Programplaner og emneplaner - Student
YLTI1100 Vocational Tasks, processes and analysis, project and vocational subjects Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesoppgaver, prosesser og analyse, prosjekt samt yrkesfaglig bredde
- Study programme
-
Bachelor's Programme Vocational Teacher Education, Technical and Industrial ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Technical and Industrial ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Technical and Industrial Production
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Ingen
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om mangfold og ungdomskultur, og de utfordringer som knytter seg til dette
- har kunnskap om sosiale og emosjonelle ferdigheter
- har kunnskap om muligheter og utfordringer i arbeid med utvikling av relasjonskompetanse
Ferdigheter
Studenten
- kan initiere og lede prosesser om utvikling av relasjonskompetanse
- kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på gruppenivå
- kan anvende relevante kommunikasjonsferdigheter i samspillsprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende arbeidsplassen som lærings- og utviklingsarena
- kan reflektere kritisk over egen rolle og egne beslutninger i endrings- og utviklingsarbeid
- kan anvende nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for vurdering av relasjonskompetanse
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- kan analysere læreplanene i ulike yrker på yrkesområdet og ha faglige forutsetninger til å kunne vurdere yrkenes praktiske og teoretiske kvalifikasjonsbehov
- kan beskrive og forklare en arbeidsprosess/produksjonsprosess i ulike yrker på yrkesområdet og kunne forankre opplæringen til helhetlige yrkesoppgaver
- kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
Ferdighet
Studenten:
- kan identifisere sentrale faglige felleselementer mellom yrker og arbeidsprosesser i yrkesområdet og kunne velge felleselementer i forhold til likheter og ulikheter mellom yrkene, og kunne bruke eksempler fra de ulike yrkene i opplæringen
- kan benytte prosjektarbeid som virkemiddel i profesjons- og yrkesopplæringen
- kan levere dokumentasjon i henhold til gjeldende regler for profesjons- og yrkesfaget
Generell kompetanse
Studenten:
- kan vurdere programområdets ulike yrkes særtrekk og behov for basiskompetanse, og ha praktisk og teoretisk breddekompetanse i basisfag som inngår i ulike yrkesutøvelser, som grunnlag for å kunne tilrettelegge og lede yrkesrelevant opplæring
- kan stimulere til personlig initiativ, legge til rette for og ha et reflektert forhold til betydningen av entreprenørskap i opplæringssammenheng
Content
Sentrale temaer i emnet:
- Relasjonskompetanse i et systemperspektiv
- Sosial og emosjonell kompetanse
- Mangfold og utenforskap
- Ledelse av utviklingsprosesser
- Relasjoner i samarbeid og konflikt
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utforme framdriftsplan for planlegging, gjennomføring og vurdering av et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Individuell oppgave som dokumenteres gjennom en digital presentasjon i form av for eksempel lydfil eller video på tre til fem minutter.
-
Utviklingsarbeid i knyttet til emnets faglige innhold:
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass.
- Erfaringer fra utviklingsarbeidet skal deles med medstudenter og kollegaer.
Arbeidskravet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe på to til fire studenter, og dokumenteres ved en multimodal presentasjon på fem til ti minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Course requirements
Eksamen er en individuell skriftlig prosjektoppgave. I eksamensbesvarelsen skal studenten drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet i lys av teori og studiets læringsutbytte. Omfang: 1500 til 2000 ord.
Eksamen vurderes til A-F.
Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Assessment
Alle hjelpemidler tillatt.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen vurderes til A-F.
Grading scale
Eksamen vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.