EPN-V2

Diversity Management in Early Childhood Education Programme description

Programme name, Norwegian
Mangfoldsledelse i barnehagen
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
15 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Se emneplanene.

  • Target group

    Arbeidskrav er alle former for arbeider/aktiviteter som settes som vilkår for å framstille seg til eksamen. Disse er beskrevet i hver enkelt emneplan.

    En type arbeidskrav er:

    • Innleveringer og presentasjoner

    Hensikten med disse arbeidskravene er å fremme studentens progresjon og faglige utvikling i studiet, stimulere studenten til å oppsøke og tilegne seg ny kunnskap og legge til rette for samhandling og kommunikasjon om faglige spørsmål.

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

    Studenten får skriftlig og/eller muntlig tilbakemelding fra lærer og/eller medstudent på arbeidskravene ut fra fastlagte kriterier relevant for det aktuelle arbeidskravet.

    Tilbakemelding forutsetter at oppgaven er levert til fastsatt tid. Arbeidskrav som ikke blir godkjent, må forbedres før ny innlevering.

    En annen type arbeidskrav er:

    • Deltakelse i obligatoriske læringsaktiviteter som spesifisert i emnets undervisningsplan

    I mange emner på studiet er det krav om 80 prosent deltagelse i alle organiserte læringsaktiviteter. Dette er begrunnet utdanningens arbeids- og undervisningsformer og pedagogiske tilnærming (se over). Læringsaktivitetene omfatter ferdighetstrening og/eller samarbeidslæring, ofte i språkgrupper som krever at flere i samme språk er til stede samtidig. Bachelorstudium i tolking i offentlig sektor har ikke utplassering i praksis, dermed utvikles praktiske ferdigheter gjennom øvelser i samarbeid mellom studenter og/eller veiledere og kan ikke tilegnes ved selvstudium.

    I emner der det er krav om 80 prosent deltagelse for å få avlegge eksamen, vil fravær utover 20 prosent medføre at studenten ikke kan avlegge eksamen. Studenter som kan dokumentere fravær med legeerklæring vil måtte utføre alternative oppgaver der dette er faglig forsvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har annen type fravær eller om legedokumentert fravær overstiger 40 prosent.

    Obligatoriske individuelle oppgaver skal sikre en jevn faglig progresjon gjennom semesteret.

  • Admission requirements

    Nærmere informasjon om eksamensformer og sensorordninger, se emneplanene.

    Karakterskala

    Ved gradert karakter gis det bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

    Vurderingskriterier

    A: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Klar, konsis fremstilling. Ingen betydelige faglige feil. Stor kreativitet og refleksjon.

    B: Meget god prestasjon som ligger over gjennomsnittet. Viser evne til selvstendighet. En del kreativitet og refleksjon. Meget god fremstilling. Ingen store faglige feil. Viser gjennomgående meget god forståelse

    C: Gjennomsnittlig prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Fremstillingen kan ha svakheter, men ikke store. Viser god forståelse og refleksjon.

    D: Prestasjon under gjennomsnittet. Har vist en del kunnskaper. Viser faglige svakheter ved fremstillingen og resultatene. Viser noe forståelse og refleksjon.

    E: Prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene. Viser noe kunnskap både matematisk og didaktisk. Viser liten selvstendig bruk av kunnskap og liten evne til forståelse og refleksjon.

    F (Ikke bestått): Prestasjon som ikke tilfredsstiller minimumskravene.

  • Learning outcomes

    Programplan for matematikk 2 for trinn 5–10 – oppdrag

    Mathematics for Grades 5–10, Course 2

    30 studiepoeng

    Samlings- og nettbasert videreutdanning

    Studieprogramkode KFKMU2

    Emnekoder:KFKMU26100KFKMU26200

    Godkjent av fakultetets studieutvalg 7. mai 2012

    Siste revisjon godkjent 04.12.2015

    Redaksjonell endring 01.12.2020

    Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

    Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning

    Programplanen gjelder fra høst 2021

  • Content and structure

    Programplanen ble godkjent av studieutvalget 5. mars 2015Studieprogrammet ble etablert av høgskolestyret 15. desember 2015Redaksjonelle endringer foretatt 11. mai 2016, 20. januar 2017 og 6. juli 2017Revisjon godkjent på fullmakt av leder for utdanningsutvalget ved fakultetet 19. desember 2019 og 27. mai 2021Revisjon godkjent av utdanningsutvalget LUI 21. mars 2022. Gjeldende fra vårsemesteret 2023Revisjon godkjent av utdanningsutvalget ved fakultetet 13. november 2023. Gjeldende fra høstsemesteret 2024

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

  • Teaching and learning methods

    Se emneplanen for studieprogrammet.

  • Work requirements

    Se emneplanen for studieprogrammet.

  • Assessment

    Se emneplanen for studieprogrammet.

  • Other information

    Programplan for Mangfoldsledelse i barnehagen

    15 studiepoeng

    Diversity Management in Early Childhood Education

    Studieprogramkode: BMAL

    Emnekode: BMAL6000

    Godkjent av dekan 09.12.2022

    Gjeldende fra høstsemesteret 2023

    Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

    Institutt for barnehagelærerutdanning