Programplaner og emneplaner - Student
YLTI2100 Learning strategies, professional qualification and professional foundation and comprehensive vocational subjects Docume Course description
- Course name in Norwegian
- Læringsstrategier, yrkeskvalifisering og yrkesforankring og helhetlig yrkesfaglig breddedokumentasjon
- Study programme
-
Bachelor's Programme Vocational Teacher Education, Technical and Industrial ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Technical and Industrial ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Technical and Industrial Production
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Alle hjelpemidler er tillatt på den skriftlige oppgaven.
Required preliminary courses
Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.
Learning outcomes
Det benyttes intern og ekstern sensor både til essay og muntlig eksamen. Begge deler må være bestått for at studenten skal få bestått karakter i emnet. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger. Ved vurderingen gis det separate karakterer for skriftlig og muntlig, som så slås sammen til én karakter som føres på vitnemålet.
Content
Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):
- Produksjon (YF)
- Tekniske tjenester (YF)
- Dokumentasjon og kvalitet (YF)
- Yrkesfaglig fordypning (YF)
- Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
- Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen (YF)
- Teknikk og teknologisk utvikling i eget programområde (YF/PF)
- Anvende breddekompetanse som yrkesfaglærer (YF/PF)
- Yrkesidentitet og -etikk (YF/PF)
- Yrkesforankring og -utvikling (YF/PF)
- Yrkespedagogisk utviklingsarbeid (PF/YF)
- Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (YF/PF)
Teaching and learning methods
Fordypningen i matematikk skal knytte matematikken til ulike utdannings- og samfunnsmessige kontekster som klasserom, praksisfelt, historiske tradisjoner og samtidskultur og gi kunnskap om og innsikt i både forskningslitteratur og erfaringskunnskap og tradisjoner i praktisk skolearbeid. Det vil si at deler av fagstoffet gjerne kan være praktisk-metodisk, men det skal hele tiden være koblet til didaktisk refleksjon.
Studiet er skolerettet og kombinerer komparative perspektiver på fag med fordypning i matematikk. Likevel er fagfordypningen det emnet som vil bli studert mest på egne premisser. Både matematikkens likhet med og kontrast til andre fag kan være utgangspunkt for studier. Et sentralt mål er at et komparativt perspektiv skal bidra til å problematisere og reflektere over fagenes egenart og skolens generelle mål.
En vesentlig del av studiet består i å gjøre seg kjent med sentrale deler av det fagstoff som finnes i matematikkdidaktikk og som samlet ligger klart over nivået i det 60-poengsstudiet i matematikk en er tatt opp på grunnlag av. Selv om en fokuserer på nasjonal forskning og fagutvikling innenfor fagfeltet, skal en også gjøre seg kjent med forskning og utviklingsarbeid internasjonalt.
Viktige faglige og fagdidaktiske perspektiver:
- matematikk i et historisk perspektiv
- matematikkens plass i skolen
- matematikkfagets utfordringer i et internasjonalt perspektiv
- matematikkfaget sett i et likestillings-, flerkulturelt -og demokratisk perspektiv
- undervisnings- og læringsmessige utfordringer i matematikk
- faglig tilrettelegging for undervisning og didaktisk refleksjon
- læreres undervisningskompetanse i matematikk
- elevers læring av matematikk
Course requirements
Arbeidskrav 13 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 4.
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 800 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).
Arbeidskrav 14 (PF/YF) Undervisningsplanlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering.
- Arbeidsform: Individuell skriftlig dokumentasjon av pedagogisk praksisveiledning og erfaringer fra egen praksis, tilsvarende 2500-2800 ord og fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).
Arbeidskrav 15 (PF/YF) Yrkespedagogisk utviklingsarbeid
- Arbeidsform: Skriftlig prosjektdokumentasjon i gruppe tilsvarende 3500-3800 ord og fundert på om lag 500 sider litteratur eller tilsvarende kilder, samt individuelle refleksjoner tilsvarende 700 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen). Oppgaven kan etter avtale med faglærer gjennomføres og dokumenteres individuelt.
Arbeidskrav16 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig kompetanse dybde del 2
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 1100 sider. (Progresjonskrav som det skal arbeides videre med, og som ferdigstilles i arbeidskrav 17 i emne 3000).
Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Ett ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere en gang.
Krav til deltakelse
Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.
Praksis
Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.
Assessment
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Synliggjøring av helhetlig breddekompetanse. Skriftlig dokumentasjon tilsvarende 4000-5000 ord + vedlegg og litteraturhenvisning tilsvarende ca. 800 sider.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren F kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av f orskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen, men alle kilder skal oppgis i litteraturlista og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger
Grading scale
Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått F er ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.