Programplaner og emneplaner - Student
BMAL6000 Diversity Management in Early Childhood Education Course description
- Course name in Norwegian
- Mangfoldsledelse i barnehagen
- Study programme
-
Diversity Management in Early Childhood EducationDiversity Management in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Econometrics is a methods course that deals with the use of economic theory and statistical techniques to analyze economic data. The course prepares students for data analyst positions in economics, business, finance, and government. The course is compulsory for students who major in Economics or Finance. The course will cover the following topics:
- Regressions with Panel Data
- Instrumental Variables
- RegressionExperiments and Quasi-experiments
- Regression Analysis of Time Series Data
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om barnehageprofesjonen i et mangfoldig samfunn
- har inngående kunnskap om teorier om ledelse av mangfold i ansattgruppen, foresattegruppen og barnegruppen i barnehagen
- har omfattende kunnskap om å lede utvikling av mangfoldskompetanse i barnehagen
- har bred kunnskap om faglige problemstillinger i barnehagehverdagen knyttet til maktrelasjoner og ulike forskjells- og mangfoldskategorier
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere, og kritisk reflektere, over teorier og metoder knyttet til ledelse i en mangfoldig barnehage
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere et faglig utviklingsarbeid i barnehagen
- kan analysere og vurdere relevante styringsdokumenter på barnehagefeltet og lede faglige refleksjoner i barnehagepersonalet
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og analysere profesjonsetiske problemstillinger knyttet til ledelse av mangfold i ansattgruppen, foresattegruppen og barnegruppen i barnehagen
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i mangfoldsledelse til nytenking og for å utvikle nye prosjekter i barnehagen i et samfunn og nærmiljø i endring
- kan reflektere kritisk over egne og andres verdier og normer/oppfatninger og barnehagens faglige virksomhet i møte med barn, foresatte og ansatte
- kan formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten
Content
Mangfoldsledelse i barnehagen er et deltidsstudium bestående av ett emne med et omfang på 15 studiepoeng. Emnet går over to semestre med avsluttende vurdering i emnets andre semester.
Gjennom studiet vil følgende tema belyses:
1. Samfunnsnivå
- Barnehageprofesjonen
- Å være leder i et samfunn i endring
- Makt, mangfold og interseksjonalitet
- Nærmiljø
2. Ledelse av foresattesamarbeid
- Maktposisjon og leders rolle
- Kultursensitivitet, kommunikasjon og relasjon
- Uenighetsfellesskap
- Foresattes medvirkning
3. Personalledelse og samarbeid
- Teamledelse
- Tverrfaglig samarbeid
- Prosessledelse, refleksjon, «undringskultur»
- Medarbeideren som ressurs
- Å stå i ubehaget - bruke ubehaget som ressurs
4. Ledelse av pedagogisk arbeid
- Lyttende pedagogikk
- Normkritisk pedagogikk
- Inkluderende pedagogikk
- Norskhet og rasisme
- Danning, demokrati og medborgerskap
Teaching and learning methods
The course will be taught through lectures and in-class exercises. The course will also make use of software for data analysis.
Course requirements
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
- Coursework 1: Coursework 1 consists of 4 problem sets the students may submit individually or in groups of up to four students:
- Problem set 1 (due in January)
- Problem set 2 (due in February)
- Problem set 3 (due in March)
- Problem set 4 (due in April)
All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit a new or an improved version by the given deadline.
Assessment
The exam in the course is a written supervised exam of 4 hours.
Permitted exam materials and equipment
The following aids are permitted:
- Calculator (see regulations for the use of calculators in the programme description)
- One dictionary (either first language-English/English-first language or English/English)
Grading scale
The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.
At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.
Examiners
ØAMET4000 or equivalent
Admission requirements
Målgruppe
Studiet retter seg mot pedagogiske ledere og styrere i barnehage som vil styrke sin mangfoldskompetanse.
Opptakskrav
Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid som leder i barnehage under hele studiet. Ansettelsesforholdet må dokumenteres ved søknad om opptak.
Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):
- Grunnskolelærer for trinn 1-7 eller tidligere allmennlærerutdanning
- Faglærer (treårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- Spesialpedagog
- Barnevernspedagog
- Kateket
- Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.
For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.
Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).
Fra søkere med utenlandsk barnehagelærerutdanning eller lærerutdanning kreves godkjenning av NOKUT (fra og med 2020) eller Utdanningsdirektoratet/Udir (til og med 2019). For mer informasjon, se NOKUTS nettsider (nokut.no).