EPN-V2

KULT6500 Aesthetics and Leadership Course description

Course name in Norwegian
Estetikk og ledelse
Study programme
One-Year Programme in Arts Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Studentene vil i dette emnet få en gjennomgang av sentrale ledelsesteorier, som anvendes på kunst- og kulturfeltet med et kritisk blikk. Emnet kombinerer begreper fra ledelsesfaget med den utøvende virkelighet som studentene befinner seg i. Ulike teorier presenteres dels som måte å forstå situasjoner på, og dels som rammeverk og verktøy til bruk i utøvelse av ledelse. Forelesningene vil også omhandle forutsetninger for lederrollen, dens begrunnelse, ansvar og rammer. Elementer fra strategifaget inkluderes som en del av det å utøve ledelse. Estetikk kobles til ledelse, både som forståelsesmåte og som konkret utfordring i ledelse av kunstneriske prosesser, herunder temaer som makt, karisma og etikk. I tillegg til faglærer vil det i undervisningen også bli trukket inn gjester med ledererfaring fra kunst- og kulturfeltet.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om begreper, teorier og modeller i sentrale teorier og forstår anvendelse av disse innen rammen av kunst og kultur.
  • har god kunnskap om ulike måter å begrunne lederautoritet på, og hvordan ulike former for autoritet forekommer i praksis.
  • har innsikt i ulike måter estetikk kan prege organisasjon og ledelse på, både som forståelsesmåte/epistemologi og som virksomhetstype, herunder de særskilte utfordringene ledelse av kunstneriske prosesser innebærer.
  • har kunnskap om ulike team-paradigmer og hvordan kompetanse kan settes sammen og utvikles for ulike typer grupper og ensembler.
  • forstår hvordan nøkkelbegreper innen strategifaget kan anvendes i ledelse på kulturfeltet.

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forstå ledelsesfaglige situasjoner og problemstillinger gjennom anvendelse av teoretisk innsikt i ledelsesfaget.
  • kan anvende kritisk ulike typer ledelseslitteratur til å strukturere og gjennomføre faglige resonnementer.
  • kan bidra i planlegging og ledelse av strategisk utviklingsarbeid, basert på tydelig begrepsapparat og utvalgte verktøy for analyse og beslutningstaking.
  • kan formulere spørsmål og gjøre teori- og metodevalg for et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utredningsprosjekt om en konkret ledelsesproblemstilling, og kunne gjennomføre dette med veiledning.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere selvstendig og kritisk over egen og andres lederadferd i lys av ulike teorier og perspektiver.

Teaching and learning methods

Undervisningsformene er forelesninger, arbeid med konkrete case (reelle organisasjoner/ledere) i grupper og drøftinger i plenum. Studentpresentasjoner av både teori/forskning og case vil ha en sentral plass.

Course requirements

When embarking on research and exchange work, it is important to be able to formulate precise and operational goals, choose measurement methods and a design and method that are suitable for determining change, and clearly communicate findings.

An important instrument in the planning and documentation of individual measures is an individual plan, which is a statutory right for users with complex needs for services.

Assessment

Passed the course PSYK2100.

Permitted exam materials and equipment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge;

The student can

  • describe broad knowledge of the procedure for proper planning and documentation
  • explain how scientific journals evaluate and assess articles
  • explain the APA standard (Publication Manual of the American Psychological Association)

Skills

The student can ;

  • design and give grounds for research questions that can be scientifically studied
  • plan and conduct an experimental study
  • write a report based on the APA standard
  • write a summary of and assess a scientific article
  • develop and give grounds for goals in change work and clinical work
  • design an individual plan

General competence;

The student can

  • describe the difference between goals and measures/strategies
  • describe the procedure for conducting a scientific study from planning to publication
  • formulate overall goals (visions), general goals and specific goals

Grading scale

To prepare for the examination must the following obtain approved:

  • Minimum 80 % participation at compulsory teaching activities, group work and workshops
  • Individual presentations of the design for an experimental study to the group
  • Presentation of treatment goals with their justification to the class

Examiners

Individual written home examination;over four days, maximum 3,500 words.

Course contact person

Dag Jansson