Tema 1: Ledelse for digitalisering i skolen
Ledelse for digitalisering i skolen vil utgjøre et integrert element i de øvrige fire kompetanseområdene (tema 2-5 nedenfor). Temaet vil gi studentene kunnskap om hva som kjennetegner lærings- og innovasjonskulturer og forståelse for at kultur og læring og innovasjon ikke er en forutsetning for å sette i gang og drive digital omstilling, men noe som må utvikles og vedlikeholdes parallelt med og i selve omstillingsprosessene gjennom involvering og utvikling av kompetanse. Sentrale problemstillinger under temaet ledelse for digitalisering i skolen og dermed i hele videreutdanningsemnet vil være:
- Hvordan balansere krav til digital modenhet og behov for digitale omstillingsprosesser i skolen?
- Hvordan ta eierskap til digitale omstillingsprosesser og fremstå som rollemodell i det å skape aktiv lærings- og innovasjonskultur?
- Hvordan håndtere dilemmaer, motsetninger og interessekonflikter i omstillingsprosesser generelt og digitale omstillingsprosesser spesielt?
Tema 2: Planverk
Dette temaet vil omhandle sentrale utfordringer relatert til utvikling og bruk av et helhetlig planverk for digitalisering i skolen som skoleledere må ha innsikt i og kunne håndtere, herunder hvordan skolens IKT-strategi kan knyttes til skoleeiers mål og rammer for digitalisering og hvordan planlegge og dokumentere forbedringer og måloppnåelse over tid. Temaet gir kunnskap om styringsdokumenter og planer på overordnet nivå med utgangspunkt i begrepet digital modenhet anvendt på skolen. Dette omfatter følgende problemstillinger:
- Hvordan bidra til utvikling av et helhetlig planverk for digitalisering?
- Hvordan lede analyseprosesser for kartlegging av digitaliseringsbehov i egen skole?
- Hvordan skape oppslutning om endringsbehov og dokumentere og formidle resultater av forbedringer?
Tema 3: Organisering
Temaet vil omfatte lederutfordringer knyttet til tilrettelegging for gode digitale systemer, infrastruktur og prosesser for pedagogiske og administrative oppgaver i skolen. Temaet tar videre for seg hvordan alle ansatte kan involveres og bidra i arbeidet med digital utvikling av skolen og hvordan dette arbeidet kan organiseres. Dette omfatter ferdigheter i dialog med lærerne og andre ansatte om hvordan skolens organisering bør og kan være, inkludert organisering for en virtuell hverdag som kan understøtte påbud om hjemmekontor og ledelse og undervisning via digitale flater.
- Hvilke organisatoriske betingelser virker fremmende og hemmende for skolens utviklingsarbeid?
- Hvordan styrke ansattes eierskap, medvirkning og samarbeid i prosesser for digitalisering?
- Hvordan balansere digitale systemer som gir forbedret infrastruktur, samhandling og fleksibilitet mot behov for risikovurdering og styring?
Tema 4: Digital kompetanse
Temaet omfatter kunnskap om lederutfordringer knyttet til å kunne legge til rette for kontinuerlig utvikling av digital kompetanse for alle skolens ansatte. I arbeidet med dette temaet legges det vekt på å styrke studentenes kompetanse i å utvikle lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse og å lede skolens profesjonelle fellesskap i arbeid med digitalisering. Termen «profesjonelle fellesskap» omhandler bygging av en kollektivt forpliktende kultur sentrert om elevenes læring, ferdigheter i samarbeid om undervisning, et tillitsbasert klima og ledelse som fremmer effektive læringsarenaer.
- Hvordan skape og vedlikeholde læringsarenaer med læringssentrerte møter og profesjonelle diskusjoner?
- Hvordan utvikle pedagogiske analysekapasitet og rutiner for observasjon av praksis i kollegiet?
- Hvordan best utnytte ildsjeler og endringsagenter i kompetanseheving av skolens ansatte og hvordan legge til rette for formell og uformell kompetanseheving.
Tema 5: Utstyr og ressurser
Temaet omfatter kunnskaper om lederutfordringer relatert til skolens bruk av og behov for digitalt utstyr, herunder hvordan kartlegge behov for utstyr på skolen og samarbeid med kommunen om anskaffelse og å sikre tilstrekkelig tilgang til digitale ressurser av god kvalitet. Oppgraderinger og anskaffelser må understøtte skolens mål og planer og må videre være knyttet til temaet organisering og utviklingen av de ansattes kompetanse. Dette omfattes av følgende problemstillinger:
- Hvordan skape integrasjon mellom læringsplattformer, digitale læremidler og skoleadministrative systemer som er fleksible og som kan tilpasses fremtidige behov?
- Hvordan bidra til samarbeid med skoleeier og brukere om sammenhenger mellom digitale læringsprosesser, - ressurser og utstyr?
- Hvordan sikre kompetanse i forhandlinger og beslutningstaking om anskaffelse av digitalt utstyr og infrastruktur?
Teaching and learning methods
Ca. 20 timer forelesninger i starten av høstsemesteret. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter.
Course requirements
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
Assessment
Ingen vurdering.
Grading scale
Ikke aktuelt.
Examiners
Ikke aktuelt.
Admission requirements
Kunnskaper i algebra og funksjonslære tilsvarende generell studiekompetanse