EPN

DKHO6200 Three-dimensional form Course description

Course name in Norwegian
Tredimensjonal form
Study programme
Kunst og håndverk 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet omhandler ulike problemstillinger knyttet til arkitektur, skulptur og design som undervisningsområde i skolen. Det skal belyse hvordan man kan bruke sine omgivelser for å utvikle en tredimensjonal forståelse og styrke bevissthet om det fysiske nærmiljøet, bygningskulturens inne- og uterom, materialer og konstruksjoner. Emnet omfatter hvordan man kan bruke design i arbeid med innovasjon og entreprenørskap. Det fokuseres på designprosessen, fra å registrere et behov, idéutvikling og formgiving med tilpassing til ulike brukergrupper. Praktisk skapende arbeid med gjenstander, teknologi og håndverkstradisjoner vektlegges. Arbeid med vurdering, grunnleggende ferdigheter og tilpasset opplæring står sentralt, samt digital formidling og fagdidaktikk.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hovedretninger innen arkitektur, skulptur, design og miljø
  • har kunnskap om visualisering og formidling av ulike prosjekter gjennom arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
  • har kunnskap om bruk av arkitektur, skulptur, design og miljø i arbeid med grunnleggende ferdigheter, tilpasset og variert opplæring og tverrfaglig samarbeid
  • har kunnskap om materialer, konstruksjoner, teknologi og etnografiske bygg
  • har kunnskap om hvordan legge til rette for arbeid med innovasjon og entreprenørskap

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle ulike problemstillinger og emner innen arkitektur, skulptur, design og miljø og legge til rette for tilpasset opplæring og tverrfaglig samarbeid
  • kan visualisering og formidling av ulike prosjekter gjennom arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
  • kan beherske verktøy for arbeid med ulike materialer og håndverksteknikker og legge til rette for praktisk arbeid og bruke varierte arbeidsmåter i faget basert på vurdering som redskap i læreprosesser og basert arbeid med grunnleggende ferdigheter og kompetansemålene for faget
  • kan arbeide systematisk for å tilegne seg de motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette en ide til ferdig produkt i ulike materialer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for praktisk arbeid og bruke varierte arbeidsmåter i faget basert på vurdering som redskap i læreprosesser, arbeid med grunnleggende ferdigheter og kompetansemålene for faget
  • har innsikt i og kjenner til ulike hovedretninger og perspektiver innen arkitektur, skulptur, design og miljø, og kan planlegge og gjennomføre prosjekter i egen undervisning med bruk av skolens nærmiljø
  • kjenner til ulike problemstillinger knyttet til miljø og brukerperspektiv
  • kan utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling, samt tverrfaglig samarbeid
  • kan dokumentere og formidle ulike uttrykk, retninger og tradisjoner innen fagområdet kunst og håndverk
  • har kjennskap til digitale medier som redskap for kommunikasjon og læring i undervisningen
  • kan planlegge og gjennomføre praktisk arbeid med IKT i skapende virksomhet og visuell  dokumentasjon

Content

  • Arkitektur, skulptur, design og miljø.
  • Skapende arbeid med arkitektur, skulptur og design.
  • Digital formidling av arkitektur, skulptur, design og miljø.
  • Innovasjon og entreprenørskap.

Teaching and learning methods

Nett- og samlingsbasert. Det gjennomføres 3 samlinger i semesteret.

Course requirements

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

Arbeidskrav

  • Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Arbeidskravet leveres i form av digital dokumentasjon gjennom visuelle uttrykk og tekst på blogg samt et skriftlig dokument (ca. 1000 ord). Det gis til sammen tre arbeidskrav.
  • Formålet med hvert enkelt arbeidskrav er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Ett arbeidskrav vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving, erfaringsinnhenting og kunnskapsdeling ved egen arbeidsplass. I ett eller flere arbeidskrav skal det inngå pedagogisk bruk av IKT utover bruk av dette som læringsplattform. 

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

  • Faglige innføringer og demonstrasjoner.
  • Felles faglige drøftinger og vurderinger underveis og tilslutt i forhold til studieoppgaver.
  • Gruppe- og prosjektarbeid.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.

Assessment

Eksamen i emnet er todelt:

Individuell digital dokumentasjon

En digital dokumentasjon som studenten har utviklet i løpet av studiet. 

Den individuelle dokumentasjonen teller 60 prosent av sluttkarakteren. Eksamenen kan påklages.

Individuelt refleksjonsnotat

Et refleksjonsnotat (fem til syv sider) som leveres digitalt. Notatet skal omhandle tverrfaglige perspektiver, faglige vurderinger og fagdidaktiske refleksjoner fra studiet. 

Refleksjonsnotat teller 40 prosent av sluttkarakteren. Eksamenen kan påklages. 

Begge deleksamener må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få sluttkarakter. De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskrift.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Karakterskala fra A til F.

Examiners

Intern og ekstern sensor. Ekstern sensor benyttes jevnlig.