EPN

Arts and Crafts Programme description

Programme name, Norwegian
Kunst og håndverk 1
Valid from
2018 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Studiet Digital kunst og håndverk 1 (30 studiepoeng) omhandler allsidig praktisk, skapende arbeid innenfor bilde, arkitektur, skulptur og design samt opplevelse og refleksjoner over kunst og håndverk gjennom ulike materialer, uttrykksformer og medier. Arbeid med digitale medier vektlegges som uttrykksform, redskap for kommunikasjon, formidling av kunnskap og læring i undervisningen. Arbeid med vurdering, grunnleggende ferdigheter og tilpasset opplæring står sentralt, samt arbeid med digital formidling, innovasjon, entreprenørskap, skoleutvikling og fagdidaktikk.

Target group

Lærere i grunnskolen som ønsker grunnleggende opplæring i kunst, arkitektur, visuell kommunikasjon og design samt arbeid med faget kunst og håndverk, eller lærere som ønsker videreutdanning eller oppfrisking innen faget slik det uttrykkes i LK06 (Læreplanverket for Kunnskapsløftet 06).

Admission requirements

Bestått lærerutdanning (grunnskole-, førskole- og faglærerutdanning).

Studiet kan tas som videreutdanning for grunn-, førskole- og faglærere. Utdanningen tar sikte på å kvalifisere for undervisning i grunnskolen og andre undervisningsoppgaver. Førskolelærere som tar studiet får kompetanse til å undervise til og med første klasse i grunnskolen.

Learning outcomes

En student med fullført og bestått Digital kunst og håndverk 1 har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om formidling av kunst, kultur, design og miljø
  • har kunnskap om bruk av kunst, arkitektur, visuell kommunikasjon og design i arbeid med grunnleggende ferdigheter, tilpasset og variert opplæring og tverrfaglig samarbeid
  • har kunnskap om formidling, tilrettelegging og vurdering av praktisk skapende arbeid
  • har kunnskap om aktuelle materialer og teknikker samt hvordan tilrettelegge for bruk av disse i undervisning.
  • har kunnskap om visualisering og skapende arbeid gjennom digitale medier samt ulike kunstfaglige uttrykksformer

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan formidle ulike problemstillinger og emner innen fagområdet kunst og håndverk og legge til rette for tilpasset opplæring og tverrfaglig samarbeid
  • kan anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og eget praktisk skapende arbeid
  • kan arbeide systematisk for å tilegne seg de motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette en ide til ferdig produkt i ulike materialer og ved hjelp av ulike verktøy
  • kan anvende teorier i form, farge og komposisjon til å vurdere eget og andres skapende arbeid og formidle dette til andre gjennom presentasjoner og undervisning
  • behersker praktisk skapende arbeid med digitale medier og verktøy innen kunst og håndverk

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i faglige og didaktiske problemstillinger i fagområdet kunst og håndverk
  • har kunnskap om formidling av kunst, kultur, design og miljø i undervisning og hvordan tilrettelegge for elevaktive metoder
  • kan planlegge og utvikle en idé fram til ferdig produkt alene eller i gruppe
  • kan legge til rette for praktisk arbeid og anvende varierte arbeidsmåter ved bruk av digitale medier, vurdering som redskap i læreprosesser knyttet til grunnleggende ferdigheter og kompetansemålene for faget

Content and structure

Studiet består av to emner

  • Emne 1 - DKHO6100 Formidling gjennom digitale medier, bilde og kunst
  • Emne 2 - DKHO6200 Skapende arbeid i arkitektur, skulptur og design

Hvert emne utgjør 15 studiepoeng, går over ett semester og er delvis nettbasert. Studiet baserer seg på Kunnskapsløftet og dekker hovedområdene i skolefaget Kunst og håndverk.

Studiet har et omfang på 15+15 studiepoeng, hvor hvert emne kan tas frittstående.

Studiet tilbys på nivå 1.-10. trinn, men den enkelte student kan ved behov differensiere arbeidet til å gjelde for 1.-7. eller 5.-10. trinn.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

Teaching and learning methods

Studiet Digital kunst og håndverk 1 tilbys som et nett- og samlingsbasert deltidsstudium over et år. Det gjennomføres 3 samlinger i semesteret. Hvert emne omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Dette omfatter timer til undervisning og veiledning med kurslærere på samlinger, arbeid individuelt og i grupper i mellomperioder.

Studiet har et fokus på arbeid med digitale medier. Arbeidet vil være et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praktisk erfaring, didaktisk refleksjon og faglige utprøvninger ved egen skole.

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studenten tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Faglærere og studenter har felles ansvar for å skape sammenheng og helhet i studiet. Studenten skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.

Work requirements

Innfrielse og godkjenning av arbeidskrav danner forutsetningen for å kunne framstille seg til eksamen. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav skal være innfridd innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legedokumentasjon fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Studenter som ikke får godkjent sitt arbeidskrav kan maksimum avlegge dette tre ganger. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Studentene skal jobbe med arbeidskrav i mellomperioden. Innholdet i arbeidskravene danner det faglige grunnlaget for å kunne gjennomføre eksamen, og for erfaringsutveksling og det videre arbeidet på samlingene. Det skal gis 1-2 arbeidskrav i hver mellomperiode. Formålet med hvert enkelt arbeidskrav er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Ett arbeidskrav vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass. Ett eller flere arbeidskrav skal føre til kunnskapsdeling i eget kollegium og utprøving av ny faglig og fagdidaktisk kunnskap i faget. I ett eller flere arbeidskrav skal det inngå pedagogisk bruk av IKT utover bruk av dette som læringsplattform. 

Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær i undervisningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse, får ikke anledning til å avlegge eksamen. Krav om tilstedeværelse gjelder alle samlingene. Innholdet på samlingene vil danne grunnlaget for å kunne utføre arbeidskravene. På samlingene får de innføring på verksted. Aktuelle emner og problemstillinger tas opp og diskuteres i plenum. I tillegg presenteres arbeidet med arbeidskrav fra forrige periode for å sikre erfaringsutveksling studentene i mellom. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette.

Alle arbeidskrav må være innfridd og resultat godkjent senest seks uker før eksamen.

Assessment

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Se høgskolens nettsider www.hioa.no

Det foretas en løpende uformell vurdering av studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse i samsvar med studiets læringsutbyttebeskrivelser. Den uformelle vurderingen mellom studenter og faglærere er en gjensidig prosess og et felles ansvar. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentens evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter.

Muntlige og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages. Eksamensformene i dette studiet kan påklages.

 

Ny/utsatt eksamen

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger ordinær eksamen eller som blir vurdert til "ikke bestått", kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen arrangeres tidlig i påfølgende semester. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen er behandlet i forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Oppmelding til ny/utsatt eksamen må gjøres skriftlig.

Nærmere informasjon om tidspunkt for ny/utsatt eksamen finnes på nettstedet "Eksamen - studiested Pilestredet" på www.hioa.no.