Programplaner og emneplaner - Student
One-Year Programme in Arts Management Programme description
- Programme name, Norwegian
- Årsstudium i kulturledelse
- Valid from
- 2023 FALL
- ECTS credits
- 60 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Programplanen gjelder for studieåret 2023-2024.
Har du kunstfaglig utdanning eller bakgrunn fra kreative fagområder og ønsker å utvikle dine karrieremuligheter innen kunst- og kulturfeltet? Det finnes i dag et stort utdanningstilbud innen kreative fagområder. En utfordring er å omsette dette i en yrkeskarriere der du overlever økonomisk og samtidig oppnår dine faglige og kreative mål i henhold til dine ambisjoner - enten du ønsker å starte egen virksomhet eller ønsker å jobbe i eksisterende institusjoner og organisasjoner som prosjektleder, produsent eller leder på ulike nivåer.
Studiet i kulturledelse er et årsstudium som henvender seg til personer som har bakgrunn fra kunstfaglige og kreative fagområder, og som ønsker å utvikle sin kompetanse innen kulturledelse. Kulturledelse består av mange ulike fagområder, og studiet består av fag og emner som er grunnleggende for den som vil organisere og lede egen virksomhet, eller ønsker å jobbe i organisasjoner og institusjoner innen kunst- og kulturfeltet.
Target group
Studiets målgruppe er personer med minimum bachelorgrad (180 studiepoeng) eller tilsvarende realkompetanse fra kunst- og kulturfeltet eller kreative fagområder. Det forutsettes at søkere har kunstfaglig kompetanse/erfaring fra før og ønsker å komplettere sin kompetanse for å kunne jobbe innen kunst- og kulturfeltet og kreative næringer - som eksempelvis prosjektleder, produsent eller leder på ulike nivåer - eller for å kunne starte og drive sin egen virksomhet.
Admission requirements
Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende grad innen kunst- og kulturfaglige og kreative fagområder. Eksempler på slike utdanninger er:
- utøvende/skapende utdanninger innen eksempelvis billedkunst, produktdesign, musikk, dans, drama, teater, film, litteratur, arkitektur og reklame
- teoretiske studier innen eksempelvis teatervitenskap, musikkvitenskap, kunsthistorie, litteraturvitenskap, filmvitenskap, medievitenskap, journalistikk, bibliotek- og informasjonsvitenskap og kulturfag
- pedagogiske fagutdanninger innen kreative fag som eksempelvis musikk, dans, drama, estetiske fag, formgivning, kunst- og håndverk
Rangeringsregler
Søkere rangeres etter regler fastsatt i Forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet. Det gis tilleggspoeng for relevant utdanning utover opptakskravet. Relevant utdanning er utdanninger som nevnt i punktene 1), 2) og 3) ovenfor.
Søkere blir rangert på grunnlag av den totale poengsummen.
Realkompetanse
Søkere uten bachelorgrad kan bli tatt opp på bakgrunn av dokumentert realkompetanse. For å oppfylle kravene til realkompetanse må man ha minimum fem års dokumentert jobberfaring fra kunst- og kulturfeltet eller kreative yrker (man må kunne dokumentere at dette har vært hovedbeskjeftigelsen). Det er en forutsetning at søkeren har generell studiekompetanse.
Learning outcomes
En kandidat som har bestått årsstudiet i kulturledelse, skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om sentrale trekk ved kunst- og kulturfeltet i Norge, og kunnskap om utfordringer innen organisering og ledelse på dette feltet.
- har omfattende kunnskap om teorier innen kulturledelse fra ulike fagfelt som organisasjon og ledelse, økonomi, medier og kommunikasjon, entreprenørskap, markedsføring, digitalisering og prosjekt- og teamarbeid.
- har god oversikt og kan reflektere over viktige dilemmaer en må håndtere for å kunne starte opp og livnære seg som kunstner/kulturarbeider og/eller påta seg lederoppgaver i små og store organisasjoner innen kunst- og kulturfeltet.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende teori for å beskrive og analysere aktører og organisasjoner innen kunst- og kulturfeltet.
- kan anvende faglig kunnskap og relevante metoder og verktøy for å kunne starte opp egen virksomhet, kommunisere gjennom ulike medier og fungere som leder innen kunst- og kulturfeltet og kreative yrker.
- kan reflektere over egen adferd og vurdere hva som er effektive arbeids- og ledelsesprosesser når man jobber i prosjekter.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende sine analytiske og problemløsende evner innen kulturledelse.
- kan reflektere selvstendig og kritisk over egen og andres lederadferd.
- har god kompetanse innen samarbeid og forhandlinger, kommunikasjon og kreativ problemløsing
Content and structure
Studiet har et omfang på 60 studiepoeng, og består av seks emner som hver har et omfang på 10 studiepoeng.
Det er anbefalt at man tar emnet Organisering og ledelse av kunst og kultur i første semester da emnet gir et godt faglig grunnlag for de andre emnene på studiet.
Alternativt studieløp
Studiet gjennomføres normalt på heltid, men det er mulig å søke om alternativt studieløp, dvs. deltidsstudium over to år, etter opptak. Søknaden må leveres innen gitt frist og begrunnes. Studenter med alternativt studieløp må ta minimum ett emne per semester for å beholde sin studierett, og følgende studieprogresjon anbefales:
- Organisering og ledelse av kunst og kultur (1. semester, høst)
- Økonomistyring i kulturorganisasjoner (1. semester, høst)
- Kulturøkonomi og digitalisering (2. semester, vår)
- Prosjektledelse (3 semester, høst)
- Kunstmarkedsføring (4. semester, vår)
- Estetikk og ledelse (4. semester, vår)
1st year of study
1. semester
Teaching and learning methods
Se emneplanen.
Internationalisation
Det er ikke mulighet for studier i utlandet da dette er et årsstudium.
Work requirements
Arbeidskrav er krav som er direkte knyttet opp mot eksamensretten, det vil si at man ikke får adgang til eksamen dersom ikke arbeidskravet er godkjent. Arbeidskrav vil være angitt i den enkelte emneplan under punktet Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter. Arbeidskrav må leveres/gjennomføres innen fastsatte frister. Overskridelse av fristen medfører at en ikke får avlegge eksamen i emnet. Arbeidskravets omfang, frister og regler for innlevering opplyses om av faglærer ved undervisningsstart.
Assessment
Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 24 og 25. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid tilknyttet barnehagefeltet under hele studiet.;Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.
Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):
- grunnskolelærer for trinn 1–7 eller tidligere allmennlærerutdanning
- faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket
- Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.
For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.